Duo uitvraag Strategisch lobbycoördinator Energietransitie - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen
135 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

15 jun 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

15 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
De skyline van Rotterdam. De diversiteit aan bedrijven en publieke instellingen. De bereikbaarheid van stad en regio. De internationale handelsgeest, ondernemerskracht, ambitie en daadkracht. Het zijn allemaal voorbeelden van hoe Stadsontwikkeling samenwerkt met bewoners en ondernemers aan de voorspoed van de stad. Stadsontwikkeling werkt ook aan de opgave ‘groene groei’: vooruitgang die klimaatvriendelijker, beter voor het milieu en op een circulaire gedachte gebouwd is. Stadsontwikkeling bouwt dus aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad. Met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken.

Samen met Rotterdammers en verschillende partners geven we vorm aan de stad en houden we de stad in vorm. Kies jij voor Stadsontwikkeling, dan is de kans groot dat je ideeën ontwikkelt die een duidelijk stempel achterlaten op Rotterdam. Je gaat vernieuwing en vooruitgang dromen, tegelijkertijd zit je zelf aan de knoppen om groei samen met de stad te realiseren. Stadsontwikkeling is er voor mensen die behoeftes zien, de ruimte pakken, ervoor durven gaan en het waarmaken.

De afdeling
Bij de afdeling Duurzaamheid komt alles samen op het gebied van duurzaamheid. De afdeling bestaat uit verschillende opgaveteams. Deze opgaveteams zijn verantwoordelijk voor de realisatie van subdoelstellingen, die gezamenlijk bijdragen aan de hoofddoelstelling op CO2 reductie in de stad. Om de doelen van de afdeling en opgaveteams te realiseren, worden diverse instrumenten ingezet, waaronder lobby en beleidsbeïnvloeding. Opgave overstijgend wordt de lobby ondersteund door een lobbycoördinator.

We zijn als afdeling verantwoordelijk voor regie, kennisopbouw en -deling, stimuleren en initiëren nieuwe activiteiten en signaleren waar beleid schuurt. Enerzijds binnen de gemeente met al onze collega’s, maar ook in de stad, waar het daadwerkelijke verschil gemaakt wordt. Zo werken we samen    aan de hand van het Klimaat Actieprogramma Rotterdam - aan een duurzaam Rotterdam.

Omschrijving van de opdracht
Het takenpakket van de Strategisch lobbycoördinator Energietransitie is tweeledig: enerzijds gaat het om het opstellen én implementeren van een lobbystrategie op twee urgente opgaven (warmte, netcongestie) en het bewaken van de samenhang met andere lopende lobbydossiers binnen en buiten de afdeling Duurzaamheid. Anderzijds richt de vraag zich op het inbrengen van kennis en ervaring om het lobbyproces door coaching ‘on the job’ te verbeteren en collega’s handvatten te geven om zelfstandig invulling te geven aan de lobby vanuit het eigen opgaveteam. Dit is een fulltime job, die door een duo ingevuld wordt met complementaire kwaliteiten waardoor 1+1 optelt tot 3.

Concreet zul je de volgende werkzaamheden uitvoeren:  

  • Formuleren en implementeren van een strategie voor prioritaire lobbydossiers, waaronder warmtetransitie en netcongestie.

  • Versterken van de synergie tussen lobbyacties, door planning en coördinatie, voorbereiding van periodieke lobby-overleggen op ambtelijk en bestuurlijk niveau en afstemmen met de afdeling Public Affairs en vaste partners zoals VNG, G4, en G40.

  • Adviseren op ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen door het opstellen van voorstellen en een adequate informatievoorziening en krachtenveldanalyse.

  • Professionaliseren van de lobbyfunctie, door training on the job en ontwikkelen van processen en aanvullende instrumenten voor effectieve lobbyvoering.

Kandidaat omschrijving
Met jouw brede ervaring in Public Affairs/lobby signaleer je lobbykansen op de verschillende impactvolle opgaven op het gebied van Energietransitie en til je de lobbykennis van de medewerkers van de afdeling Duurzaamheid naar een hoger niveau. Je bent een kei in het formuleren van een slimme lobbystrategie en krijgt er energie van om samen met de inhoudelijke experts scherpte geven aan de lobbyboodschap en de uitwerking van voorgestelde acties. Zo agendeer je de Rotterdamse duurzaamheidsbelangen effectief bij het Rijk en Europa en draag je bij aan de effectiviteit en professionalisering van de lobby op de klimaatopgave.

Competenties:
Je bent een stevige strateeg met sterk ontwikkelde netwerkvaardigheden die graag het voortouw neemt. Je beschikt over een scherp analytisch vermogen om complexe krachtenvelden te doorgronden, zorgt voor coördinatie op inhoud en proces en bent bovengemiddeld bestuurlijk sensitief. Je begrijpt hoe het speelveld van overheden en stakeholders in elkaar zit en weet hierbinnen effectief te opereren, met een bestaand netwerk of de vaardigheid dit snel op te bouwen. Je bent resultaatgericht, kan wanneer nodig goed schakelen met zowel externe partijen, als ook intern met het Management Team en experts binnen de afdeling duurzaamheid. Je kunt goed structuur aanbrengen in een dynamische omgeving en blijft sturen op vooruitgang en het geformuleerde einddoel. Tot slot toon je coachend leiderschap, ben je communicatief vaardig en gericht op kennisdeling en draag je bij aan het professionaliseren van processen binnen de organisatie.

Eisen
Het duo dat we zoeken, beschikt samen over de volgende eisen:

  1. Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding;

  2. Je hebt minimaal 4 jaar ervaring als lobbyist/PA adviseur opgedaan binnen de publieke of maatschappelijk sector of bij een belangenorganisatie in de afgelopen 8 jaar;

  3. Je hebt ervaring met verbeterprocessen en het overdragen van kennis en lobbyvaardigheden;

  4. Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met het adviseren van bestuurlijke en ambtelijke top op strategisch niveau.

Gunningscriteria

  1.  Je hebt kennis van het proces van de totstandkoming van wet- en regelgeving;

  2. Je hebt minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met belangenbehartiging op thema’s zoals duurzaamheid, energietransitie of infrastructuur opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

Procedure
Duo uitvraag
Inschrijver biedt twee kandidaten aan in één document. Beiden dienen aan de eisen te voldoen. Indien één kandidaat niet aan de eisen voldoet, kan de gehele inschrijving niet worden meegenomen in de procedure.

Het aangeboden uurtarief dient het totaalbedrag te zijn van de uurtarieven van de kandidaten samen. In de cv’s dient het uurtarief van de kandidaat te worden aangegeven.

Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20 % prijs

  • 80 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 6 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan maximaal 1 inschrijving met 2 kandidaten aanbieden.
Dit betreft een duo uitvraag.  Eén inschrijving bestaat dus uit 2 kandidaten.

Aanvullende informatie
In het kader van Anders werken wordt er deels vanuit huis gewerkt en deels op kantoor. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams.

Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur