Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Business Architect - Beleid en ISMS - NIS2 - cluster BCO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
116 Zuid-Holland

Begindatum:

15 jul 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht
Cybersecurity speelt een cruciale rol in het beschermen van onze samenleving. Om de cyberweerbaarheid binnen de Europese Unie (EU) te versterken, is de herziene NIS2-richtlijn in oktober 2024 van kracht gegaan. Deze richtlijn wordt in Nederland omgezet in de Cyberbeveiligingswet (Cbw), die in het derde kwartaal van 2025 (of later) van kracht wordt. Gemeenten, waaronder de gemeente Rotterdam, vallen onder de reikwijdte van NIS2 en hebben wettelijke verplichtingen om cyberbeveiligingsrisico’s te beheren. NIS2 benadrukt bestuursverantwoordelijkheid, legt boetes op bij niet-naleving en verankert informatiebeveiliging als bestuurlijke prioriteit. Rotterdam heeft proactief gereageerd door het Programma NIS2 op te zetten en informatiebeveiliging op te nemen in het vernieuwde beleidskader. Binnen het IT-programma NIS2 worden business projecten opgestart op het gebied van Informatiebeveiliging. Belangrijke projecten zijn Governance en Accountability en de roll-out van ISMS tooling. Als Business Architect - Beleid en ISMS – NIS2 ben je organisatorische en inhoudelijk verantwoordelijk voor de uitvoering en realisatie van het opzetten van duidelijk beleid en de uitrol van ISMS tooling in samenwerking met de clusters.

Kandidaat omschrijving
Jij spreekt de taal van IT, begrijpt de business en weet door samenwerking en organisatie een veelomvattend project succesvol verder te brengen!

Eisen

  1. Je beschikt over minimaal een afgeronde hbo- opleiding;

  2. Je beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring bij een overheidsorganisatie op het gebied van uitrollen en implementatie van ISMS tooling, en specifiek IRM360 tooling;

  3. Je hebt aantoonbare ervaring met het optimaliseren van beleid en richtlijnen zowel in de tooling als vertaling en publicatie op het intranet volgens ISO27001/BIO2.0;

  4. Je bent in het bezit van aantoonbaar behaalde opleidingen, waaronder Lead auditor ISO27001, C-CISO en CISSP;

Wensen en competenties

Wensen

  1. Je hebt minimaal 5 ervaring met het implementeren en auditen van informatie beveiligings systemen op basis van ISO27001 & BIO binnen de (semi) overheid;

  2. Je hebt ervaring met Privacy (DPIA’s, verwerkersovereenkomsten beoordelen.

  3. Je hebt ervaring in de functie van Business Projectleider - Beleid en ISMS - NIS2 in een organisatie met meer dan 1000 medewerkers;

  4. Je hebt ervaring met implementatie van informatiebeveiligings beleid over meerdere business units/clusters;

  5. Je beschikt over certificering op één of meerdere van de volgende gebieden van informatiebeveiliging (risicomanagement, beveiliging van bedrijfsmiddelen, beveiligingsarchitectuur, netwerkbeveiliging, Identiteits- en toegangsbeheer (IAM), beveiliging van softwareontwikkeling).

Competenties
Je bent resultaatgericht, accuraat, planmatig, proactief en kunt naast zelfstandig, uitstekend samenwerken met het projectteam. Je bent inhoudelijke zeer ervaren in de roll-out van ISMS tooling en bijbehorende beleidsstukken. Je communicatieve vaardigheden uit je gedurende de totale doorloop van ieder project, door het vertalen van de klantvraag in een projectplan, je samenwerking met de cluster/afdelingen, het vroegtijdig signaleren en rapporteren van voortgang, budget en risico’s. Je toont in deze leiderschap door consequent, maar pragmatisch en flexibel te sturen op de planning. Op een proactieve wijze rapporteer je de voortgang en de resultaten aan de opdrachtgever. Uiteraard ben je je bewust van de samenhang met andere projecten en prioriteiten.

Organisatie en team

Organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken. Jouw werkgebied voor deze vacature is het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO). De BCO noemen we ook wel de spil van de gemeentelijke organisatie. De medewerkers van dit cluster zorgen ervoor dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen. Het is de schakel tussen de Rotterdammers, het stadsbestuur en de veertien gebieden. De BCO verzorgt ook de bedrijfsvoering voor alle clusters. De afdelingen inkoop, communicatie, ICT, facilitaire zaken, juridische zaken, HR, onderzoek en financiën zorgen ervoor dat de clusters zich volledig kunnen richten op hun eigen taken. Bij de gemeente Rotterdam staat centraal dat je je als medewerker kunt ontwikkelen. Dat stimuleren we ook. Want hoe beter jij je werk kunt doen, hoe beter het resultaat voor onze stad.

De afdeling
De ICT-directie van Rotterdam behoort tot een van de grootste in gemeenteland. Honderden collega’s houden zich dagelijks bezig met het beheren en beveiligen van de ICT-dienstverlening. Zowel binnen de organisatie als in de stad. Vanuit onze twee dedicated datacenters hosten we meer dan 1.000 applicaties en beveiligen we vele terabytes aan data. Zo zorgen we ervoor dat meer dan 10.000 collega’s, 600.000 burgers en vele bedrijven dagelijks ondersteund blijven. Daarbij werken wij met de meest geavanceerde technologieën en zijn wij continue bezig met het verbeteren en innovatiever maken van onze ICT-dienstverlening waarbij wij zaakgericht werken: projectmatig, gestructureerd en procesgericht.

Gespreksinformatie

Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20 % prijs

  • 80 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op bovengenoemde locatie of vindt dit plaats op Wilhelminakade 197, te Rotterdam.

  • Data voor verificatiegesprek:  
    Week 30-2025

  • Tariefrange:  
    €106,00 – €116,00

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    20% - 80%

Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur