Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

senior adviseur Leren & Ontwikkelen

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

22 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Werk, Participatie en Inkomen (WPI) heeft de ambitie om het leer- en ontwikkelklimaat verder te professionaliseren en de samenhang tussen formeel opleiden en leren op de werkplek te versterken. Voor deze tijdelijke en afgebakende veranderopgave wordt een zelfstandig senior adviseur Leren & Ontwikkelen ingehuurd. De opdracht betreft advies, projectleiding en realisatie van overeengekomen resultaten die hieronder beschreven zijn:

Aard van de opdracht
  • De opdracht is tijdelijk van aard (maximaal 12 maanden);
  • De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig en naar eigen inzicht uit;
  • Er is sprake van een resultaatverplichting, geen inspannings- of beschikbaarheidsverplichting;
  • De opdrachtnemer maakt geen deel uit van de hierarchische lijn van WPI;
  • Er is geen gezagsverhouding: WPI stuurt op resultaten, niet op werkwijze, werktijden of locatie.

Werkzaamheden / Resultaatgebieden en deliverables

  1. Analyse en Plan van Aanpak
    Resultaat: Een plan van aanpak met concrete verbeterdoelen, prioriteiten, fasering, risicos en succesindicatoren rondom versterken vakmanschap. Het plan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan het MT Beleid & Kwaliteit.
    Termijn: Oplevering uiterlijk 2 maanden na start van de opdracht.
  2. Strategisch advies leren & ontwikkelen
    Resultaat: Schriftelijke en mondelinge adviezen aan het management over leer- en ontwikkelvraagstukken; Adviezen over inzet van passende leervormen en interventies, afgestemd op de context van WPI.
    Termijn: Gedurende de looptijd van de opdracht, gekoppeld aan overeengekomen mijlpalen.
  3. Projectleiding ontwikkeling en uitvoering leerlijnen
    Resultaat: Zelfstandige projectmatige aansturing van de ontwikkeling en uitvoering van overeengekomen leerlijnen; Heldere afspraken met externe opleiders over inhoud, kwaliteit en oplevering; Opgeleverde (onderdelen van) leerlijnen conform vooraf vastgestelde criteria.
    Termijn: Maand 2 t/m maand 6 van de opdracht.
  4. Leveranciers- en stakeholdermanagement
    Resultaat: Functionerende samenwerkingsafspraken met externe opleiders; Afstemming met interne stakeholders gericht op realisatie van afgesproken resultaten.
    Termijn: Gedurende de looptijd van de opdracht.

Afstemming

De opdrachtnemer rapporteert periodiek en resultaatgericht aan de teammanager; De wijze en frequentie van afstemming worden in onderling overleg bepaald.

Eisen

  • Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Antwoord 'Nee' is een harde eis, anders wordt de offerte terzijde gelegd (KO).
  • Houd rekening met de wet DBA en de tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp’er binnen de Gemeente Amsterdam. Antwoord 'Nee' op de relevante vraag is een harde eis, anders wordt de offerte terzijde gelegd (KO).
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde Hbo-opleiding Opleidingskunde en aantoonbare ervaring met veranderkunde. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar werkervaring waarvan minimaal 4 jaar ervaring met het zelfstandig leiden van projecten en je hebt op tactisch/strategisch niveau ervaring met adviseren van (hoger) management. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en vaardigheden op het gebied van didactiek, deskundigheidsbevordering en methodisch werken. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en vaardigheden op het gebied van didactiek, deskundigheidsbevordering en methodisch werken. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van de nieuwe en moderne manieren van leren en je kunt deze aantoonbaar integreren naar de praktijk. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat is de gelegenheid om minimaal twee dagen per week op kantoor (Amsterdam) aanwezig te zijn. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Werk, Participatie en Inkomen helpt Amsterdammers die onvoldoende inkomen hebben zelfredzaam te worden. We gaan uit van de eigen kracht van onze inwoners: betaald werk is de beste manier om armoede te voorkomen. Daarom begeleiden we onze klanten bij het vinden van een baan. Als dat echt niet mogelijk is, verlichten we financiele nood en denken we mee over andere manieren van participatie. Alle Amsterdammers doen (volwaardig) mee! De dienstverlening aan Amsterdammers: eenvoudig, toegankelijk en effectief door een wendbare, gezonde en succesvolle organisatie die de maatschappelijke opgave maximaal en in samenhang met partners faciliteert.

Gespreksinformatie

  • Aantal kandidaten op interview: 3
  • Planning interviews: Tweede week van januari 2026
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat dient beschikbaar te zijn voor het interview.
  • De motivatie van de kandidaat (max 1 A4) zal worden besproken tijdens het interview.
  • De kandidaat moet het diploma van de HBO-opleiding Opleidingskunde meenemen naar het interview ter controle.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Ja

Hybride: De aangeboden kandidaat is de gelegenheid om minimaal twee dagen per week op kantoor (Amsterdam) aanwezig te zijn.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Voor deze offerteaanvraag gelden een aantal belangrijke deadlines. Graag verwijzen wij u hiervoor naar het kopje 'Planning'.

Stel uw vraag via de 'Vraag & Antwoord-module' van de administratieve partner.

De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden.

Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Informatie Kandidaat

Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.

Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Klik op 'Invullen' en vul aan:

  • Naam kandidaat:
  • Telefoonnummer kandidaat:
  • (prive) e-mailadres van de kandidaat:

Informatie leverancier

Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier weer in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt om contact met u op te nemen bij vragen of voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging.

  • Naam Bedrijf (Inschrijver)
  • Naam contactpersoon
  • Telefoonnummer contactpersoon
  • E-mailadres van de contactpersoon
  • Volledige naam tekenbevoegd persoon
  • Functie tekenbevoegde persoon
  • Straat + huisnummer
  • Postcode + plaats

Van toepassing zijnde overeenkomst

De bij deze vraag toegevoegde overeenkomst(en) zijn van toepassing op uw inschrijving op deze opdracht. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomsten van toepassing. Let op. U geeft als leverancier aan welke overeenkomst van toepassing is op deze aanvraag. De gemeente Amsterdam verifieert uw keuze en behoudt zich het recht voor om (gemotiveerd) af te wijken.

Reeds aangeleverde documenten

Alle in het DAS ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. Voor meer informatie zie Hoofdstuk 2.4, lid 11 van de Leidraad.De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie.Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Wet Waadi

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI. Leverancier bevestigt hier naar te handelen.

Wet Waadi

Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check: Waadi check Voor meer informatie kijk op: Kvk uitlenen van personeel.

Referentie

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.


Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr