Adviseur Duurzaamheid - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen
90 32 Zuid-Holland

Begindatum:

26 mei 2025

Einddatum:

26 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

1 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Waar ben jij van?
Jij bent van bouwen aan de mooiste stad van Nederland. Rotterdam ontwikkelt zich continu, vandaar dat er mensen nodig zijn die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Door jouw sterke visie op duurzaamheid en de transitieopgaven, kunnen alle Rotterdammers straks genieten van een groene en duurzame stad.

Jouw functie
In Rotterdam willen we de bewoners begrijpen en ondersteunen. Zeker als het gaat om het nemen van maatregelen voor het behouden van een betaalbare energierekening of een gezonde leefomgeving. Om deze reden is het programma 'KlimaatWijzers’ opgericht met als doel om Rotterdammers met ideeën en vragen over hun eigen duurzame initiatieven te ondersteunen. We bieden Rotterdammers advies, netwerk, expertise en verkennen financieringsmogelijkheden. Samen met actieve Rotterdammers werken we aan onder meer duurzame warmteoplossingen, het verduurzamen van woningen, klimaatadaptatie en vergroening. Tegelijkertijd werken we aan het verbeteren van de dienstverlening aan duurzame initiatieven, bijv. door het ontwikkelen van nieuwe instrumenten of netwerken.

Dit betekent pionieren en een dynamisch en tijdsintensief proces. Het programma is continu in ontwikkeling terwijl we ook al volop actief zijn in de uitvoering. We zoeken één beleidsadviseur die ons daarbij kan helpen.

Je bent een denker én een doener. Hoe ziet dat eruit? Bij het oppakken van projecten of taken kijken we zowel naar jouw affiniteit en talenten als naar de urgentie rondom lopende of nieuwe projecten. De nadruk ligt bij deze functie op het verkennen van de behoeften en mogelijkheden voor financiële ondersteuning aan duurzame initiatiefnemers en het zo nodig ontwikkelen van nieuwe instrumenten hiervoor. Je pakt daarnaast ook andere projecten of taken op, bijvoorbeeld een rol als aanspreekpunt voor wijkraden en initiatieven binnen onze wijkgerichte dienstverlening. Dit om ook op wijkniveau mee te denken over duurzame stappen die bewoners kunnen nemen. Verder stel je beleidsstukken op en ga je graag de stad in voor het procesmatig ondersteunen en activeren van pandeigenaren om collectief aan de slag te gaan met transitieopgaven. Om de vragen van de initiatiefnemers zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden, leer je de afdeling Duurzaamheid kennen en werk je samen met andere programma's en projecten. Daarnaast denk en ontwikkel je mee aan het programma en de projecten die daaruit voortkomen. Allemaal om Rotterdammers te faciliteren met het realiseren van duurzame maatregelen voor een mooier en toekomstbestendig Rotterdam.

Jouw profiel
Jij bent iemand met lef, je durft zelfstandig op pad te gaan en weet de klus wel te klaren.  Weerstand die tijdens een proces naar voren komt, zie je als een interessante uitdaging.

Jij houdt namelijk van pionieren en het bedenken van nieuwe en innovatieve oplossingen. Door jouw reflectievermogen weet jij je goed aan te passen aan de omgeving en ben je omgevingsbewust. Zodoende bereik jij altijd het gewenste resultaat en ontwikkel je een nauwe band met de doelgroep. Verder ben je zowel strategisch denkend als praktisch en doelgericht ingesteld en heb je een proactieve houding. Jij weet wat er moet gebeuren en helpt collega’s om ook gezamenlijke doelen te behalen. Je ontzorgt hiermee de afdeling en neemt waar nodig werk uit handen. Als hierbij aansturing van andere collega’s of externen nodig is, pak je dit op. Jouw heldere manier van communiceren, zowel in woord als schrift, zorgt er echt voor dat je mensen mee krijgt in je visie. Tot slot ben je leergierig en nieuwsgierig. Wanneer je kennis mist over bepaalde projecten, lees je je zelfstandig in en leg je contact met mensen die jou verder kunnen helpen. Zodoende word jij een allround collega op wie de afdeling kan bouwen. Natuurlijk draag je in je werk uit dat je werkt voor de gemeente Rotterdam en de Rotterdammers, dat is te zien aan jouw professionele houding en gedrag.

Eisen

  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als beleidsadviseur, of in een vergelijkbare rol.

  • Je hebt minimaal een afgeronde wo-opleiding met een achtergrond in bestuurskunde, management, politicologie, rechten, sociale wetenschappen of milieuwetenschappen of een soortgelijke opleiding passend bij het profiel.

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het uitvoeren van (deel)projecten op het gebied van duurzaamheid, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring met het ontwikkelen en daarna implementeren van nieuwe financiële instrumenten of andere beleidsinstrumenten bij een gemeente met meer dan 100.000 inwoners. Omschrijf een voorbeeld in je cv en/of motivatiebrief

  • Je hebt ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming en het opstellen van bestuurlijke stukken. Omschrijf een voorbeeld in je cv

Wensen

  • Je hebt actuele kennis en ervaring op het gebied van duurzaamheidsbeleid vanuit de overheid.

  • Je hebt een netwerk van en/of bent bekend met duurzame lokale initiatieven.

  • Je bent bekend met duurzaamheidsthema’s, waaronder klimaatadaptatie, circulariteit en de energietransitie.

  • Je hebt relevante kennis en ervaring met verandermanagement werken.

  • Je bent bekend met de ontwikkeling en gebruik van relevante digitale tools / applicaties, zoals bijvoorbeeld CRM-systeem, Power-BI.

De afdeling
De afdeling Duurzaamheid is een vlotte, open en actieve afdeling van over de 100 mensen die sinds begin 2019 bestaat, waar eenieder zichzelf en samen kan zijn. Bij ons komt alles samen op het gebied van duurzaamheid. We zijn als afdeling verantwoordelijk voor kennisopbouw en -deling en staan aan de lat voor de realisatie van een aantal concrete collegedoelen.           We stimuleren en initiëren nieuwe activiteiten en we signaleren waar beleid en met name uitvoering schuurt, en waar er dus kansen liggen voor synergie. Omdat de verduurzaming van de stad van ons allemaal is, stimuleert de afdeling dat dit zo veel mogelijk plaatsvindt in de primaire processen binnen de gemeente. Zo werken we samen aan een duurzaam Rotterdam. Enerzijds binnen de gemeente met al onze collega’s, maar ook in de stad waar het daadwerkelijke verschil gemaakt wordt. Medewerkers kunnen daarbij enerzijds deskundig zijn binnen hun domein en tegelijkertijd breed en praktisch inzetbaar in een realiteit die steeds verandert. Zie ook ons 2-minuten-filmpje over hoe de afdeling werkt. 

Onze organisatie
Het cluster Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

Procedure

Weging

Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20 % prijs

  • 80 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur