Begindatum:
24 jun 2024Einddatum:
23 jun 2025Publicatiedatum:
25 nov 2025Als functioneel beheerder weet je precies hoe je applicaties optimaal laat aansluiten op de wensen van de organisatie.
Functioneel Beheer betekent het in teamverband oplossen van incidenten, het realiseren van wijzigingen en het regie voeren op testen en releases. Je voert je werk uit met een scherp bewustzijn voor kwaliteit. In het ketenproces waarin je werkt, signaleer je verbetermogelijkheden en zorg je voor concrete oplossingen.
In je contact met de klantorganisatie stem je af wat er gedaan moet worden en welke prioriteit dit heeft. Je zorgt voor een gedegen besluitvorming over wijzigingen in het wijzigingsoverleg. In de samenwerking met interne en externe ketenpartners bewaak je de gemaakte afspraken en bespreek je actief de kwaliteit en doorlooptijd. Het contact met leveranciers zal dan ook een belangrijk onderdeel van je werk zijn.
Daarnaast adviseer je gevraagd en ongevraagd de proceseigenaar, productowner, teamleider en klantorganisatie. Je vervult je rol als Functioneel Beheerder zowel in het reguliere beheer als binnen projecten. We verwachten dat je innovatie hoog in het vaandel hebt staan en dat je de drive hebt om het team verder te professionaliseren op vlakken als test- en releasemanagement, Agile werken, Lean en requirement management.
Als ervaren functioneel beheerder ben jij het aanspreekpunt voor de gebruikersorganisatie.
Wat verstaan we onder Klantgeleiding?
Binnen de gemeente Rotterdam verwijst 'klantgeleiding' naar de systemen die ingezet worden om bezoekersstromen en afspraken efficiënt en klantvriendelijk te organiseren. Deze systemen worden gebruikt door zowel inwoners van de stad als door interne collega's, bijvoorbeeld bij de stadswinkels en andere publiekslocaties. Denk hierbij aan aanmeldzuilen en afsprakensystemen. Jij zorgt er als Functioneel Beheerder Klantgeleiding voor dat deze systemen optimaal functioneren, goed aansluiten op de behoeften van zowel inwoners als medewerkers én bijdragen aan een soepele, efficiënte en toegankelijke dienstverlening.
Werkzaamheden:
Beheren, optimaliseren en ondersteunen van applicaties;
Signaleren en analyseren van gebruikerswensen en deze vertalen naar wijzigingen of verbetervoorstellen;
Fungeren als vraagbaak voor key-users en eindgebruikers;
Testen en implementeren van nieuwe functionaliteiten;
Opstellen en onderhouden van gebruikersdocumentatie;
Actief bijdragen aan projecten, implementaties en updates.
Directie IIFO valt onder het cluster BCO (Bestuurs- en Concernondersteuning). Het cluster BCO is de spil van de gemeentelijke organisatie en maakt kaders voor het hele concern. Zij zorgt enerzijds dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen en de schakel is tussen de burgers, het stadsbestuur en de gebieden. Anderzijds is het cluster de schakel met de overige (beleids)clusters op het gebied van bedrijfsvoering. ICT, HR, Facilitaire Zaken, Juridische Zaken, Onderzoek, Financiën, Inkoop en Communicatie zijn gebundeld. Zo levert het cluster haar bijdrage die de organisatie nodig heeft bij het uitvoeren van haar werk voor de stad.
Het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning biedt vakmanschap en kwaliteit, en speelt flexibel in op de vraag. Tegelijkertijd staat de positie van de medewerkers centraal. Bij de gemeente Rotterdam krijg je de kans jezelf te ontwikkelen en te werken aan je persoonlijke ambities. Hiermee maak je het verschil in een organisatie die werkt voor de stad Rotterdam.
De afdeling klanttoepassingen is recentelijk geformeerd vanuit de voormalige afdeling "Ontwikkeling en Projecten" en "ICT Beheer” en ontwikkelt zich tot een afdeling die zich richt op het ontwikkelen én beheren van (cluster specifieke) software en applicaties.
Afdeling Klanttoepassingen valt onder directie IIFO (Innovatie, Informatie, Facilitair en Onderzoek). In 2025 is Rotterdam een digitale voorbeeldstad. Digitalisering is een integraal onderdeel van stedelijke omgeving en levert een grote bijdrage aan de maatschappelijke, fysieke en economische opgaven van de gemeente. Dit betekent o.a. dat Rotterdam beschikt over snelle, toegankelijke, veilige en een betaalbare digitale infrastructuur, duidelijke digitale spelregels en goede digitale vaardigheden voor iedereen, en draagt daarbij in belangrijke mate bij aan de vestigingsvoorwaarden voor bewoners, bedrijven en instellingen. Bij de aanpak van integrale stedelijke digitaliseringsopgaven is kennis en inzet nodig van vrijwel alle gemeentelijke clusters en afdelingen, dus ook van IIFO. IIFO heeft de ambitie zich door te ontwikkelen ten bate van optimaal passende, integrale en proactieve dienstverlening voor de clusters. In dit toekomstperspectief werkt IIFO naar de rol van waarde-creërende dienstverlener toe.
Week 49 via MS Teams
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Inschrijver kan één kandidaat aanbieden.
Thuiswerkbeleid:
In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op Zuiderparkweg 300.
Verlengingsopties:
2 x 6 maanden
Tariefrange:
€78.00 - €85.00
Verhouding prijs/kwaliteit:
30% - 70%