Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Financieel Specialist/ Backoffice Medewerker - cluster BCO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

18 dec 2023

Einddatum:

18 apr 2024

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

1 dec 2025
Opdracht tarief 85Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je bent een financieel specialist die cijfermatig verleden, heden en toekomst met elkaar verbindt om het management te adviseren. Gezamenlijk bewaken we zo de voortgang van onze financiële doelstellingen.

De komende maanden draait alles om de jaarrekening voor de afdeling FR. De projectadministratie, circa 2500 projecten, moet op orde worden gebracht. Met terugwerkende kracht zullen er projectmemorialen moeten worden opgesteld. Alle onttrekkingen aan de bestemmingsreserves moeten worden uitgevoerd. De rechten en verplichtingen over boekjaar 2025 moeten ingeboekt worden. En de activeringen inclusief het berekenen van de bouwrente voor 2025 moeten worden afgerond. Door de overstap naar Oracle Cloud begin dit jaar, hebben deze processen een achterstand opgelopen. Er zijn strakke deadlines waaraan dit gekoppeld is. Onderdeel van je takenpakket is het verwerken van wijzigingen in begroting en prognose, waarbij kennis van de financiële infrastructuur onmisbaar is. In deze periode hebben we extra capaciteit nodig zodat we het werk gedaan krijgen.

Werkzaamheden
In deze functie:
  • Bied je voornamelijk ondersteuning tijdens het jaarrekening proces. Werkzaamheden die daarbij horen zijn: het opstellen van memorialen, projectmemorialen, activeringen, onttrekkingen reserves, transitorische posten, aansluitingen en verloopstaten;
  • Ben je verantwoordelijk voor reguliere controles op de betrouwbaarheid, volledigheid en juistheid van cijfers.
  • Voer je analyses uit op de cijfers, toets je gegevens aan het budgettair kader en signaleer je afwijkingen.
  • Ondersteun je de financieel adviseur (frontoffice) bij het opstellen van rapportages voor interne sturing.
  • Zorg je voor tijdige en correcte aanlevering van onderdelen van de P&C-documenten (uitvragen, concept financiële toelichtingen).
  • Verwerk je wijzigingsverzoeken in begroting en prognose in de financiële administratie en andere financiële systemen.
  • Ondersteun je de financieel adviseur bij het ontwikkelen van stuurinformatie voor de business.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding op het gebied van Bedrijfseconomie, Controlling of Accountancy;
  • Je hebt minimaal drie jaar werkervaring binnen het vakgebied financial reporting/financiën en/of finance en control. Deze ervaring heb je opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • Je hebt minimaal drie jaar gemeentelijke ervaring. Deze ervaring heb je opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met Excel en Oracle Fusion;
  • Je hebt aantoonbare kennis van en werkervaring met Besluit begroten en verantwoorden (BBV);
  • Je beheerst de Nederlandse taal in woord en schrift.

Wensen en competenties

Wensen
  • Je hebt minimaal één jaar kennis en werkervaring met de systemen Cognos Analytics en Oracle;
  • Je hebt minimaal één jaar werkervaring met het opstellen van analyses en adviezen ten behoeve van interne stuurinformatie;
  • Je hebt werkervaring binnen een middelgrote gemeente als Financieel Analist/ Financieel Expert;
  • Je hebt minimaal één jaar werkervaring met advisering over agendaposten, inrichtingsvraagstukken en administratieve werkwijzen en procedures.
Competenties
  • Passie voor het financiële vak
  • Analytische vaardigheden
  • Accuraat en zelfstandig
  • Kritische houding en meedenkend
  • Stressbestendig, planmatig en gestructureerd
  • Overzicht behouden
  • Toekomstgericht en in staat cijfers te vertalen naar stuurinformatie

Organisatie en team

De afdeling
De afdeling Financial Reporting (FR) maakt onderdeel uit van het cluster BCO en is verantwoordelijk voor alle financiële eindproducten en rapportages en bewaakt de voortgang van het primaire proces ten opzichte van de financiële doelstellingen. De afdeling is de eindschakel in het Inkoop/Financiën ketenproces. Zij voert de regie op de producten die binnen het Planning & Control proces tot stand komen en levert richtlijnen die voor de totstandkoming van de producten noodzakelijk zijn. Daarnaast levert de afdeling kennis, expertise en capaciteit om de ontwikkel- en veranderopgave binnen de financiële functie te realiseren. De afdeling Financial Reporting is een betrouwbare sparringpartner voor het primaire proces op het gebied van financiën. De afdeling bestaat uit teams die specifiek voor een van de clusters werken, een centraal team, een team Rijksbelastingen en een team StartFlex.

Onze organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Met de stad als leerschool kun je aan de slag met onderwerpen waar jij van bent en van wilt zijn. Voor en samen met meer dan 670.000 Rotterdammers. Bij zo'n stad hoort een eigentijdse overheid. Een organisatie die jou de ruimte geeft om te groeien, die je de vrijheid en verantwoordelijkheid biedt om Rotterdam en jezelf vooruit te helpen.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 50

Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 2 kandidaat aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden Verhouding prijs/kwaliteit: 20% - 80%
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr