Assetadviseur riolering en stedelijk water – projectmatig adviestraject (PA25-1514)

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 4 dagen
100 32 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

16 - 32

Publicatiedatum:

26 aug 2025

Omschrijving

De gemeente Amstelveen is op zoek naar een zelfstandig assetadviseur riolering en stedelijk water voor het uitvoeren van een projectmatig adviestraject.

De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor:

  • Het opstellen van een integraal meerjarenprogramma voor groot onderhoud.

  • Het initiëren van onderzoeken en inspecties ten behoeve van o.a. optimalisatiestudies en afkoppelplannen.

  • Het actueel houden van beheerdata.

  • Het formuleren en monitoren van opdrachten voor groot onderhoud, in de rol van opdrachtgever.

  • Het adviseren en toetsen van plannen op het gebied van riolering en stedelijk water.

  • Advisering m.b.t. de actualisatie van beleidsplannen, waaronder het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).

  • Het beantwoorden van beleidsmatige vraagstukken.

  • Het opstellen van een eindrapportage met aanbevelingen ten aanzien van organisatiestructuur, beleid en uitvoering.

Werkwijze:

  • De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig uit en bepaalt zelf de aanpak, planning en inzet van middelen.

  • Periodieke afstemming vindt plaats met de opdrachtgever (teamleider Beleid en Advies Buitenruimte) over voortgang en inhoudelijke keuzes.

  • De werkzaamheden worden verricht op basis van een resultaatverplichting.

Op te leveren producten

  • Maatregelprogramma en vervangingsprogramma riolering op basis van het Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW) en de rioolinspectie voor de komende 5 jaar (na 4 maanden).

  • Integraal meerjarenprogramma groot onderhoud 2027-2032 (na 6 maanden).

  • Externe uitvraag en opdrachtverlening GRP.

Kandidaat omschrijving

  • Minimaal een afgeronde 4 jarige hbo-opleiding in civiele techniek of watermanagement.

  • Minimaal vijf jaar relevante werkervaring binnen het vakgebied riolering en stedelijk water binnen gemeentelijke organisaties.

  • Geen sprake van gezagsverhouding of integratie binnen de ambtelijke organisatie.

  • De opdrachtnemer werkt op declaratiebasis en is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn/haar werkzaamheden.

Eisen

  • Op cv aantoonbaar minimaal een afgeronde bachelor Hbo opleiding in de richting van civiele techniek of watermanagement;

  • Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring als Assetadviseur riolering en stedelijk water of soortgelijke functie , opgedaan in de afgelopen 7 jaar;

  • Op cv aantoonbaar werkervaring als Assetadviseur riolering en stedelijk water bij een gemeentelijke organisatie, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prijs
    Weging: 15

  • Sollicitatiegesprek
    Weging: 25

  • Motivatie
    Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    De kandidaat dient in een motivatiebrief duidelijk uit te leggen hoe de relevante werkervaring is opgedaan met:

    • Assetmanagement en programmeren groot onderhoud.

    • Plantoetsing en advisering.

    Daarnaast een omschrijving van werkwijze/aanpak en hoe de kandidaat denkt invulling te geven aan de opdracht.
    De brief wordt getoetst aan de hand van de omschreven functie-eisen en opdrachtomschrijving en dient door de kandidaat zelf geschreven te zijn.
    Weging: 25

  • Werkervaring 1
    Op cv aantoonbaar werkervaring binnen het vakgebied riolering en stedelijk water met assetmanagement en programmeren groot onderhoud.
    Weging: 20

  • Werkervaring 2
    Op cv aantoonbaar werkervaring binnen het vakgebied riolering en stedelijk water met plantoetsing en advisering.
    Weging: 15

Competenties

  • Resultaatgerichtheid

  • Integriteit

  • Flexibiliteit

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Proactief en communicatief vaardig

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Organisatie en team

De gemeente Amstelveen is op zoek naar een zelfstandig assetadviseur riolering en stedelijk water voor het uitvoeren van een projectmatig adviestraject. Periodieke afstemming vindt plaats met de opdrachtgever (teamleider Beleid en Advies Buitenruimte) over voortgang en inhoudelijke keuzes.

Gespreksinformatie

Interview planning
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op donderdag 18 september tussen 13.00 en 16.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen.
De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

  • Verificatie van inhoud aangeboden profiel.

  • Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.

  • Competenties voor deze uitvraag.

  • In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Looptijd
De opdracht loopt tot 1 april 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging van 6 maanden.

Aanleveren na gunning

  • VOG

  • Verklaring van geheimhouding en integriteit

  • Gegevens crediteuren

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

In deze uitvraag is de maximale verlengingsoptie opgenomen, zoals toegestaan onder de Aanbestedingswet via een herzieningsclausule. Maar let op: dat betekent niet dat er automatisch aanspraak op gemaakt kan worden. Het is een optie, geen recht. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur