Begindatum:
2 dec 2024Einddatum:
1 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
25 okt 2024Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.
Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:
Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties;
Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;
Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden);
Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet;
Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid;
Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op;
Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering;
Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving;
Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen;
Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;
Je hebt regelmatig contact met Vluchtelingenwerk Nederland
Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;
Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma
Wij zijn op zoek naar een ervaren Inkomensconsulent voor 36 uur per week met onderstaand profiel:
HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur een opleiding op het gebied van maatschappelijk werk of sociaal juridische dienstverlening;
Je hebt affiniteit met statushouders en bent klantgericht;
Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen;
Jij weet hoe om te gaan met culturele gevoeligheden, maar verliest de wettelijke verplichtingen en resultaten niet uit het oog;
Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar
je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent (waar blijkt dat uit);
Je hebt kennis van de Participatiewet;
Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkering;
Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid
Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.);
Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders);
Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag;
Je hebt actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en (het liefst) Verseon en/of Djuma;
Je beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner.
De interviews zijn online
De interviews vinden plaats op dinsdag 12 november
Tijdsblok voor interviews is van 13:00 uur tot 16:00 uur.
Zorg dus dat je beschikbaar bent in dit blok.
De kandidaat werkt fulltime (36 uur). De verdeling thuiswerken en op kantoor is 50-50 bij gebleken zelfstandigheid. De kandidaat heeft geen andere opdracht lopen bij een andere opdrachtgever waardoor het totaal van de opdrachten meer dan 48 uur per week is.
Gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening