Jurist

Gemeente Culemborg

Ridderstraat 250, 4100 AC Culemborg, Nederland

Sluit over 4 dagen
124 14

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

15 sept 2026

Uren per week:

14

Publicatiedatum:

3 sept 2025

Omschrijving

Aanleiding

De functie van stationsgebieden in de buurt van grote steden verandert van in- en uitstapplek voor de trein naar multifunctioneel gebied waar gewoond, gewerkt, gereisd en verbleven wordt. Het station in Culemborg en het aanpalende gebied, op een treinafstand van ca. 15 minuten van Utrecht, gaat onvermijdelijk ook die verandering meemaken. In de stationsomgeving werken we aan de toekomst van Culemborg. We onderzoeken de mogelijkheid om de stationsomgeving om te vormen tot een duurzame, moderne en gevarieerde woonomgeving, waar Culemborgers een passende woning kunnen vinden en gezond en prettig kunnen leven. Daarvoor zetten we in op de transformatie van een deel van ons bedrijventerrein, waarvoor we een voorbereidingsbesluit hebben genomen en een voorkeursrecht gevestigd op verschillende percelen. Het station zelf transformeert tot een regionale OV-hub vanwaar omwonenden en regionale forenzen snel en drempelloos naar hun werkbestemming reizen.

De woningbouwopgave voor Culemborg is groot, en wordt aangepakt met verschillende projecten, groot en klein. Het verbeteren van de gemeentelijke processen voor gebiedsontwikkeling en het ontwikkelen van tools is onderdeel van de opgave van het team. 

Als kleine gemeente tussen de Lek en de Hollandse Waterlinie is het buitengebied voor Culemborg heel belangrijk. Betrokken bewoners denken mee over de beleefbaarheid daarvan. Dat levert soms tot complexe vraagstukken over (erf)pacht en de (juridische) mogelijkheden voor ontwikkelingen in het buitengebied.

De opdracht

Als senior jurist adviseer je de procesmanagers en projectleiders van de verschillende projecten over juridische vraagstukken bij gebiedsontwikkeling. Als team adviseren jullie college en raad over de te kiezen ontwikkelstrategie en bepalen jullie de onderhandelingsstrategie voor verwerving, samenwerking, etc. Je adviseert over- en begeleidt de onderhandelingen met eigenaren en ontwikkelaars. Ook adviseer je over erfpacht- en pacht gerelateerde vraagstukken. Natuurlijk zet je waar nodig specifieke expertise in. Je werkt en denkt mee in de verbetering van de gemeentelijke processen en tools. 

Kandidaat omschrijving

  • Stevige juridische allrounder op het gebied van gebiedsontwikkeling, die graag de handen uit de mouwen steekt;

  • Kennis van privaatrecht en ervaring met het opstellen van contracten, in het bijzonder anterieure, koop- en erfpachtovereenkomsten;

  • Kennis van publiekrecht ten behoeve van de inzet van de gemeentelijke grondbeleidsinstrumenten, Omgevingsrecht, waaronder Omgevingswet.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde universitaire opleiding in Nederlands recht;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in Spoorzoneprojecten binnen een kleine/middelgrote gemeente;

  • Minimaal 5-10 jaar kennis en ervaring op het gebied van het opstellen van alle voorkomende contracten en de advisering daarover binnen de non-profitsector;

  • Minimaal 5-10 jaar kennis en ervaring met:

    • vestiging/verlenging voorkeursrechten;

    • het opstellen van onteigeningsdocumenten;

    • afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures in dit kader;

    • zitting in hoorcommissies en namens de gemeente voeren van verweer;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in Spoorzones en kennis van de gemeente Culemborg is een pré;

  • Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op de volgende punten:

    • Kennis van relevante wet en regelgeving

    • Je aantoonbare werkervaring

    • Communicatief vaardig

  • Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore

Competenties

  • Stevige juridische allrounder op het gebied van gebiedsontwikkeling, die graag de handen uit de mouwen steekt;

  • Kennis van privaatrecht en ervaring met het opstellen van contracten, in het bijzonder anterieure, koop- en erfpachtovereenkomsten;

  • Kennis van publiekrecht ten behoeve van de inzet van de gemeentelijke grondbeleidsinstrumenten, Omgevingsrecht, waaronder Omgevingswet;

  • Pragmatische- en hands on mentaliteit is een must, naast scherp analytisch inzicht en stressbestendige houding;

  • Creatief kunnen denken ook bij tegengestelde belangen, waarbij belangen van voortgang en risicos worden afgewogen;

  • Goede communicatieve en uitstekende schrijfvaardigheden;

  • Gericht op samenwerking en flexibel;

  • Bestuurlijke sensitiviteit.

Organisatie en team

De gemeente Culemborg is een kleine (29.000 inwoners), ambitieuze gemeente met een historisch stadscentrum. Het heeft een NS-station met rechtstreekse verbindingen naar Utrecht en Den Bosch, goede scholen en een uitstekend voorzieningenniveau. Culemborg profileert zich als een creatieve, innoverende, gezonde, verbindende en klimaat adaptieve gemeente met een hoog ambitieniveau.
De functie van stationsgebieden in de buurt van grote steden verandert van in- en uitstapplek voor de trein naar multifunctioneel gebied waar gewoond, gewerkt, gereisd en verbleven wordt. Het station in Culemborg en het aanpalende gebied, op een treinafstand van ca. 15 minuten van Utrecht, gaat onvermijdelijk ook  die verandering meemaken.

Je werkt voor en met het team Projecten en Regie Ruimte. Tot dit team behoren ook de gemeentelijke projectleiders / procesmanagers stedelijke ontwikkeling , de gemeentelijke planeconoom en de medewerkers RO. Het team werkt nauw samen met het team Ontwikkeling met de wijkmanagers en alle beleidsmedewerkers van de verschillende ruimtelijke vakgebieden.

De gemeente Culemborg werkt samen met de gemeentes Tiel en West Betuwe op het gebied van bedrijfsvoering. Ook het team juridische zaken is onderdeel van deze samenwerking. Je stemt af met het team AJZ van de bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe, en houdt hen op de hoogte van de vraagstukken die spelen in Culemborg.

Voor het programma Stationsomgeving ben je onderdeel van het projectteam. Afhankelijk van de agenda sluit je aan bij deze overleggen om vragen, discussiepunten of strategische keuzes af te stemmen met relevante vakdisciplines zoals projectleider, planeconomie, verwerving.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, max 2 jaar

Inzet
De verwachte inzet is afhankelijk van de voortgang en benodigde intensiteit van de gesprekken met bedrijven, tussen de 8 en 20 uur per week.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur