Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Planoloog - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

9 feb 2026

Einddatum:

8 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

1 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jij bent verantwoordelijk voor het planologisch gedeelte bij de omzetting van de bestemmingsplannen naar een omgevingsplan. De nadruk ligt daarbij op het maken van een actueel kader voor de bestaande stad.

Jouw functie
Binnen het team Juridische Zaken zijn wij voor het team Omgevingsplan & Procedures op zoek naar een planoloog. In het team werk je met vakspecialisten (juristen en milieudeskundigen) aan het omgevingsplan voor Rotterdam. Jij bent de planoloog die zijn/haar expertise inzet voor het omgevingsplan. De nadruk ligt daarbij op het maken van een actueel kader voor de bestaande stad en niet het faciliteren van ontwikkelingen.

In deze rol ben je een waardevolle sparringpartner voor de andere planologen en juristen die samenbouwen aan een volwaardig omgevingsplan dat volledig aansluit bij de Omgevingswet. Je werkt in een omgeving die constant in beweging is en waarin jij de ontwikkelingen rondom de wetgeving nauwlettend volgt en weet te vertalen naar concrete acties voor nu én de toekomst. Met jouw advies draag je bij aan de kwaliteit van het omgevingsplan en je zoekt actief de samenwerking op binnen relevante interne en externe netwerken. Je hebt plezier in het onderzoeken en analyseren van vraagstukken en komt met creatieve en werkbare oplossingen. Daarbij ben je de verbindende schakel die zorgt voor een goede afstemming binnen de organisatie én richting het bestuur.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding in Ruimtelijke Ordening en Planologie;
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als planoloog;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met de implementatie van de Omgevingswet;
  • Je hebt werkervaring met het vertalen van bestemmingsplanregels naar omgevingsplanregels;
  • Je hebt werkervaring met het begeleiden van planologische procedures.

Wensen en competenties

Wensen
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met het proces met betrekking tot het opstellen van een bestemmingsplan/wijzigen van het Omgevingsplan;
  • Je hebt werkervaring met het bestuurlijk begeleiden van bestemmingsplannen/wijzigen van het Omgevingsplan;
  • Je hebt werkervaring met het instrument Omgevingsvisie;
  • Je hebt werkervaring opgedaan bij minimaal 2 gemeenten met meer dan 50.000 inwoners;
  • Je hebt werkervaring met een digitaal archiveringssysteem.
Competenties
  • Zelfstandigheid, flexibiliteit en integraliteit.
  • Organisatorisch vermogen en politieke sensitiviteit.
  • Je bent iemand die niet bang is om te pionieren en stevig in zijn schoenen staat.
  • Omgaan met weerstand is voor jou bekend terrein en hierin blijf je zakelijk, maar klantgericht.
  • Je kunt creatief meedenken in oplossingen en adviseren als de beste.
  • Je wordt gewaardeerd om je sociale- en communicatieve vaardigheden.

Organisatie en team

De afdeling
De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Omgevingswet voor de onderdelen omgevingsplanactiviteit bouwwerken, omgevingsplanactiviteit slopen, bouwactiviteit en rijksmonumentactiviteit. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is "Vergunning in 1 dag". Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegt van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprek: Week 50

Procedure
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt geverifieerd of de kandidaat aan de eisen en wensen bij deze opdracht voldoet.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: 1x 12 maanden Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr