Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Senior adviseur duurzaamheid (2 functies)

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

26 jan 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

30 - 36

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 30 - 36

Omschrijving

De Opdracht

Wij zijn op zoek naar een betrokken adviseur, die zowel als sparringpartner voor bestuur als beleids- en projectmatig sterk is. Je ontwikkelt beleid, adviseert aan bestuur en organisatie, coördineert en zorgt voor afstemming en samenhang bij verschillende (integrale) beleidsdossiers. Je onderhoudt interne en externe contacten, en zorgt voor integraliteit. Ook signaleer je ontwikkelingen en vertaalt deze in beleidsvoorstellen.

Wij zijn voor in ieder geval een jaar op zoek naar iemand die warm wordt van inhoudelijke werkzaamheden binnen ons programma duurzaamheid.

Denk hierbij aan onderwerpen als:

  • Verder oppakken en afronden van het warmteprogramma, waarbij diverse bureaus ter ondersteuning ingeschakeld kunnen worden.

  • Eventueel alvast nadenken over wijkuitvoeringsplannen als opvolging van het warmteprogramma.

  • Projectleiderschap over het opstellen van een Soorten Managementplan en de uitvoering van mitigerende maatregelen voor beschermde diersoorten.

  • Het opzetten van een aanpak ter ondersteuning van VvE’s bij de verduurzamingsopgave.

  • Het onderhouden van contacten en samenwerken met lokale en regionale stakeholders voor de energietransitie en duurzaamheid, zoals de RES, Leidse regio, woningcorporaties, netbeheerders, duurzaamheidsplatform en lokale energie coöperaties.

Ons team Bestuur, strategie en bedrijfsvoering bestaat uit strategisch adviseurs en (project)medewerkers van het bestuurs- en directiesecretariaat. Ons team is betrokken bij of vervult een coördinerende en verbindende rol bij allerlei organisatie brede projecten, zoals regionale samenwerking, duurzaamheid en burgerparticipatie. Het programma duurzaamheid (3 fte) bestaat uit twee senior adviseurs en een junior adviseur. Daarnaast wordt je bij uitvoer van het programma bijgestaan door collega’s van andere teams, externe bureaus en regionale collega’s.

De voornaamste opgave van het programma duurzaamheid ligt de komende maanden op het ontwikkelen van een eerste warmtekavel met een collectief warmtenet in samenhang en samenwerking met de regio en buurgemeenten. Het opstellen van een Soorten Managementplan en daarbij het opstellen van een Lokaal Isolatieprogramma en leiding geven aan de uitvoering daarvan. En het bijdragen aan de uitvoering van de klimaatadaptatiestrategie. Daarnaast ondersteun je bij interne werkzaamheden voor duurzaamheid zoals de begrotingscyclus.

Deze inhuuropdracht ziet op de vervulling van twee functies binnen de organisatie.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP’er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 6 februari. Richting is januari;

  • Minimaal een afgeronde opleiding of diploma op HBO of WO niveau;

  • Minimaal 3 jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie;

  • Minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van duurzaamheid en/of energietransitie.

Wensen en competenties

Weging

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • Werkervaring die, naast het duurzaamheidsdomein in de breedte, toespitst op energiedossiers;

  • Affiniteit met en inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen;

  • Gespreksvaardigheden met bestuurders;

  • Sterk analytisch vermogen;

  • Goede schriftelijke vaardigheden voor het ontwikkelen, formuleren en presenteren van o.a. beleidsscenario’s en adviezen;

  • Je weet de juiste mensen te vinden, bij elkaar te brengen en kritisch te reflecteren op de werkwijze en het gedrag.

Competenties

  • Bewustzijn van het werken in een politie-bestuurlijke omgeving;

  • Bewustzijn van gevoeligheden rondom keuzes in de energietransitie;

  • Collegialiteit en samenwerking binnen een team; Goede mondelinge vaardigheden voor het ontwikkelen, formuleren en presenteren van o.a. beleidsscenario’s en adviezen.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Gesprekken kandidaten
7/8 januari 2026

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 2

De Overeenkomst

De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 12 maanden, 30-36 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 36 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 26 januari 2026.

In te dienen documenten

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

CV-eisen

Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur