Logo van Gemeente Dronten
Logo van Gemeente Dronten

Projectmanager huisvesting bijzondere doelgroepen

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 28

Omschrijving

De senior projectleider is verantwoordelijk voor twee primaire projecten op het gebied van huisvesting van bijzondere doelgroepen:

  • Project 1: Huisvesting arbeidsmigranten
    Het vormgeven van maximaal drie grootschalige  locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Dit betreft complexe trajecten waarbij juridische procedures (zoals kortgeding- en bodemprocedures), ruimtelijke ordeningsprocedures (BOPA-procedures, uitgebreide voorbereidingsprocedures) en grondtransacties doorlopen moeten worden.

  • Project 2: Tijdelijke woonvormen
    Het opstellen van een integraal plan voor tijdelijke woonoplossingen op door de gemeente beschikbaar gestelde plekken. Dit project kent een intensieve samenwerking met de Rijksoverheid en vraagt om zorgvuldige afstemming op bestuurlijk en uitvoerend niveau. Plan gereed in Q3 2026. 

Eisen

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling bij een gemeente;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met projecten waar maatschappelijke gevoelige belangen bij zijn.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met huisvestingsopgave voor arbeidsmigranten (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met modulaire woningbouw / flex- en hostcity opgaven (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met aanbestedingen en contractmanagement (10 punten);

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau (10 punten);

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider met huisvestingsopgave (30 punten).

Competenties

Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

  • Herkent en anticipeert op politieke en maatschappelijke gevoeligheden.

  • Brengt bestuurlijke belangen en die van omgeving in kaart en vertaalt die naar het project.

  • Weet wanneer, naar wie en hoe te escaleren, wanneer te temporiseren en wanneer door te pakken.

Omgevings- en stakeholdermanagement

  • Bouwt actief relaties met inwoners, ondernemers, collega’s en bestuurders.

  • Kan belangen en drijfveren van partijen goed analyseren en ook een plek geven en voor verbinding zorgdragen (op basis van bijvoorbeeld gedeelde belangen).

Communicatieve vaardigheden

  • Legt complexe zaken helder en begrijpelijk uit.

  • Kan schakelen in toon en stijl: bestuurlijke taal, vaktaal, maar ook gewone-mens-taal.

  • Luistert actief en toont empathie, ook bij weerstand.

  • Onderhandelt en bemiddelt effectief.

Leiderschap en besluitvaardigheid

  • Voert regie en houdt overzicht bij complexe projecten.

  • Neemt besluiten, ook als niet iedereen tevreden kan worden gesteld.

  • Geeft richting en duidelijkheid in onzekere of gespannen situaties.

  • Inspireert en motiveert het projectteam en collega’s.

Integriteit en betrouwbaarheid

  • Handelt consistent en transparant.

  • Doet wat hij/zij zegt en zegt wat hij/zij doet.

  • Straalt vertrouwen uit, ook bij tegengestelde belangen.

Veerkracht en flexibiliteit

  • Blijft rustig en professioneel onder druk en bij kritiek (en gaat gesprekken aan over aanleiding en oorzaak en stelt zich daarbij open en transparant op)

  • Past plannen en aanpak aan bij veranderende omstandigheden.

  • Toont doorzettingsvermogen in lastige trajecten maar ook op simpele stappen.

Analytisch en probleemoplossend vermogen

  • Overziet juridische, ruimtelijke en financiële aspecten.

  • Maakt heldere afwegingen en vertaald deze in creatieve oplossingen waar mogelijk, zonder realiteitszin te verliezen.

Organisatie en team

Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride:
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma - Di - Woe

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de administratieve partner.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo