Logo van Gemeente Meierijstad
Logo van Gemeente Meierijstad

Kwartiermaker projectbureau en portfoliomanagement

Stadhuisplein 1, 5461 KN Veghel, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

0

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 0
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Opdrachtnemer realiseert een volledig ingericht portfoliomanagementproces binnen de organisatie (inclusief capaciteitsmanagement), visiedocument en advies m.b.t. benodigde formatie en tot het ontwikkelen van het atelier projectbureau tot een atelier dat portfoliomanagement kan uitvoeren en projectmatig werken naar een hoger niveau brengt binnen de organisatie.

Opdrachtnemer levert hierbij advies, begeleiding en implementatieondersteuning. Hiërarchische leidinggevende taken (zoals financiële eindverantwoordelijkheid, verzuimbegeleiding, functioneringsgesprekken) blijven bij opdrachtgever.

Te behalen eindresultaat

  • Een functionerend portoliomanagementproces incl. capaciteitsmanagement en formatieadvies

  • Een gedragen visie m.b.t. duurzaam implementeren portfoliomanagement

  • Atelier projectbureau waarin het projectmatig werken is versterkt inclusief de bijbehorende vaardigheden zoals het werken met portfoliomanagement.

Onderverdeeld in onderstaande deelprojecten:

  1. Portfolioanalyse

    • Opdrachtnemer stelt een volledig overzicht op van het huidige portfolio met alle lopende geplande projecten

    • Oplevering: schriftelijke rapportage met analyse van overleg, afhankelijkheden, prioritering en strategische relevantie

  2. Capaciteitsmanagement

    • Opdrachtnemer stelt een capaciteitsplan op waarin de benodigde inzet per project en programma inzichtelijk is gemaakt

    • Oplevering: adviesdocument met aanbevelingen voor structurele borging voor capaciteitsmanagement

  3. Visie, kader en benodigde formatie

    • Opdrachtnemer stelt een visiedocument op waarin portfoliomanagement wordt gepositioneerd binnen de organisatie. In het visiedocument is ook advies opgenomen m.b.t. de benodigde formatie

    • Oplevering: visiedocument incl. directie voorstel en college voorstel

  4. Projectbureau

    • Opdrachtnemer voert een ontwikkelprogramma uit voor het atelier projectbureau gericht op:

    • Versterken projectmatig werken inclusief opdrachtnemer-opdrachtgeverschap

    • Versterken verbonden collectief

    • Begrijpen hoe om te gaan met portfoliomanagement en dit te integreren binnen het team

  5. Overdracht & borging

    • Opdrachtnemer bereidt een overdrachtsdocument voor en begeleidt een overdrachtssessie waarin de resultaten, werkwijzen en aanbevelingen worden overgedragen aan de huidige leidinggevende en relevante stakeholders.

Oplevering

Overdrachtsdocument & sessie(s).

De overdracht omvat minimaal:

  • Documentatie: overzicht van alle opgeleverde rapportages, plannen en visiedocumenten, incl. praktische handreiking voor gebruik;

  • Procesbeschrijving: hoe het portfoliomanagementproces werkt, welke stappen en rollen er zijn;

  • Tooling en/of formats: handleiding voor ondersteunende tooling en/of formats;

  • Capaciteitsmanagement: uitleg hoe e.e.a. structureel kan worden bijgehouden en geactualiseerd;

  • Verbonden collectief: korte samenvatting van het onwikkelprogramma hoe het verboden collectief beter kan werken en aanbevelingen voor vervolg;

  • Sessie(s) voor overdracht & draagvlak.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met portfoliomanagement en begeleiden projectbureau hierin

  • Ten minste 2 referentieprojecten uitgevoerd in een gemeentelijke omgeving van vergelijkbare omvang uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar.

  • Academisch werk -en denkniveau iv. Inschrijver dient een gespecificeerde offerte aan te leveren, waarin duidelijk wordt dat inschrijver een reëel beeld heeft van hoe/ wat er komt kijken bij dit vraagstuk.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prijs
    Weging: 30 %

  • Mate waarin de kandidaat beschrijft een duidelijke en gestructureerde aanpak voor het realiseren van portfoliomanagement en het ontwikkelen hierin van het projectbureau . Aansluiting van de aanpak op de deelresultaten en termijnen.
    Dit dient te blijken uit de aanbieding.
    Weging: 25 %

  • Kandidaat heeft ten minste 2 referentieprojecten uitgevoerd in een gemeentelijke omgeving van vergelijkbare omvang in de afgelopen 5 jaar, inclusief aantoonbare ervaring met verandermanagement.
    Dit dient te blijken uit de aanbieding.
    Weging: 20 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

De kandidaat werkt zelfstandig en heeft geen instructies en aanwijzingen nodig bij de uitvoering van de opdracht. Als de kandidaat een eigen bedrijf heeft, gedraagt deze zich in het economisch verkeer ook als een echte ondernemer.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken zullen plaatsvinden op dinsdagochtend 27 januari. 

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

De gunningscriteria worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1 x 6 maanden

Aantal professionals of FTE: 1

Toelichting op rooster: Rooster in overleg.

Overige informatie: De kandidaat zorgt voor een eigen laptop en telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo