Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Strategisch Adviseur OT-SCADA systemen

Wilhelminakade 179, 3072 MC Rotterdam

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 143Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw functie

De Strategisch Adviseur OT-SCADA-systemen is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en opleveren van implementatierichtlijnen en kaders voor OT-security vanuit de CISO-office, aangevuld met advies over de toepassing en invoering daarvan. Daarnaast ondersteunt de adviseur de gemeente bij de praktische toepassing en implementatie hiervan, onder andere binnen de betrokken afdelingen (zoals SB, SO en IIFO).De Strategisch Adviseur OT-SCADA systemen heeft twee takenpakketten:

Takenpakket 1: Ontwikkeling van beleid en kaders

De adviseur is medeverantwoordelijk voor het opstellen en opleveren van securityproducten op het gebied van OT, waarmee gedragen OT-beleid (en onderliggende processen en werkwijzen) toegankelijk wordt gemaakt binnen gemeente Rotterdam:

  • Tactisch beleidskader voor Informatiebeveiliging op het gebied van OT, op basis van beschikbare standaarden en best practices.
  • Normen- / toetskader voor het beoordelen van OT-toepassingen, op basis van beschikbare standaarden en best practices, en ontwikkelingen daarvan.
  • Op generieke wijze vastleggen van deze normen, op een voor gemeente Rotterdam toegankelijke wijze, denk bijvoorbeeld aan (GRC) tooling en het RIF.
  • Uitwerken van OT security maatregelen tot generieke OT security producten en implementatierichtlijnen.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van awareness-activiteiten op het gebied van OT en IoT security.
  • Aan het einde van de opdracht draagt de adviseur opgedane kennis, ervaring en ontwikkelde producten van fase 2 structureel over aan de gemeente Rotterdam, zodat deze zelfstandig verder kan bouwen aan de borging van OT-security.

Takenpakket 2: Implementatie en ondersteuning

De adviseur is verantwoordelijk voor het geven van expertadvies en het ondersteunen bij het implementeren van voorgestelde mitigerende maatregelen (voor OT-systemen binnen SB en SO) om het gewenste niveau van beveiliging te bereiken door:

  • Samen met de projectleider CS infraprojecten fase 2, namens de diverse eigenaren en beheerafdelingen van de diverse OT-toepassingen, een fasering, planning en werkwijze opstellen hoe om te gaan met het analyseren en veiliger maken (en aantoonbaar 'in-control' komen) van de belangrijkste OT-toepassingen binnen de gemeente, om dit vanaf 2022 uit te gaan voeren. Hierbij rekening houdend met reeds opgestelde en uitgevoerde (en nog af te ronden) analyses, rapportages en verbeterplannen.
  • Begeleiden van en adviseren over het uitwerken van generieke OT security producten tot vakafdeling specifieke te implementeren oplossingen en de realisatie ervan.
  • Ondersteunen bij het uitvoeren van baselinechecks op enkele OT-systemen.
  • Organiseren van periodiek overleg met SB en SO voor statusdeling en kennisoverdracht op het gebied van OT en IoT security.
  • Zorgen voor een zorgvuldige overdracht van kennis, methodieken en expertise aan de betrokken afdelingen, zodat de gemeente Rotterdam na afloop van de opdracht zelfstandig invulling kan geven aan de continuïteit en verdere ontwikkeling van OT-security.

Verder draag je bij aan verander- en ontwikkelopgave van kennis en competenties van de security keten. Dit doe je zowel als trainer en als facilitator van digitale workshops, vergaderingen, inspiratiesessies.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding.
  • Je beschikt over 10 jaar werkervaring in de functie van Strategische adviseur op het gebied van OT-SCADA als onderdeel van een CISO-office, in relatie met Asset management.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met advies- en implementatie bij een overheidsorganisatie.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met implementatie waaronder training op het gebied van OT-security bij de ICS/SCADA gebruikende afdelingen (asset management, fysieke domein).
  • Je beschikt over 5 jaar werkervaring met het opstellen OT-security eisen voor PvE's en contracten voor beheer en onderhoud en/of innovatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt werkervaring en advieservaring op het gebied van cybersecurity, informatiebeveiliging, driegingsbeeld, ISMS, business continuity management, SIEM/SOC, ICS/SCADA, IOT, SIEM/SOC, asset management.
  • Je hebt werkervaring en advieservaring op het gebied van BIO, ISO2700X, NEN7510, IEC 62443 (CSIR), NIS2.
  • Je hebt werkervaring in soortgelijke functies binnen een gemeente met meer dan 175.000 inwoners.
  • Je hebt werkervaring met ontwikkel en verander-ervaring van teams van professionals binnen de gemeentelijke context.
  • Je hebt werkervaring en advieservaring op het gebied van risicomanagement, privacy, informatiebeheer en data.

Competenties

  • Je kunt goed omgaan met de politieke context van een gemeente en je bent een verbinder tussen de diverse vakgebieden.
  • Je hebt een pragmatische insteek bij het opstellen van informatiebeveiligingsbeleid, het implementeren ervan, het adviseren erover en het toezicht houden.
  • Je weet strategisch advies te geven op raadsniveau en hebt een actieve en meedenkende houding.
  • Je bent in staat om met een helicopterview over security en informatiebeveiliging vanuit een breed perspectief (OT én IT én Asset Management) te adviseren, challengen en te beoordelen.
  • Je bent organisatiesensitief en hebt een gevoel voor verhoudingen tussen organisaties of onderdelen daarvan.
  • Je kan bruggen slaan met aanpalende domeinen, zoals o.a. privacy, informatiebeheer, asset management en data, met de nodige overtuigingskracht.
  • Je kunt zowel zelfstandig als in teamverband functioneren.
  • Je beschikt over uitstekende Nederlandse schriftelijke en mondelinge vaardigheden.

Organisatie en team

De afdeling

Stadsbeheer is het cluster binnen de Gemeente Rotterdam wat werkt aan resultaat op straat. Aan een openbare ruimte die schoon, veilig en onderhouden is. De medewerkers variëren van rioolreinigers tot toezichthouders, van inspecteurs tot landmeters, van assetmanagers tot projectleiders en van ambtelijk opdrachtgevers tot projectmanagers. Of het nu is via beheer, advies, onderhoud, handhaving of toezicht. De belangrijkste uitdaging is het realiseren van een gezond stedelijk leven voor iedereen. Hierbij spelen vraagstukken als de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, veranderende mobiliteitsvragen en gezondheidsvraagstukken. De groei van de stad leidt tot verdichting en intensiever gebruik van de openbare ruimte bovengronds en ondergronds.

Onze organisatie

Wij zijn van buiten.
En buiten is van ons allemaal.

Stadsbeheer houdt de Rotterdamse buitenruimte in vorm. Wij zorgen ervoor dat de stad een fijne, veilige en schone stad is om in te wonen, werken en recreëren. We werken gebiedsgericht, met oog voor het ritme van de stad en samen met de Rotterdammers!

Waar wij van zijn
Je staat er misschien niet bij stil, maar de zorg voor de Rotterdamse buitenruimte gaat 24 uur per dag door. Er zijn namelijk talloze wegen die begaanbaar moeten blijven, bruggen die open en dicht moeten gaan en lantaarnpalen die moeten werken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onderwerpen zoals boomverzorging, het reinigen van de stad of het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen. Dit doen we allemaal op een zo slim, efficiënt en duurzaam mogelijke manier. Met één doel voor ogen: een nette, schone en veilige stad voor iedereen.

Vakmanschap vinden we belangrijk, gericht op het beste resultaat op straat. Efficiënt, duurzaam en innovatief. Altijd de verbinding zoekend met de behoefte van Rotterdammers, bedrijven en bezoekers. Daar wordt Rotterdam zichtbaar beter van!

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 50 op locatie of via MS Teams.

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: 1 x 3 maanden

Weging

Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30 % prijs
  • 70 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr