Projectleider Innovatie huishoudelijke ondersteuning

Onderdoor 25, 3992 XH Houten, Nederland

Sluit over 6 dagen
100 4-16 Utrecht

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

4 - 16

Publicatiedatum:

9 sept 2025

Omschrijving

Alle genoemde gemeenten hebben in 2024 de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning (HO) gezamenlijk aanbesteed. Het nieuwe contract met ca 20 aanbieders is 1 januari 2025 gestart. Met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende kosten en de vergrijzing wordt het noodzaak om te starten met innovatieve pilots om de instroom van aantal inwoners met een maatwerkvoorziening  huishoudelijke ondersteuning te beperken dan wel uit te stellen.

De opdracht bestaat uit de oriëntatie op bestaande innovatieve projecten, waaronder reablement, inrichting van de toegang, normaliseren en robotica. Uit de oriëntatie kunnen ook nog andere ideeën naar voren komen. Op basis van dit onderzoek wordt het meest kansrijke innovatieve project uitgerold over de gemeenten. Er wordt een projectteam gevormd met de beleidsadviseurs van de regiogemeenten en de kwaliteitsmedewerkers.

Je krijgt de leiding over het project innovatie HO binnen de Wmo en werkt daarbij nauw samen met de beleidsadviseurs, leden van het sociaal team, RBL, zorgaanbieders, fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Je bent inhoudelijk en organisatorisch verantwoordelijk voor het vooronderzoek (oriëntatie), het inhoudelijke voorstel tot innovatie en het uitrollen van het project(en). Na elke fase volgt een go-no-go moment.

Beoogde planning
Oriëntatie innovatieve projecten en voorstel keuze regio: duur 6 maanden (fase 1).
Uitrol van het meest kansrijke project: 10 maanden (fase 2).

Een uitdagende rol voor een projectleider die:

  • Verschillende gemeentelijke inzichten kan vertalen naar een kansrijk innovatief voorstel huishoudelijke ondersteuning en het voorstel kan vertalen naar implementatie in de vijf gemeenten;

  • Het van belang vindt om goede contacten en verhoudingen met inwoners, zorgaanbieders en beleidsadviseurs te hebben en hun wensen en ideeën kan afwegen naar een kansrijke innovatie op gebied van huishoudelijke ondersteuning;

  • Zorgdraagt voor een zorgvuldige bestuurlijke besluitvorming in raad en college;

  • Ervaring heeft met het leiden van een project voor verschillende gemeenten in een regio;

  • Vraagbaak en/of sparringspartner is voor de directe collega’s;

  • Inhoudelijke en organisatorische verantwoordelijk niet vreemd is;

  • Out of de box durft te denken en het niet schuwt om tegengas te geven indien nodig.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 4 tot 16 uur per week (tijdens de eerste fase (vooronderzoek), beschikbaarheid van 4-8 uur per week. De tweede fase vraagt 12-16 uur per week);

  • Een maximum uurtarief van 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten en fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente (25 punten);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming voor raad en college, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de WMO (25 punten).

Competenties

  • Je bent flexibel;

  • Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift;

  • Je bent initiatiefrijk;

  • Je bent communicatief sterk: een verbinder die samenwerkt;

  • Je organiseert, brengt structuur en bent resultaatgericht;

  • Je kunt zelfstandig werken;

  • Je kunt goed luisteren.

Organisatie en team

Organisatie RBL
Lekstroom is een samenwerking in het sociaal domein. Vanaf 2013 werken de gemeenten Houten, Nieuwegein, Lopik, IJsselstein en Vijfheerenlanden samen in het sociaal domein. Deze vijf gemeenten vormen samen de Lekstroom regio. In de Lekstroom is een samenwerkingsagenda transformatie sociaal domein vastgesteld, waarin de opgaven staan waaraan de vijf gemeenten de komende jaren samenwerken. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor opgaven met betrekking tot Wonen en Zorg, Wmo, Doelgroepenvervoer, Jeugd, Passend Onderwijs en Werk. Daarnaast hebben de vijf gemeenten een gezamenlijke regionale backoffice (RBL) voor de inkoop, contractmanagement en beheer, administratie (declaratie/facturatie) en monitoring van de Jeugdhulp en WMO, ondergebracht in gastgemeente Houten.

Regionaal team Wmo
De vijf beleidsadviseurs van de gemeenten vormen samen het regionale beleidsteam Wmo. Er vindt om de 3 weken een ambtelijk overleg plaats over maatwerkvoorzieningen, beleidsmatige ontwikkelingen, contracten, innovaties, inkoop en bezuinigingen binnen de Wmo. Contactmanagers van de RBL sluiten hier bij aan. We verdelen de aanwezigheid bij de accountgesprekken met de zorgaanbieders. Op de samenwerkingsagenda staan thema’s waar we met onze regio aan gaan werken en waar iedere gemeente een rol als trekker op een thema heeft. Innovatie huishoudelijke ondersteuning is zo’n thema, waar we een projectleider voor zoeken.

Gespreksinformatie

De gesprekken zijn gepland op dinsdag 23 september. Een andere datum is niet mogelijk. Verzoek aan kandidaten om op voorhand rekening te houden deze datum in de agenda. De kandidaten die voor een gesprek uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (in overleg)
Is hybride werken mogelijk: ja, in overleg met je team, waarbij de werkzaamheden leidend zijn.  

Overige informatie

  • De kandidaat dient over een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te beschikken en het origineel te kunnen tonen, maximaal 6 maanden oud.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur