Logo van Gemeente Ameland
Logo van Gemeente Ameland

Handhavingsjurist

Jelmeraweg 1, 9162 EA Ballum, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16 - 20

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Bij de gemeente Ameland werken we met mensen, voor mensen. Of het nu gaat om zorg, onderwijs, verkeer, ruimtelijke ordening of een schone en duurzame gemeente; elke dag bouwen wij aan een fijne en veilige omgeving voor onze inwoners, ondernemers en gasten. Wil jij jouw talenten benutten en een waardevolle bijdrage leveren aan de gemeente Ameland om op deze wijze onze unieke Waddengemeente ook in de toekomst zelfstandig en volwaardig te kunnen laten zijn? Dan is de gemeente Ameland op zoek naar jou!Het managementteam is op zoek naar externe ondersteuning in de functie van Handhavingsjurist.

Verantwoordelijkheden

  • Je bent onderdeel van het team toezicht en handhaving en verantwoordelijk voor de juridische afwikkeling van handhavingsverzoeken en -zaken, op hoofdzakelijk omgevingsrecht, APV en overige bijzondere wetten;
  • Je zorgt voor de juridische correcte uitvoering van alle constateringen, meldingen, vooraanschrijvingen en handhavingsbesluiten;
  • Je denkt en werkt integraal en voert regie op je eigen dossiers;
  • Je bent een sparringpartner voor collegas binnen de organisatie en weet te overtuigen vanuit je eigen expertise;
  • Je houdt alle ontwikkelingen binnen je vakgebied scherp in de gaten en adviseert over de nieuwste ontwikkelingen binnen regelgeving en jurisprudentie.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.

  • Ruime aantoonbare werkervaring als handhavingsjurist bij een gemeente. Graag hier toelichten.

  • Minimaal een relevante afgeronde opleiding op HBO niveau. Graag hier toelichten.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Wensen

  • U voegt een bijlage toe (bijlage 1) met uw motivatie om deze opdracht te kunnen/willen invullen.
    Gewicht: 20 %

  • Kennis en ervaring in de rol van handhavingsjurist.
    Gewicht: 40 %

  • Bereidheid het eventuele ‘toetsend’ interview aan te gaan.
    Gewicht: 40 %

Competenties

  • Minimaal een relevante afgeronde HBO-opleiding, bijvoorbeeld HBO rechten.

  • Aantoonbare ervaring als handhavingsjurist bij een gemeente.

  • De volgende voor deze functie noodzakelijke competenties:

    • uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden

    • een scherp analytisch vermogen

    • oplossingsgericht

    • zelfstandig

    • nauwkeurig

  • De volgende persoonlijke vaardigheden: sociaal, integer en daadkrachtig.

  • Kennis en ervaring met het werken in een complexe politiek-maatschappelijke omgeving en begrip voor het spanningsveld dat hierbij kan horen. 

Organisatie en team

Over de organisatie en opdrachtgever

Bij de gemeente Ameland werken we met mensen, voor mensen. Of het nu gaat om zorg, onderwijs, verkeer, ruimtelijke ordening of een schone en duurzame gemeente; elke dag bouwen wij aan een fijne en veilige omgeving voor onze inwoners, ondernemers en gasten. Wil jij jouw talenten benutten en een waardevolle bijdrage leveren aan de gemeente Ameland om op deze wijze onze unieke Waddengemeente ook in de toekomst zelfstandig en volwaardig te kunnen laten zijn? Het managementteam is op zoek naar externe ondersteuning in de functie van Handhavingsjurist.

Over het team

Je bent onderdeel van het team toezicht en handhaving.

Gespreksinformatie

Als de Inschrijver geselecteerd is, ontvangt deze een uitnodiging voor het interview (verwachte planning: 28 november 2025 in de ochtend; hier graag rekening mee houden). Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria zoals beschreven in de uitvraag. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 2 x 6 maanden

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. 

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor ca. 16 - 20 uur per week. De kandidaat is minimaal twee dagen per week fysiek aanwezig in Ballum. De inhuuropdracht kan optioneel twee keer worden verlengd met telkens zes maanden.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Uurtarief 
Als richtlijn voor het uurtarief geldt het maximale bedrag per uur, inclusief reis-en verblijfskosten, exclusief BTW.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr