Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland
Begindatum:
19 feb 2025Einddatum:
18 aug 2025Uren per week:
20Publicatiedatum:
24 jan 2025Opdrachtomschrijving
De Gemeente Haarlemmermeer is op zoek naar een jurist/projectleider die aan de slag gaat met de doorontwikkeling van de Algemene Subsidieverordening. Vorig jaar is de nieuwe verordening vastgesteld waarvoor nog een aantal zaken goed moeten worden afgehecht. Zo moeten nog een aantal subsidieregelingen en nadere beleidsregels worden vastgesteld. Ook moet een kader opgesteld worden op basis waarvan begrotingssubsidies worden bepaald. Tevens is nadere advisering gewenst rondom het bepalen van inkoop versus subsidie en zijn nadere afspraken nodig inzake het werken met accountteams voor onze grote subsidie accounts. Ten slotte houdt de jurist/projectleider zich bezig met nadere uitwerking van reserves & voorzieningen, meerjarige subsidies en in- & externe communicatie over alle wijzigingen.
Maak het verschil
Het team Subsidies vormt een belangrijke schakel in het juist adviseren over subsidies aan zowel maatschappelijke organisaties als aan collega’s, het college en bestuur. Wij verlenen onze subsidies op basis van ons wettelijk kader: de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer (ASV) en de Algemene Wet Bestuursrecht. Wij zoeken tijdelijk een jurist die goed thuis is in subsidierecht en in het opstellen en aanpassen van (gemeentelijke) regelgeving.
Rol van kandidaat
De kandidaat is verantwoordelijk voor een goede implementatie en doorontwikkeling van de ASV. De kandidaat zorgt ervoor dat een projectgroep wordt ingericht waarin verschillende relevante disciplines een plek hebben. De jurist/projectleider bewaakt voortgang en zorgt dat producten binnen deadlines gereed zijn.
De opdracht omvat
Nota’s schrijven voor directie en college over motivering, criteria en onderbouwing voor begrotingssubsidies, daartoe afstemmen met collega’s interne controle en financiën
Sessies organiseren met collega’s om tot nieuwe afspraken te komen rondom het werken in accountteams,
Juridisch adviseren bij subsidieregelingen en bij vaststellen inkoop versus subsidie
Beoordelen of aanpassing reserves en voorzieningen nodig is en zorgen voor opvolging
Vervolgtraject meerjarige subsidies in gang zetten door collegevaststelling nadere regels of andere bestendige werkwijze
Brieven subsidievaststelling aanpassen n.a.v. nieuwe ASV
Handleiding schrijven voor toepassen ASV
Zie jij dit als een mooie uitdaging? Kom dan tijdelijk ons team versterken!
Waar ga je werken?
Het team subsidies valt binnen het Cluster Samenleving, Sport en Cultuur (SSC). Het team bestaat uit ca. dertien personen: juristen en (senior) subsidieverleners. De medewerkers zijn verantwoordelijk voor de behandeling van alle subsidieaanvragen binnen de gemeente Haarlemmermeer. Binnen het cluster SSC zijn alle subsidies, van klein tot groot, zowel inhoudelijk als procesmatig bij elkaar gevoegd.
SSC heeft als opgaaf om het ‘samen leven’ te versterken. Samen met maatschappelijke partners verzorgt het cluster de beleidsadvisering op uiteenlopende beleidsvelden als sport, recreatie, cultuur, onderwijs, jeugd, welzijn, wonen en arbeidsmarkt. Voor het cluster werken zo’n 60 mensen: collega’s die breed georiënteerd zijn en kunnen schakelen tussen verschillende rollen. En die kritisch durven zijn op haalbaarheid van initiatieven en bestuurlijke wensen.
Bij de gemeente Haarlemmermeer zet de kandidaat zich dagelijks in voor ruim 160.000 inwoners. Door middel van expertise, ambitie en energie kan de kandidaat écht het verschil maken. Dat doet de kandidaat samen met circa 1.200 collega’s. Bij Haarlemmermeer vindt men stedelijke dynamiek én een dorps karakter. Daartussen vindt men prachtige natuur, rijke historie en landbouwgrond. Dat betekent dat de kandidaat in zijn/haar werk in aanraking komt met allerlei onderwerpen, belangen en uitdagingen. De komende jaren blijft Haarlemmermeer sterk groeien en ook onze maatschappij staat niet stil. Er is dus genoeg te doen waarbij we kennis, daadkracht en visie goed kunnen gebruiken.
Aanvullende informatie
Maximaal 1 kandidaat per bureau.
Op deze opdracht zijn van toepassing de Standaardafwijkingen Gemeente Haarlemmermeer op VNG-model algemene inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten 2015 – versie 2021.
Concept-inhuurovereenkomst en de Integriteitsverklaring externen zoals aan u verstrekt bij registratie DAS, zijn van toepassing.
Het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw.
Facturering met betrekking tot inhuurkrachten aan de Gemeente Haarlemmermeer dient digitaal en per kalendermaand te geschieden; Bij de factuur moet een door de teammanager van de gemeente ondertekende urenstaat zijn bijgevoegd.
Eventuele indexering vindt plaats op 1 januari na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven.
Moeten voldoen aan wet DBA.
Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP
Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren.
Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst.
Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een tijdelijke arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer).
Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben.
Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente i.v.m. deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening.
Kandidaat omschrijving
Als projectleider weet de kandidaat de juiste prioriteiten te stellen en hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden. De kandidaat beschikt over zeer goede communicatieve vaardigheden en een oplossingsgerichte houding. De persoon die wij zoeken is in staat subsidiemedewerkers, beleidsadviseurs, het management, de directie en de staf goed te informeren en te adviseren. Als jurist kan de kandidaat goed inschatten wat de juridische consequenties kunnen zijn. Verder heeft de kandidaat een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en kan de kandidaat goed plannen en organiseren. Tot slot is de kandidaat energiek, flexibel en heeft een gezonde dosis doorzettingsvermogen. Binnen het wettelijk kader zoekt de kandidaat naar wat mogelijk is en verruimt dienovereenkomstig de lokale regelgeving waar mogelijk.
Verder beschikt de kandidaat over:
Juridische opleiding op HBO/WO niveau;
Minimaal 5 jaar ervaring als subsidiejurist, liefst binnen een gemeente, of (semi) overheid;
Kennis van de algemene wet bestuursrecht en aanverwante regelingen;
Ervaring met het leiden van projecten;
Ervaring met het opereren in een complexe, lokale context met een diversiteit aan organisaties en belangen;
Kennis van en ervaring met gemeentelijke beleidsprocessen en politiek-bestuurlijke verhoudingen.