Inkomen - Projectleider Familiescholen 2 FTE

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
125 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

4 sept 2025

Omschrijving

Voor deze opdracht zoekt de gemeente Amsterdam een ervaren zelfstandig projectleider om de opstart en uitvoering van de pilot ‘Familiescholen++’ (werktitel) te begeleiden. Het doel van deze pilot is om in samenwerking met scholen, maatschappelijke partners, buurtteams en een private investeerder innovatieve interventies te realiseren die bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen die opgroeien in armoede. Als zelfstandig projectleider ben je verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een projectplan, het inrichten van de governance-structuur en het begeleiden van het wetenschappelijk onderzoek dat de effecten van deze interventies meet.

Je werkt zelfstandig en hands-on: je brengt partijen bij elkaar, creëert draagvlak voor innovaties, organiseert werkgroepen en overleggen en stuurt op concrete voortgang en resultaten. Je bewaakt het proces, zorgt voor samenhang tussen de verschillende onderdelen en lost knelpunten zelfstandig of in afstemming met betrokkenen op.  

Werkzaamheden
Een private partij heeft de gemeente Amsterdam aangeboden de komende periode financieel bij te dragen aan de Amsterdamse Familiescholen. Deze stichting wil de impact van de Familiescholen vergroten door uitbreiding van het aantal interventies en scholen en door  financiering van wetenschappelijk onderzoek. Het wil met de extra interventies zoveel mogelijk vernieuwend zijn en met onderzoek aantonen wat de effecten van de (innovatieve) interventies zijn. De middelen worden ingezet voor projectleiders op een aantal scholen, een  ‘gereedschapskist’ van interventies en wetenschappelijke begeleiding en evaluatie daarvan.

Het voorbereiden en coördineren van deze pilot is een omvangrijk en intensief traject dat vraagt om snel schakelen, netwerk opbouwen en out-of-the-box werken. De wens is om snel te starten en het coördineren van een dergelijk traject vereist specifieke en toegewijde capaciteit. Uiteraard wordt voor de uitwerking gebruik gemaakt van de expertise binnen de gemeente, waarvoor verschillende werkgroepen (kunnen) worden ingericht.

Voor de uitvoering van dit project is een ervaren senior projectleider nodig met aantoonbare ervaring in het aansturen van complexe maatschappelijke projecten, liefst op de thema’s armoedebestrijding en onderwijs. De projectleider fungeert als centrale spil tussen de verschillende betrokken partijen en is verantwoordelijk voor de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische coördinatie van de pilot. De projectleider legt verantwoording af aan de ambtelijke opdrachtgever en werkt in directe afstemming met de stichting, betrokken directies en ketenpartners. De projectleider functioneert als trekker van het projectteam en zorgt voor inhoudelijke verbinding met andere relevante gemeentelijke programma’s en initiatieven.

Op te leveren resultaat

  • (Voor einde van kalenderjaar: 2025) Een gedragen en vastgesteld projectplan, inclusief governance, begroting en planning;

  • Q1 2026: Een werkende pilotstructuur op minimaal 5 scholen, waarbij passende interventies zijn opgestart en rollen van betrokken partners helder zijn belegd;

  • Q2 2026: Minimaal 3 gestarte vernieuwende interventies, afgestemd met scholen en partners;

  • Q2 2026: Opzet en start van een wetenschappelijk begeleidings- en evaluatietraject voor de pilot;

  • Periodieke voortgangsrapportages waarin je inzicht geeft in resultaten, knelpunten en vervolgacties;

  • Q3 2026: Een werkend netwerk van scholen, buurtteams, maatschappelijke partners, gemeentelijke afdelingen en de private investeerder;

  • Na een jaar: een evaluatie met aanbevelingen voor borging of opschaling.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat kan op korte termijn fulltime aan de slag (afbouw is mogelijk) en is beschikbaar voor fysiek overleg met alle regiopartners;

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van minimaal een hbo/wo werk en denk-niveau.  Tenminste in het bezit van een afgeronde hbo diploma.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd;

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente (binnen de afgelopen 10 jaar) ervaring als projectleider voor complexe projecten/programma's binnen het sociaal domein op het snijvlak van onderwijs en armoedebestrijding;

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente ervaring (in de laatste 7 jaar) met samenwerking met diverse (minimaal 5 verschillende) partnerorganisaties;

  6. De aangeboden kandidaat heeft recente (afgelopen 2 jaar) samenwerking in een grootschalig (minimaal 3 jaar) project waarin sprake is van samenwerking met een wetenschappelijke onderzoeksgroep;

  7. De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie jaar ervaring als projectleider in het onderwijsveld;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie recente (binnen de afgelopen vijf jaar) werkervaring als projectleider in samenwerking met het Amsterdamse onderwijsveld;
    30p

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal één jaar (afgelopen drie jaar) werkervaring met een van onderwijs-naar-werk project in de Agrotechniek in regio Noord-Holland;
    30p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Analytisch vermogen:
    Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.
    5p

  • Omgevingsbewustzijn:
    Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
    5p

  • Samenwerken:
    Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.
    5p

  • Relatiebeheer:
    Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze.
    5p

  • Resultaatgerichtheid:
    Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
    5p

  • Creativiteit:
    Originele of nieuwe ideeën en oplossingen kunnen bedenken; invalshoeken vinden die afwijken van de gevestigde denkpatronen.
    5p

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Nader te bepalen.

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Jan van Galenstraat 323, 1056 CH, Amsterdam

  • Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur