Juridisch medewerker gebruik gemeentegrond

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
90 32 Zuid-Holland

Begindatum:

12 mei 2025

Einddatum:

12 nov 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 feb 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
Gemeentegrond is waardevol en ook hard nodig bij de uitvoering van gemeentelijke taken en doelstellingen. Grond kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het uitvoeren van beleidsdoelstellingen op het gebied van klimaatadaptatie, de uitvoering van de energietransitie of het versterken van de biodiversiteit. Het kom vaak voor dat er een stuk gemeentegrond bij een particuliere tuin is getrokken. Samen met de collega’s van team Gebruik Gemeentegrond sta jij aan de lat om het oneigenlijk gebruik van gemeentegrond op te lossen.

Als juridisch medewerker gebruik gemeentegrond zorg jij voor een geheel zelfstandige dossierafhandeling aan de hand van de, door de gemeenteraad, vastgestelde kaders en uitgangspunten. Dit doe je binnen een klein en hecht team, waarbinnen veel ruimte is om te sparren.

Je start een dossier altijd met het onderzoeken van verkoopmogelijkheden. Daarbij raadpleeg je verschillende specialisten binnen de gemeente voor advies over mogelijke verkoop. Vanzelfsprekend houd je daarbij ook rekening met de Didam-criteria.

Blijkt uit het onderzoek dat verkoop mogelijk is en wil de inwoner de grond ook kopen? Dan ben je verantwoordelijk voor het gehele verkoopproces. Van publicatie van de voorgenomen verkoop, tot het opstellen van de koopovereenkomst en de overdracht bij de notaris. Is verkoop niet mogelijk of wil de inwoner de gemeentegrond niet kopen? Dan stuur je een brief waarin je verzoekt om de gemeentegrond terug te geven.

Er kan ook sprake zijn van verjaring. Als inwoners een beroep doen op verjaring, toets jij de bewijsstukken aan de relevante wetgeving en jurisprudentie.

Zijn inwoners niet bereid om de gemeentegrond vrijwillig terug te geven? Dan onderhoud je het contact met het cluster Veiligheid voor het opstarten van een procedure voor bestuursrechtelijke handhaving, of met de huisadvocaat voor het instellen van een ontruimingsvordering.

Kandidaatomschrijving
Je hebt kennis van het eigendomsrecht, het verjaringsvraagstuk maar ook het bestuursrecht is je niet vreemd. Je beschikt over een goede politieke sensitiviteit. Je bent stressbestendig en communicatief vaardig  waar er verschillende belangen en meningen spelen bij de aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond.

Je bent het eerste aanspreekpunt voor bewoners en vanzelfsprekend beschik je over zeer goede communicatieve vaardigheden. Je bent in staat draagvlak te creëren voor het vastgestelde beleid, maar je kan ook tegen een stootje als inwoners het niet met de gemeente eens zijn.

Je bent een teamspeler want alleen door gezamenlijke verantwoordelijkheid en teamwerk is de aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond uit te voeren, terug te dringen en te borgen in de ambtelijke organisatie.

Bij de aanpak van de dossiers heb je oog voor een goede prioritering om stagnatie van infrastructurele werkzaamheden of te lange wachttijden bij verzoeken van inwoners te voorkomen. Juridische procedures worden uiteindelijk overgedragen naar de gemeentelijke huisadvocaat indien daar sprake van is.

De kandidaat voldoet aan:

  • Beschikt minimaal over een afgeronde Hbo-opleiding Nederlands recht;

  • Werkervaring met het beoordelen van dossiers inzake verkoop van gemeentegrond, meldingen van oneigenlijk gebruik en verjaringsclaims;

  • Werkervaring met het voeren van slecht nieuws gesprekken met inwoners;

  • Ervaring met het opstellen van juridische brieven op B1-niveau;

  • De gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum;

  • Heeft minimaal 1 jaar relevante werkervaring;

  • Gedraagt zich integer en houdt zich aan correcte omgangsvormen (bereid tot ondertekening integriteitsverklaring
              conform de gedragscode van de gemeente Haarlemmermeer).

Interviewplanning
Wij verzoeken je vriendelijk om rekening te houden met de volgende data voor de selectiegesprekken: Woensdag 26 maart en donderdag 27 maart 2025 tussen 9.00-16.00 uur.

Toelichting op rooster
Het aantal te gunnen uren per kandidaat bedraagt 24-32uur per week. Werkdagen zijn in overleg.

Dienstencategorie
Rechtskundige diensten

Eisen

  • Opleidingsniveau - Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde Hbo-opleiding Nederlands recht.

  • Werkervaring - Op CV aantoonbaar minimaal 1 jaar relevante ervaring binnen een middelgrote tot grote overheidsorganisatie.

  • Beoordelen complexe dossiers - Op CV aantoonbaar relevante ervaring met het zelfstandig beoordelen van dossier inzake verkoop van gemeentegrond, meldingen van oneigenlijk gebruik en verjaringsclaims. Communicatief vaardig (zowel in woord als in geschrift) Op CV of in motivatiebrief aantoonbaar relevante ervaring met:- het voeren van slecht nieuws gesprekken met inwoners;- opstellen van brieven/mails op B1 niveau.

  • Integriteit - Gedraagt zich integer en is bereid integriteitsverklaring te ondertekenen.

  • ZZP - Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren.Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst.Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer).Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben. Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente in verband met deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.