Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Wijkcoach Toeslagen - Cluster MO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jul 2024

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief 73Opdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw functie

De Gemeente Rotterdam organiseert een gemeentelijk vangnet voor de ouders die gedupeerd zijn geraakt door de toeslagenaffaire. De motie 'Een frisse en eerlijke start' is hiervoor het uitgangspunt. En dit is ook waar jij blij van wordt als Wijkcoach Toeslagen.

De doelgroep waar jij je op gaat richten zijn ouders die gedupeerd zijn geraakt door de toeslagenaffaire. Deze doelgroep is vaak wantrouwend tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties. Ook hebben zij te maken met zwaardere financiële- en andere (multi-)problematiek waardoor veelal intensievere en langduriger begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en additionele financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen. Denk bijvoorbeeld aanvragen van specialistische juridische ondersteuning, schuldhulpverlening aanvragen en niet in de laatste plaats de Belastingdienst. Daarbij ben je het vaste aanspreekpunt voor de gedupeerde ouders waarbij je op een empathische manier casusregie voert.

Een werkdag zal er nooit hetzelfde uitzien voor jou, mogelijk is de start van de ochtend in het wijkteam he enige wat dagelijks hetzelfde is. Dan zal je je mail checken op vragen en documenten en kan je telefoontjes plegen die je gepland had. Verder zal er dagelijks wel een huisbezoek of een afspraak in je agenda staan. Elke dag een periode blokken voor je administratie is zeer aan te raden.

Werkzaamheden
De fases van de werkwijze zijn globaal:

  • Intakegesprekken met gedupeerde ouders waarbij je een plan van aanpak opstelt;

  • Hulp- en dienstverlening aan de gedupeerde ouders;

  • Tijdens de ondersteuning ben jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulpverlening bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken met interne en externe partijen in een politiek gevoelig klimaat.

Kandidaat omschrijving

Jij bent degene die het verschil maakt voor ouders die alles kwijt zijn geraakt door de toeslagenaffaire. Jij staat stevig in de wijk, neemt regie in complexe situaties en zorgt dat gezinnen weer perspectief krijgen. Geen dag is hetzelfde: intake, huisbezoek, overleg met partners, het regelen van maatwerk. Jij bent het vaste aanspreekpunt dat vertrouwen terugbrengt en oplossingen in beweging zet.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Je hebt minimaal één jaar werkervaring in het werken met meervoudige en complexe casuïstiek (denk aan GGZ, schulden, etc.) op meerdere leefgebieden, in de afgelopen 3 jaar;
  • Je hebt kennis van sociale voorzieningen; Je weet goed hoe de lijnen binnen overheidsbetrekkingen en sociaal maatschappelijke organisaties lopen, dit mag zijn uit persoonlijke ervaring of werkervaring.
  • Je hebt werkervaring met het opstellen van een plan van aanpak voor de uitvoering van een hulpverleningstraject;
  • Je hebt minimaal één jaar aantoonbare werkervaring waarbij je verschillende gesprekstechnieken hebt ontwikkeld (denk aan motiverende gesprekstechnieken, emanciperende gesprekstechnieken, en trauma sensitieve technieken etc.).

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt een afgeronde hbo-bachelor opleiding met kennis van hulpverlening, bijvoorbeeld in één van de volgende richtingen: Social Work; Maatschappelijk Werk en Dienstverlening; Sociaal Pedagogische Hulpverlening; Sociaal Juridische Dienstverlening.
  • Je hebt affiniteit met stress sensitieve hulp- en dienstverlening, dit blijkt uit nevenactiviteiten, stage en/of persoonlijke ervaring;
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in de functie van sociale bewind voering opgedaan in de afgelopen 3 jaar;
  • Je hebt ervaring in het werken met trauma hulpverlening.

Competenties

  • Je bent geduldig en hebt een empathische en sociale instelling.
  • Je bent een hulpverlener en kunt goed omgaan met conflictsituaties en weerstand.
  • Je bent stressbestendig, waardoor de situatie overzichtelijk blijft en je stevig in je schoenen staat.
  • Je hebt weerstand tegen de zwaarte van de verhalen en neemt deze niet mee naar huis.
  • Je werkt op een resultaatgerichte en praktische manier, zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen.
  • Je stelt je proactief op en werkt mee aan de voortdurende doorontwikkeling.
  • Je kunt jezelf een spiegel voor houden en staat open voor feedback.
  • Je bent vaardig in het snel eigen maken van nieuwe (computer) systemen.
  • Je kunt weerstand effectief hanteren, grenzen duidelijk aangeven en altijd het overzicht bewaren voor heldere verslaglegging en een gestructureerde aanpak.

Organisatie en team

De afdeling

De afdeling waar toeslagen 010 onder valt is gemeentelijke inzet &projecten (GI&P), maar jij bent werkzaam in een wijkteam van Rotterdam. Je werkt samen met andere professionals in de wijkteams en in het wijknetwerk. Er is veel mogelijkheid voor collegiaal overleg, intervisie en casusbespreking.

Onze organisatie

Het Cluster Maatschappelijke Ontwikkeling stimuleert ontplooiing van talent. We gaan uit van de kracht van de Rotterdammers. Het streven is dat iedereen zijn talent ontwikkelt, leert en/of werkt, maatschappelijk actief is als leren of werken niet kan en zorgt voor de eigen gezondheid. Sport, cultuur, onderwijs en basale zorg dragen daaraan bij. We bieden (intensieve) hulp en ondersteuning als dat nodig is. Dat doen we in opdracht van het stadsbestuur en samen met maatschappelijke partners.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 50 en 51, op locatie

Verificatiegesprek

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 30 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    Gemeentelijke locaties in de wijk, thuiswerken in deze functie is niet mogelijk.

  • Verlengingsopties:
    2 x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    €64,- – €73,-

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    20% – 80%

  • Detavast:
    Ja, na 12 maanden mogelijkheid tot kosteloze overname.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr