Begindatum:
30 sept 2025Einddatum:
1 okt 2026Publicatiedatum:
2 sept 2025Als Business Intelligence Specialist ga je aan de slag binnen het programma Gidso Zorg en binnen de afdeling Stedelijke Zorg. Het is belangrijk dat de processen goed inzichtelijk worden gemaakt en waar mogelijk kunnen efficiëntie-slagen worden gemaakt. Je signaleert verbeteringen die ook worden doorgevoerd op jouw advies.
Samen met een team vakcollega’s en eindgebruikers onderzoek je hoe keuzes en maatregelen zo slim mogelijk weergegeven kunnen worden zodat er op de processen gestuurd kan worden. Je onderzoekt welke data hiervoor nodig is. Je bepaalt welke bronnen nodig zijn en analyseert of de gegevens beschikbaar zijn. Daarbij speel je ook een belangrijke rol in het bepalen van de meest optimale BI-oplossing en ga je daadwerkelijk de verschillende BI-producten, zoals rapportages en dashboards, ontwikkelen en beheren.
Jij bent van data! Binnen de gemeente Rotterdam is er een groeiende behoefte om voor diverse vraagstukken meer informatie gestuurd te gaan werken en daarbij slimmer gebruik te maken van interne en externe data. Om dat voor elkaar te krijgen hebben we jou nodig!
Je hebt minimaal een afgeronde HBO-opleiding op het gebied van informatievoorziening, computer science, bedrijfskundige informatica, bedrijfskunde of vergelijkbaar;
Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in het vakgebied Business Intelligence;
Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als Front-end ontwikkelaar. Binnen deze rol heb je actief een rol gehad met het opstellen van requirements, het vertalen naar ontwerpen en in het uitvoeren van data-analyses, opgedaan in de afgelopen 10 jaar;
Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met PowerBI opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
Je hebt kennis van en werkervaring met de realisatie van producten middels scrum of agile;
Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring met BI/datawarehouse concepten waaronder data-vault en dimensioneel (ster)modelleren.
Weging
Op basis van de totaalscore op de sub-gunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de sub-gunningscriteria is:
30 % prijs
70 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Je hebt werkervaring met SQL en je bent in staat om scripts te ontwikkelen waarmee je data kan ontsluiten of verzamelen;
Je hebt kennis van en werkervaring met Cognos en Jira;
Je hebt werkervaring met het opstellen, analyseren en vormgeven van sturingsinformatie in een dashboard;
Je hebt werkervaring in het zorgdomein bij een grote gemeente met meer dan 300.000 inwoners.
Jij bent een collega die helder communiceert. Je weet een boodschap over te brengen, maar blijft altijd dienstverlenend ingesteld. Je bent resultaatgericht, creatief, flexibel, innovatief en leergierig. Jouw probleemoplossend vermogen is sterk ontwikkeld, alsmede jouw scherpe analytische blik. Dit helpt je bij het hebben van inzicht en geeft inlevingsvermogen in raakvlakken tussen het automatiseren van werkprocessen, datakwaliteit en het leveren van informatieproducten.
Als BI-specialist sta je zowel technisch als analytisch stevig in je schoenen en ben je een uitstekende teamspeler. Jij gaat proactief te werk en realiseert met je collega's waardevolle en innovatieve BI-oplossingen. Jij analyseert de benodigde data vanuit de gebruikersvraag waarbij je de taal van de business moet spreken. Je denkt mee over het bepalen van de beste BI-oplossing en dompelt je graag onder in databases, maar vindt het ook leuk om in een multidisciplinair team en samen met key-users en analisten uit de business te werken aan de meerwaarde voor de organisatie. Kortom, de inzet van jouw expertise brengt onze Business Intelligence naar een hoger niveau!
Als persoon ben je een verbinder, gericht op samenwerking, durft de regie te pakken om verbeteringen door te voeren. Je staat stevig in je schoenen zonder dat je daardoor inflexibel wordt. Je houdt je hoofd koel, ook in zeer dynamische situaties. Tot slot heb je ervaring om in een complexe organisatie je weg te vinden, verbindingen te leggen en te komen tot resultaat.
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers.
Het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling stimuleert maximale ontplooiing van talent in een gezond lichaam. Daarbij gaan we uit van de kracht van de Rotterdammers, ook als zij niet op eigen benen kunnen staan. Het streven is dat iedereen zijn talent ontwikkelt, leert en/of werkt, maatschappelijk actief is als leren of werken niet kan en zorgt voor de eigen gezondheid. Sport, cultuur, onderwijs en basale zorg dragen daaraan bij. We bieden lichte ondersteuning als de omgeving die niet kan bieden. Of intensievere zorg waar echt noodzakelijk. Dat doen we in opdracht van het college en gebiedscommissies en samen met maatschappelijke partners.
Je komt te werken in het team Data & Analyse. Dit team is onderdeel van de afdeling CMO. Wij zijn de centrale plek voor data, informatie, analyses en duiding. Wij zijn een professioneel organisatieonderdeel dat het cluster MO effectief en efficiënt voorziet in haar informatiebehoefte. Zo leveren wij kennis en informatie die nodig is voor een verantwoorde beleidsvorming over Rotterdam en voor het besturen van de stad en het concern. Wij ondersteunen hiermee het data-gedreven werken binnen de gemeente.
Data voor verificatiegesprek
Week 39/40
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Aanvullende informatie
Thuiswerkbeleid:
In het kader van anders werken wordt er deels vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op het Timmerhuis.
Verlengingsopties:
2 x 6 maanden
Tariefrange:
€98 - €110
Verhouding prijs/kwaliteit:
30% - 70%
Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.