Logo van Gemeente Noardeast-Fryslân
Logo van Gemeente Noardeast-Fryslân

Adviseur Veiligheid

Koningstraat 13, 9101 LP Dokkum, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Noardeast-Fryslân, een gemeente met karakter

Gastvrijheid, zorg voor elkaar, openheid en trots. Daar staan wij voor. Het liefst doen wij de dingen samen en persoonlijk. We zijn niet van de woorden maar van het doen. Echte vakmensen en doorzetters. Trots op onze Fryske taal en cultuur. Wij leggen als overheidsorganisatie de lat hoog als het gaat om betrouwbaarheid, integriteit en professionaliteit.

Wat ga je doen

De regierol van gemeenten op complexe veiligheidsvraagstukken wordt steeds belangrijker. Denk hierbij aan thema's als woonoverlast, actuele crisissituaties, ondermijnende criminaliteit, cybercrime, horeca en evenementenveiligheid. Ook de inzet van de bevoegdheden van de burgemeester vraagt hierbij steeds meer aandacht, afweging en regie.

Verantwoordelijkheden

Als adviseur Veiligheid ben je breed inzetbaar, gericht op beleid en advies op het gebied van Veiligheid, waarbij werkzaamheden ten aanzien van ondermijning, crisis, casuïstiek, jeugdoverlast, demonstraties en een Veilige Jaarwisseling (2026) als prioriteit worden gezien:

  • Je adviseert (gevraagd en ongevraagd) over vraagstukken op het gebied van openbare orde en integrale veiligheidszorg.
  • Je bent inzetbaar voor alle binnen eenheid Feiligens voorkomende werkzaamheden zoals; maatwerk- en casus overleggen en bestuurlijke vraagstukken.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 28 uur per week.
  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.
  • Ervaring als adviseur (overtuigend adviseren aan burgemeester en/of wethouders).
  • Ervaring in complexe onderwerpen.
  • Je hebt affiniteit met de verschillende werkzaamheden op het gebied van openbare orde en veiligheid.
  • Je hebt ervaring en bent deskundig op het gebied van openbare orde en veiligheid.
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.
  • Je houdt van aanpakken en gaat geen uitdaging uit de weg.
  • Je bent besluitvaardig, veelzijdig, energiek en je vindt gezelligheid in het team ook een belangrijk aspect.
  • Voor de aanstelling in deze functie is het overleggen van een VOGP vereist.
  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur Integrale Veiligheidskunde of Bestuurskunde.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur Integrale Veiligheidskunde of Bestuurskunde (Gewicht: 40%).
  • Ervaring als adviseur (overtuigend adviseren aan burgemeester en/of wethouders) (Gewicht: 40%).
  • Ervaring in complexe onderwerpen.
  • Je hebt affiniteit met de verschillende werkzaamheden op het gebied van openbare orde en veiligheid.
  • Je hebt ervaring en bent deskundig op het gebied van openbare orde en veiligheid.
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.
  • Je houdt van aanpakken en gaat geen uitdaging uit de weg.
  • Je bent besluitvaardig, veelzijdig, energiek en je vindt gezelligheid in het team ook een belangrijk aspect.
  • Je weet snel te schakelen (Gewicht: 20%).
  • Je bent een stevige persoonlijkheid, bestuurlijk (zeer) sensitief en in staat duidelijk (met goede argumenten) te communiceren en adviseren.
  • Je bent in staat toekomstgericht om te gaan met verschillende belangen.
  • Je bent een netwerker/verbinder tussen verschillende interne afdelingen en de samenwerkingspartners.
  • Je bent assertief en werkt resultaatgericht.
  • Je hebt een positieve grondhouding ten opzichte van het Fries.

Competenties

  • Je weet snel te schakelen.
  • Je bent een stevige persoonlijkheid, bestuurlijk (zeer) sensitief en in staat duidelijk (met goede argumenten) te communiceren en adviseren.
  • Je bent in staat toekomstgericht om te gaan met verschillende belangen.
  • Je bent een netwerker/verbinder tussen verschillende interne afdelingen en de samenwerkingspartners.
  • Je bent assertief en werkt resultaatgericht.
  • Je hebt een positieve grondhouding ten opzichte van het Fries.

Organisatie en team

Cluster Omjouwing en Ekonomy (OenE)

Wij werken aan een leefomgeving waar inwoners en organisaties duur-zaam en veilig wonen, werken, ondernemen en recreëren. Dit doen we door het ontwikkelen van beleid en het ondersteunen en uitvoeren van specialistische werkzaamheden. Daarnaast adviseren we integraal over activiteiten en trends in de fysieke ruimte van de gemeenten.

De eenheid Feiligens Tafersjoch en Hanthavenjen is een specialistische eenheid binnen het cluster Omjouwing & Ekonomy. De eenheid verzorgt zaken rondom openbare orde en veiligheid en het toezicht en de handhaving van de (publiekrechtelijke) regelgeving binnen de fysieke leefomgeving (omgevingsrecht). De eenheid Feiligens bestaat uit veiligheidsadviseurs, een evenementencoördinator en een projectondersteuner.

Gespreksinformatie

Fase 2: Het interview

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

CV

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. WerkenInFriesland behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr