Logo van Gemeente Hengelo
Logo van Gemeente Hengelo

Voorzitter Adviesraad Sociaal Domein

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2027

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

4 dec 2025
Opdracht tarief 90Opdracht uren 8
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Iedereen doet mee in Hengelo

De gemeente Hengelo vindt het belangrijk dat inwoners meedenken en meedoen. Zo sluiten plannen en beleid beter aan bij wat inwoners belangrijk vinden. Daarom starten we dit najaar met de werving van de Adviesraad Sociaal Domein, een onafhankelijke raad van Hengelose inwoners die het college van burgemeester en wethouders adviseert over onderwerpen als zorg, werk, inkomen, welzijn en inclusie. Wij zoeken een ad-interim voorzitter die deze nieuwe adviesraad opzet, begeleidt en op weg helpt. Je legt de basis voor een goed functionerende raad en draagt bij aan een sterke verbinding met de gemeente.

Als voorzitter heb je een dubbele rol:

  • Intern (adviesraad): Leiden van vergaderingen en overleggen met aandacht voor de inbreng van ieder lid en de onderlinge dynamiek. Bevorderen van samenwerking, betrokkenheid en reflectie binnen de adviesraad. Coachen van leden bij het ontwikkelen van hun rol en taken. Zorgen voor heldere taakverdeling, werkprocessen en interne afspraken. Samen met leden werkafspraken ontwikkelen en evaluaties of (her)benoemingsgesprekken initiëren. Voorbereiden van adviezen met de leden door inhoudelijk te sparren (zonder zelf te adviseren). Werven van een opvolger voor de functie van voorzitter.

  • Extern (samenwerking met de gemeente): Overleg met accounthouder, ondersteuner en beleidsmedewerkers. Periodiek overleg met wethouders over samenwerking, randvoorwaarden en beleidsproces. Bewaken van de rol en inbreng van de adviesraad in het beleidsproces. Bijdragen aan het opstellen of bijstellen van de samenwerkingsovereenkomst en verordening. Signalen ophalen bij partners en verenigingen in de stad.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare ervaring in een voorzittersrol;
  • Aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Voorzitter (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het coachen van medewerkers (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring binnen het Sociaal Domein (30 punten).

Competenties

  • De voorzitter is verbindend, onafhankelijk en praktisch ingesteld.

  • Je bent communicatief sterk, resultaatgericht en besluitvaardig.

  • Je hebt ervaring in het begeleiden van diverse groepen en vrijwilligers.

  • Gevoel voor rollen, verantwoordelijkheden en verhoudingen binnen een bestuurlijke context.

  • Interesse in sociaal maatschappelijke thema's.

  • Inzicht in gemeentelijke processen en werkwijzen.

  • Vermogen om te schakelen tussen inhoud, proces en mensen.

  • Onafhankelijkheid is belangrijk: je hebt geen actieve rol in de lokale politiek, bekleedt geen functies bij zorg- of welzijnsinstellingen of andere maatschappelijke organisaties in Hengelo of de regio die tot belangenconflicten zouden kunnen leiden, en je hebt geen zakelijke belangen die je onafhankelijkheid in twijfel zouden kunnen trekken.

Organisatie en team

Gemeente Hengelo

Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven.

Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners.

Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 19 januari 2026, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overig:

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr