W2025-19 Consulent schuldhulpverlening

Stadhuisplein 1, 5461 KN Veghel, Nederland

Sluit over 7 dagen
85 28 Noord-Brabant

Begindatum:

18 aug 2025

Einddatum:

17 nov 2025

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

25 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als gemeente zijn we er voor mensen met geldproblemen. We bieden hen professionele ondersteuning bij ernstige schuldenproblematiek. Als consulent schuldhulpverlening speel je een belangrijke rol bij het voorkomen en verlenen van schuldhulp.

Jij benadert en ondersteunt inwoners met (beginnende) betalingsachterstanden. Door tijdig in te grijpen en passende hulp te bieden voorkom je huisontruimingen, energie- en waterafsluitingen. Zo zorg je dat mensen vanuit hun eigen omgeving kunnen bouwen aan financieel herstel.

Concreet ben je als consulent schuldhulpverlening bezig met:

  • Het in kaart brengen van de financiële situatie van inwoners;

  • Binnen het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening stel je plannen op;

  • Je voert de regie over vervolgtrajecten en zorgt voor afstemming met alle partijen;

  • Je hebt veel contact met inwoners, je geeft budgetadvies, voert coaching gesprekken en biedt evaluatie- en nazorgsessie;

  • Je draagt zorg voor de dossiers en draagt deze over naar de gemeentelijke kredietbank 's-Hertogenbosch voor de schuldregelingsfase.

Je maakt onderdeel uit van het team en kunt aanwijzingen en instructies krijgen over de wijze waarop de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

Kandidaatomschrijving

In deze rol schakel je dagelijks met inwoners en verschillende partijen. Het is daarom belangrijk dat je empathisch en communicatief vaardig bent. Je hebt een proactieve en oplossingsgerichte houding, je bent er namelijk niet alleen wanneer er schulden zijn, maar draagt actief bij aan het voorkomen hiervan. Je beschikt over de vaardigheid om informatie tegen elkaar af te wegen en op basis daarvan tot een weloverwogen, realistisch besluit te komen. Daarnaast heb je:

  • Hbo werk- en denkniveau;

  • Relevante (werk)ervaring op het gebied van schuldhulpverlening;

  • Kennis van Suite;

  • Ervaring met werken met X-Works is een pré;

  • Je staat stevig in je schoenen en beschikt over een klantgerichte houding.

De kandidaat heeft een eigen laptop en telefoon. De kandidaat is bij u in loondienst en/of is geen schijnzelfstandige in het kader van de wet DBA. U geeft gemotiveerd aan in uw inschrijving dat hieraan wordt voldaan.

Eisen

  • Werk- en denkniveau: HBO

  • Gerichte werkervaring: 1 tot 3 jaar relevante (werk)ervaring op het gebied van schuldhulpverlening, kennis van Suite. Ervaring met X-Works is een pré.

Wensen en competenties

Wensen

  • Weging prijsdeel:30 %

Competenties

  • Empathisch / klantgericht

  • Communicatief

  • Stressbestendig

Organisatie en team

Als gemeente zijn we er voor mensen met geldproblemen. We bieden hen professionele ondersteuning bij ernstige schuldenproblematiek. Als consulent schuldhulpverlening speel je een belangrijke rol bij het voorkomen en verlenen van schuldhulp. Jij benadert en ondersteunt inwoners met (beginnende) betalingsachterstanden. Door tijdig in te grijpen en passende hulp te bieden voorkom je huisontruimingen, energie- en waterafsluitingen. Zo zorg je dat mensen vanuit hun eigen omgeving kunnen bouwen aan financieel herstel.

Je maakt onderdeel uit van het team en kunt aanwijzingen en instructies krijgen over de wijze waarop de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.

Gespreksinformatie

De gesprekken worden gevoerd op maandag 11 augustus tussen 13.00 uur en 16.00 uur.Het zou fijn zijn als je hier rekening mee wil houden.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

In het gesprek wordt verder ingegaan op de functie eisen en gunningscriteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De kandidaat heeft een eigen laptop en telefoon. De kandidaat is bij u in loondienst en/of is geen schijnzelfstandige in het kader van de wet DBA. U geeft gemotiveerd aan in uw inschrijving dat hieraan wordt voldaan.

Dienstencategorie Andere diensten CPV code 75000000-6 - Diensten voor openbaar bestuur, defensie en sociale verzekering

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur