Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Arnhem
Logo van Gemeente Arnhem

Consulent Inkomen W&I

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 jun 2025

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 mei 2025
Opdracht tarief 82,50Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
Beoordelen aanvragen PW wet en afhandelen van mutaties van lopende uitkering.

Als consulent werk en inkomen ben je verantwoordelijk voor het uitkeringsaanvraagproces. Je toetst of er recht is op een uitkering of wellicht op andere voorzieningen, zoals diverse minimaproducten. Om goed te kunnen toetsen of iemand recht heeft op een uitkering, doe jij vooronderzoek en heb je veelvuldig contact met de inwoner.

Daarnaast bestaan je werkzaamheden uit het verwerken en beoordelen van mutaties en werkprocessen op het gebied van rechtmatigheid. Hierin werk je vanuit onze visie: de inwoner staat centraal en je kijkt met een integrale bril naar het proces. Dat betekent concreet dat je breder kan kijken dan alleen je eigen werk. In de gesprekken die je met de inwoner hebt luister je en hoor je veel. Hier kunnen signalen uit voortkomen waar je collega’s iets mee kunnen of moeten. Signalen rondom rechtmatigheid, of een inwoner heeft mogelijk recht op een andere of meerdere voorzieningen waar andere collega’s bij betrokken worden. 

Concreet ben jij verantwoordelijk voor:

  • Het gehele aanvraagproces van A tot Z;

  • Contactpersoon te zijn voor inwoners over wijzigingen;

  • De verwerking van rapportages, mutaties en beschikkingen;

  • Het adviseren van je collega regisseurs op basis van signalen en ontwikkelen die je ziet.

In deze functie weet jij door het stellen van de juiste vragen wat de inwoner ècht nodig heeft. En neem jij de vrijheid en verantwoordelijkheid om outside the box te denken in acties, afspraken of oplossingen. Je denkt mee met de inwoner en houdt daarbij het gezamenlijke doel voor ogen: het vergroten van de zelfredzaamheid

Kandidaat omschrijving
Door goed te luisteren en het stellen van de juiste vragen weet je te achterhalen wat de inwoner echt nodig heeft. Dat doe je niet alleen door het stellen van de juiste vragen, maar ook door goed te letten op de houding en gedrag. Hierdoor weet je soms tussen de regels door bepaalde signalen op te vangen en daarnaar te handelen. Met jouw creativiteit kom je tot een benadering of aanpak die niet altijd voor de hand ligt. Je denkt actief mee met de inwoner en houdt continu het doel voor hogen: het vergroten van de zelfredzaamheid. Analytisch ben je sterk. Je selecteert de juiste informatie uit diverse bronnen en herkent de kern en de verbanden in situaties, vraagstukken en gegevens. Vertrouwelijk en zuiver omgaan met de gegevens van de inwoner is bij jou vanzelfsprekend. Daarbij voer je deze werkzaamheden zelfstandig uit en stem je met regisseur met wie je zeer nauw samenwerkt, de dossiers af. Dat betekent dat je op een effectieve wijze te werk gaat aan het gezamenlijke resultaat. Dit doe je door de juiste contacten te onderhouden met collega’s.

Verder neem je mee:

  • HBO werk- en denkniveau met een relevante opleiding, bij voorkeur in de sociaaljuridische richting;

  • Kennis van actuele wet- en regelgeving met betrekking tot de participatiewet;

  • Aantoonbare relevante werkervaring als consulent inkomen of ervaring met het verstrekken van uitkeringen en/of voorzieningen;

  • Direct inzetbaar

Eisen
BENOEM het nummer van deze eis EXPLICIET in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).

  1. Opleiding: De kandidaat beschikt over een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau in een sociaaljuridische, bestuurskundige of aanverwante richting.
    10p

  2. Werkervaring Participatiewet: De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 10 jaar met het behandelen van aanvragen en mutaties binnen het kader van de Participatiewet (inclusief IOAW, IOAZ, bijzondere bijstand, minimaregelingen e.d.)
    15p

  3. Zelfstandige caseloadverantwoordelijkheid: De kandidaat heeft aantoonbaar zelfstandig volledige caseloads beheerd (intake t/m beschikking en heronderzoek) en functioneerde daarbij als eindverantwoordelijke.
    15p

  4. Ervaring met signalering en rechtmatigheid: De kandidaat heeft ervaring met het zelfstandig signaleren van onrechtmatigheid, fraude en bredere hulpvragen tijdens klantcontact, en heeft hierop aantoonbaar vervolgacties ingezet of overgedragen.
    15p

  5. Recente gemeentelijke ervaring: De kandidaat heeft binnen de afgelopen 2 jaar gewerkt als inkomensconsulent of consulent werk en inkomen bij een Nederlandse gemeente.
    15p

  6. Systemen en vastlegging: De kandidaat is aantoonbaar vaardig in meerdere gemeentelijke systemen zoals Suite/GWS4all en Civision Samenlevingszaken, inclusief vastlegging van beschikkingen, rapportages en mutaties.
    10p

Wensen
BENOEM het nummer van deze eis EXPLICIET in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).

  1. Ervaring met meerdere uitkeringsvormen en regelingen: De kandidaat heeft ervaring met een breed scala aan inkomensregelingen (zoals Bbz, TOZO, TONK, energietoeslag, levensonderhoud, bijzondere bijstand, IOAW, IOAZ).

    • Geen ervaring met de genoemde regelingen (5 Punten)

    • Wel ervaring maar met minder dan 5 van de genoemde regelingen (5 Punten)

    • Ervaring met minimaal 5 van de genoemde regelingen of meer (10 Punten)

  2. De kandidaat heeft in eerdere opdrachten collega’s begeleid, opgeleid of inhoudelijk geadviseerd over complexe casuïstiek.
    Gewenst: ervaring als coach, mentor of inhoudelijk aanspreekpunt binnen het team.
    Motiveer de rol van de kandidaat in het CV zodat deze toetsbaar is.
    10p

  3. De kandidaat heeft naast uitvoerend werk ook bijgedragen aan kwaliteitsverbetering, procesoptimalisatie of projectmatig heronderzoek.
    Benoem deze wens expliciet in het CV middels een toetsbaar voorbeeld.
    10p

  4. Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op een aantal competenties conform de Competentiegids van de Rijksoverheid Deze is terug te vinden op; https://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/mijnloopbaan/competentietaal-rijk
    15p

    De uitgevraagde competenties voor deze rol zijn:

    • Analyseren (5 punten)

    • Oordeelsvorming (5 punten)

    • Klantgerichtheid (5 punten)

Aanvullende informatie

  • Toelichting op uur per week: 32 uur is ook mogelijk

Deze opdracht is niet geschikt voor de inzet van een ZZP'er vanwege de Wet DBA

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.