Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Gooise Meren
Logo van Gemeente Gooise Meren

Inkoopadviseur Op Afroep

Brinklaan 35, 1404 EP Bussum, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 jan 2027

Uren per week:

4 - 16

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 4 - 16

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente Gooise Meren heeft een centrale inkoopfunctie. Het team bestaat uit 4 inkoopadviseurs die projectleiders ondersteunen en adviseren bij diverse inkooptrajecten (van meervoudig tot Europees, van eenvoudig tot complex en betreffende diensten, leveringen of werken). Bij inkooptrajecten zoekt ze samenwerking met gemeenten uit de regio, waarbij de gemeente ook namens deze gemeente(n) aanbesteedt.

Door verlof, door een late inkoopmelding (en dus te weinig beschikbare capaciteit in het team) of door het ontbreken van specifieke expertise is soms een externe inkoopadviseur nodig. In een vorige uitvraag zijn hiervoor meerdere kandidaten geselecteerd (Opdracht - Flextender). De gemeente heeft de behoefte om de pools ICT en Overig* aan te vullen met 1 inkoopadviseur die expertise heeft op beide aspecten. *Onder Overig vallen alle aanbestedingen die geen Werken of ICT of sociaaldomein aanbestedingen zijn. Sociaal Domein inkoop wordt regionaal ingekocht en valt buiten de scope met uitzondering van ICT applicaties gericht op het sociaal domein. Dit zijn dan Leveringen of Diensten. "Overig" is niet beperkt tot bedrijfsvoering. Onderzoek of advisering meteen resultaatsverplichting kan ook gewenst zijn voor andere afdelingen van de gemeente.

Werkzaamheden

  • Adviseert zelfstandig en volgt daarbij de missie en visie van Gooise Meren, o.a. als een gemeente die structureel inzet op duurzaamheid (bv 100% circulair inkopen in 2030) als een gemeente die financieel gezond is, kosteneffectief werkt, en die hoogwaardige dienstverlening biedt aan inwoners, bezoekers,maatschappelijke instellingen en ondernemers
  • Werkt goed samen met de projectleider, materiedeskundigen, de beoogd contractmanager en financieel adviseurs
  • Werkt conform het inkoopproces van Gooise Meren en gebruikt de sjablonen en checklist van Gooise Meren
  • Vervult een aanjaagrol om inkoopprojecten op tijd en met een goed resultaat af te ronden
  • Communiceert met de markt via TenderNed en rondt het dossier af in het zaaksysteem
  • Evalueert na afloop van elke Europese aanbesteding
  • Buiten de scope van de deelopdrachten is het zijn van een aanspreekpunt voor inkoopvragen vanuit de organisatie en deelnemen aan teamoverleggen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van Europese aanbestedingen op het gebied van ICT en Overige
  • Aantoonbare werkervaring met maatschappelijk verantwoord inkopen
  • Aantoonbare werkervaring op het houden van marktconsultaties
  • Een maximum uurtarief van 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten
  • Gunningscriteria duidelijk omschreven in tabelvorm toegevoegd als bijlage in het cv

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met circulair inkopen in de afgelopen 5 jaar (max 30 punten); a. Geen ervaring (0 punten); b. Een uitgevoerd circulaire inkooptraject (20 punten); c. Twee of meer uitgevoerde circulaire inkooptrajecten (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met ICT en Overige aanbestedingen in de afgelopen 5 jaar uitgewerkt in voorbeelden (max 25 punten); a. 1-2 uitgevoerde aanbestedingen, 1 Europese (5 punten); b. 1-2 uitgevoerde aanbestedingen, 2 Europese (10 punten); c. 3-4 uitgevoerde aanbestedingen, 1 of 2 Europese (15 punten); d. 3-4 uitgevoerde aanbestedingen, meer dan 2 Europese (20 punten); e. >4 uitgevoerde aanbestedingen en meer dan 3 Europese. (25 punten)
  • Aantoonbare werkervaring als inkoopadviseur met aanbestedingen die als eerste aan de kandidaat gegund worden (max 35 punten); a. Software voor Schuldhulpverlening (10 punten); b. Server voor beveiligingscamera's en de camera's zelf (10 punten); c. Post- en pakketbezorging (10 punten).
  • Een maximum uurtarief van 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (max 10 punten); a. tussen de 90,- en 94,99 (10 punten); b. tussen de 95,00 en 99,99 (7 punten); c. tussen de 100,- en 104,99 (5 punten); d. tussen de 105,- en 109,99 (2 punten); e. 110 euro of meer (0 punten).

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden / gesprekstechnieken / overtuigingskracht
  • Affiniteit met innovatie en circulair inkopen
  • Kennis van complexiteit rondom aanbestedingen bij gemeenten
  • Sterk in plannen / organiseren
  • Professioneel en representatief

Organisatie en team

Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collegas. We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuitie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk. Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing. We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Het team bestaat uit 4 inkoopadviseurs die projectleiders ondersteunen en adviseren bij diverse inkooptrajecten (van meervoudig tot Europees, van eenvoudig tot complex en betreffende diensten, leveringen of werken).

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025, 09:30. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen daar zo spoedig mogelijk bericht over. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 3 november 2025, 9:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 5 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 7 november 2025 12:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
  • De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld en ondertekend bij externe administratieve broker te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuurkandidaat die voor Gooise Meren komt werken. In de marktuitvraag van externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.
  • 'Bring your own device' is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. IPad.

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr