Logo van Gemeente Opsterland
Logo van Gemeente Opsterland

Juridisch adviseur sociaal domein

Hoofdstraat 82, 9244 CR Beetsterzwaag, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

27 feb 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

In de functie van juridisch adviseur sociaal domein ben je het aanspreekpunt voor juridische vragen en vraagstukken voor het brede sociaal domein.

Je ondersteunt het gebiedsteam bij de uitvoering van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en bent sparringpartner voor de beleidsadviseurs van het sociaal domein. Je bent verantwoordelijk voor de voortgang van je werkzaamheden, waarbij je de juridische procedures en termijnen volgt. Je vertegenwoordigt het gebiedsteam bij de Bezwaren Commissie Gemeente Opsterland en vertegenwoordigt de gemeentelijke organisatie bij de Rechtbank en de Centrale Raad van Beroep. Hierdoor heb je vaak contact met mensen en organisaties buiten de gemeente, waarbij je de vrijheid hebt om naar eigen inzicht beslissingen te nemen. Je adviseert het college van B&W in bezwaar- en beroepsprocedures.

Het is een zelfstandige en solistische functie in grote verbondenheid met collega's van het gebiedsteam. Vanuit jouw rol kun je sparren met de andere juridische adviseurs die werkzaam zijn binnen de organisatie.

Je draagt actief bij aan de volgende zaken:

  • adviseren over de juridische aspecten van wet- en regelgeving;

  • adviseren over en administratieve afhandeling van besluiten van het college;

  • verzorgen van beschikkingen;

  • opstellen en onderhouden van dossiers;

  • instellen van hoger beroep;

  • uitvoeren van interne dossiercontrole op rechtmatigheid.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 27 februari 2026 voor 24-32 uur per week.

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

  • Minimaal 3 jaar werkervaring in een juridische adviesfunctie en daarmee kennis van juridische procedures en processen.

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding in de richting van rechten.

  • Kennis van het sociaal domein.

Wensen en competenties

Wensen

  • Hbo-opleiding bv. Sociaal Juridische Dienstverlening (Gewicht: 80%).
  • Bereidheid om regelmatig naar een rechtbank elders in het land te reizen (Gewicht: 20%).

Competenties

  • Jij bent een communicatief vaardige, enthousiaste en resultaatgerichte adviseur. Je bent sensitief, probleemoplossend en hebt overtuigingskracht. Je neemt gemakkelijk verantwoordelijkheid en bent nauwkeurig in de uitvoering van je werk. Je kan goed zelfstandig werken en weet prioriteit aan de juiste zaken te geven.
  • communicatief vaardig
  • sensitief
  • probleemoplossend vermogen
  • resultaatgericht
  • verantwoordelijkheidsbesef
  • overtuigingskracht
  • nauwkeurig
  • zelfstandig
  • prioriteit aan de juiste zaken kunnen geven

Organisatie en team

Je maakt deel uit van het ondersteunende cluster van ca. 10 medewerkers binnen het sociaal domein, waarin je de enige jurist bent.

Het gebiedsteam, met ca. 80 medewerkers, is het uitvoeringteam binnen het Sociaal Domein van gemeente Opsterland. Het voert de verschillende wetten uit en opereert als één team naar buiten. Intern is het team verdeeld in zes clusters die door drie teammanagers worden aangestuurd.

De sfeer binnen het team is collegiaal, toegankelijk en gepassioneerd. De verantwoordelijkheid is zo laag mogelijk in de organisatie belegd, wat resulteert in bevlogen collega's.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaatst op 10 en 11 december as.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

Ja, 2 x 2 maanden

Werkdagen

Je werkt deze interim-periode vanuit kantoor om de collega's te ontmoeten en laagdrempelig beschikbaar te zijn voor vragen. Dinsdag en donderdag zijn 'verplichte' werkdagen.

Aanvullende informatie

De werkzaamheden binnen deze opdracht worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het management/directie. Daarom is deze opdracht niet aan te merken als een ZZP opdracht in het kader van de wet VBAR 2025. Vanuit de gemeente Opsterland zal dus geen opdracht aan een ZZP-er worden verstrekt.

CV-eisen

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Opleidingen en diploma's

Indien bij de eisen en/of de gunningcriteria kwaliteit gevraagd wordt naar afgeronde opleidingen, dan dient een kopie diploma en/of certificaat te worden toegevoegd aan de aanvraag. Kunnen Externen dit niet aantonen (op het moment dat hierom wordt gevraagd), dan is definitieve afwijzing het gevolg.

Referenties

Onder een referentie verstaan wij een overzichtelijke omschrijving van minimaal één eerdere opdracht. Hierin moet tot uitdrukking komen wie de opdrachtgever was, de begin- en einddatum van de opdracht en het aantal uren per week. Elke referentie moet de mogelijkheid bieden contact op te nemen met de voormalige opdrachtgever, hetgeen in zijn algemeenheid alleen zal gebeuren als de Externe in aanmerking komt voor een interview.

Faciliteiten

De leverancier verleend de nodige faciliteiten aan de Externe wanneer dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van de opdracht. Te denken valt aan het beschikbaar stellen van een telefoon. Een laptop wordt ter beschikking gesteld door gemeente Opsterland.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr