Stadhuisplein 1, 5461 KN Veghel, Nederland
Begindatum:
2 feb 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
23 dec 2025Opdrachtnemer realiseert een volledig ingericht portfoliomanagementproces binnen de organisatie (inclusief capaciteitsmanagement), visiedocument en advies m.b.t. benodigde formatie en tot het ontwikkelen van het atelier projectbureau tot een atelier dat portfoliomanagement kan uitvoeren en projectmatig werken naar een hoger niveau brengt binnen de organisatie.
Opdrachtnemer levert hierbij advies, begeleiding en implementatieondersteuning. Hiërarchische leidinggevende taken (zoals financiële eindverantwoordelijkheid, verzuimbegeleiding, functioneringsgesprekken) blijven bij opdrachtgever.
Een functionerend portoliomanagementproces incl. capaciteitsmanagement en formatieadvies
Een gedragen visie m.b.t. duurzaam implementeren portfoliomanagement
Atelier projectbureau waarin het projectmatig werken is versterkt inclusief de bijbehorende vaardigheden zoals het werken met portfoliomanagement.
Onderverdeeld in onderstaande deelprojecten:
Portfolioanalyse
Opdrachtnemer stelt een volledig overzicht op van het huidige portfolio met alle lopende geplande projecten
Oplevering: schriftelijke rapportage met analyse van overleg, afhankelijkheden, prioritering en strategische relevantie
Capaciteitsmanagement
Opdrachtnemer stelt een capaciteitsplan op waarin de benodigde inzet per project en programma inzichtelijk is gemaakt
Oplevering: adviesdocument met aanbevelingen voor structurele borging voor capaciteitsmanagement
Visie, kader en benodigde formatie
Opdrachtnemer stelt een visiedocument op waarin portfoliomanagement wordt gepositioneerd binnen de organisatie. In het visiedocument is ook advies opgenomen m.b.t. de benodigde formatie
Oplevering: visiedocument incl. directie voorstel en college voorstel
Projectbureau
Opdrachtnemer voert een ontwikkelprogramma uit voor het atelier projectbureau gericht op:
Versterken projectmatig werken inclusief opdrachtnemer-opdrachtgeverschap
Versterken verbonden collectief
Begrijpen hoe om te gaan met portfoliomanagement en dit te integreren binnen het team
Overdracht & borging
Opdrachtnemer bereidt een overdrachtsdocument voor en begeleidt een overdrachtssessie waarin de resultaten, werkwijzen en aanbevelingen worden overgedragen aan de huidige leidinggevende en relevante stakeholders.
Overdrachtsdocument & sessie(s).
De overdracht omvat minimaal:
Documentatie: overzicht van alle opgeleverde rapportages, plannen en visiedocumenten, incl. praktische handreiking voor gebruik;
Procesbeschrijving: hoe het portfoliomanagementproces werkt, welke stappen en rollen er zijn;
Tooling en/of formats: handleiding voor ondersteunende tooling en/of formats;
Capaciteitsmanagement: uitleg hoe e.e.a. structureel kan worden bijgehouden en geactualiseerd;
Verbonden collectief: korte samenvatting van het onwikkelprogramma hoe het verboden collectief beter kan werken en aanbevelingen voor vervolg;
Sessie(s) voor overdracht & draagvlak.
Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met portfoliomanagement en begeleiden projectbureau hierin
Ten minste 2 referentieprojecten uitgevoerd in een gemeentelijke omgeving van vergelijkbare omvang uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar.
Academisch werk -en denkniveau iv. Inschrijver dient een gespecificeerde offerte aan te leveren, waarin duidelijk wordt dat inschrijver een reëel beeld heeft van hoe/ wat er komt kijken bij dit vraagstuk.
Prijs
Weging: 30 %
Mate waarin de kandidaat beschrijft een duidelijke en gestructureerde aanpak voor het realiseren van portfoliomanagement en het ontwikkelen hierin van het projectbureau . Aansluiting van de aanpak op de deelresultaten en termijnen.
Dit dient te blijken uit de aanbieding.
Weging: 25 %
Kandidaat heeft ten minste 2 referentieprojecten uitgevoerd in een gemeentelijke omgeving van vergelijkbare omvang in de afgelopen 5 jaar, inclusief aantoonbare ervaring met verandermanagement.
Dit dient te blijken uit de aanbieding.
Weging: 20 %
Interview
Weging: 25 %
De kandidaat werkt zelfstandig en heeft geen instructies en aanwijzingen nodig bij de uitvoering van de opdracht. Als de kandidaat een eigen bedrijf heeft, gedraagt deze zich in het economisch verkeer ook als een echte ondernemer.
Niet bekend
De gesprekken zullen plaatsvinden op dinsdagochtend 27 januari.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
De gunningscriteria worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
Optie tot verlenging: 1 x 6 maanden
Aantal professionals of FTE: 1
Toelichting op rooster: Rooster in overleg.
Overige informatie: De kandidaat zorgt voor een eigen laptop en telefoon.