Logo van Gemeente Midden-Groningen
Logo van Gemeente Midden-Groningen

Projectleider transitie Omgevingsplan

Gorecht-Oost 157, 9603 AE Hoogezand, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

5 aug 2025
Opdracht tarief 126Opdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Met ruim 61.500 inwoners is Midden-Groningen de derde gemeente van de provincie. Een ambitieuze gemeente waar iedereen met plezier kan wonen, leven, recreëren, ondernemen en werken. Samen met inwoners, bedrijven en organisaties maakt de gemeente deze ambitie mogelijk. Een ruimtelijke sfeer met pittoreske dorpen, stoere boerderijen en prachtige natuur. Maar ook een gemeente met een stedelijk karakter, nog geen kwartier rijden van de stad Groningen. Ons nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur is voorzien van een theater, bibliotheek, muziekschool en grand café, kortom  een prachtige ontmoetingsplek voor zowel inwoners als collega's. Een gemeente met grote kwaliteiten, maar ook met uitdagingen, zoals sociale achterstanden en aardbevingsproblematiek.  

Als projectleider transitie Omgevingsplan neem jij de leiding over het opstellen en actualiseren van het tijdelijke omgevingsplan naar een gemeentedekkend omgevingsplan. Je draagt de verantwoordelijkheid om uiterlijk in 2032 een volledig en goed functionerend Omgevingsplan op te leveren. Dit doe je op een projectmatige manier, waarbij jij als projectleider fungeert. Je maakt samen met collega’s een plan van aanpak en voert deze als projectleider uit. Daarbij ga je in op het proces, de organisatie, de inhoud, de financiën de benodigde communicatie en andere relevante aspecten. Je werkt nauw samen met diverse medewerkers, helpt bij de ontwikkeling van  het team en zorgt dat het omgevingsplan goed in de organisatie wordt ingebed. Je bent daarnaast een sparringpartner voor anderen. 

De beschreven functie bevat een breed takenpakket, vraagt ervaring en verschillende kwaliteiten en competenties. Voor deze uitvraag zoeken wij daarom een combinatie van twee personen die in gezamenlijkheid de volle breedte van de functie invullen. 

Concreet: 

  • Coordineren en begeleiden van de totstandkoming en implementatie van het (gemeentedekkend) Omgevingsplan. Je stelt hiervoor een plan van aanpak op en voert deze uit.

  • Coordineren en begeleiden gebiedsgerichte en thematische wijzigingen van het tijdelijke naar het definitieve Omgevingsplan.

  • Adviseren over het instrumentarium van de Omgevingswet en de toepassing hiervan in de praktijk.

Kandidaatomschrijving

Wij zien deze opdracht als een combinatieopdracht voor twee kandidaten van hetzelfde bureau waarbij één persoon zich richt op het projectleiderschap en de ander zich richt op de inhoudelijke verdiepende rol.

We zoeken twee personen die in nauwe samenwerking beide voldoen aan de volgende beschrijving:

  • Ruime inhoudelijke kennis en ervaring met de Omgevingswet en specifiek met de transitiefase en implementatie van het omgevingsplan.

  • Ruime ervaring in de rol van projectleider/coördinator en het werken binnen een gemeentelijke organisatie.

  • Kennis en ervaring met RxBase en FloLegal. 

  • In bezit van een Master Staats- en bestuursrecht en/of Recht en Bestuur

Eisen

  • Ruime kennis van de Omgevingswet en specifiek van de transitiefase en implementatie van het Omgevingsplan. Dit blijkt duidelijk uit de CVs van beide personen.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in de rol van projectleider/coordinator binnen een gemeentelijke organisatie. Dit blijkt duidelijk uit de CVs van beide personen.
  • In bezit van een Master Staats- en bestuursrecht en/of Recht en Bestuur. Dit blijkt duidelijk uit de CVs van beide personen.
  • Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden levering en diensten van de gemeente Midden-Groningen. Zie de bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat.
  • Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord gaat met de door de gemeente opgestelde overeenkomst van opdracht. Zie de bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat.
  • We werken conform de Wet DBA We werken conform de Wet DBA wat inhoudt dat deze opdracht uitsluitend kan worden gegund aan personele dienstverleners en niet aan zelfstandigen. Uit de offerte blijkt duidelijk dat het aanbod van een personele dienstverlener komt.
  • De kandidaten die aangeboden worden zijnin het bezit van een recente geldige goedgekeurde VOG passend bij de opdracht die uitgevoerd gaat worden bij de gemeente Midden-Groningen. Dit blijkt duidelijk uit de offerte en wordt tegelijk met de ondertekende overeenkomst ingediend. Een recente geldige goedgekeurde VOG is een voorwaarde om te opdracht te kunnen uitvoeren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Weging prijsdeel:10 %

  • Motivatiebrief: Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    In de motivatiebrief wordt de combinatie en de wijze van samenwerking van personen nader onderbouwd. Hoe meer aanwezige kennis en ervaring van de transitie en implementatie van het omgevingsplan hoe meer punten.

    Weging:25 %

  • Ruime kennis van de Omgevingswet en specifiek de transitiefase en implementatie van het Omgevingsplan.

    In de cv's wordt de ruime kennis van de Omgevingswet en het omgevingsplan aangetoond. Hoe beter de ervaring aansluit hoe meer punten.

    Weging:20 %

  • Ruime ervaring in de rol van projectleider/coördinator binnen een gemeentelijke organisatie van minimaal dezelfde grootte als de gemeente Midden-Groningen.

    In de cv’s wordt de ervaring in de rol van projectleider/coördinator aangetoond. Hoe meer raakvlakken deze rol had met het omgevingsplan hoe meer punten.

    Weging:20 %

Organisatie en team

Met ruim 61.500 inwoners is Midden-Groningen de derde gemeente van de provincie. Een ambitieuze gemeente waar iedereen met plezier kan wonen, leven, recreeren, ondernemen en werken. Samen met inwoners, bedrijven en organisaties maakt de gemeente deze ambitie mogelijk. Een ruimtelijke sfeer met pittoreske dorpen, stoere boerderijen en prachtige natuur. Maar ook een gemeente met een stedelijk karakter, nog geen kwartier rijden van de stad Groningen. Ons nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur is voorzien van een theater, bibliotheek, muziekschool en grand cafe, kortom een prachtige ontmoetingsplek voor zowel inwoners als collega's. Een gemeente met grote kwaliteiten, maar ook met uitdagingen, zoals sociale achterstanden en aardbevingsproblematiek.

Gespreksinformatie

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens de gesprekken wordt stil gestaan bij de eisen en gunningscriteria en de kwaliteit en inhoud van de motivatiebrief.

Weging:25 %

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2

Toelichting op rooster ca 24 uur per week voor de projectleider en 4 uur per week voor de inhoudelijk deskundige. De 24 uur van de projectleider moeten wel samenvallen met de uren van de inhoudelijk deskundige.

Dienstencategorie Andere diensten CPV code 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging Bijlagen AIV leveringen en diensten gemeente Midden-Groningen (3).pdfovereenkomst van opdracht projectleider transitie omgevingsplan oreo 29 juli 2025.pdf

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.