Programmamanager Bedrijfsvoering

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 27 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

27

Publicatiedatum:

10 jan 2025

Organisatie 
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

De gemeente Alphen aan den Rijn staat voor grote uitdagingen: een groeiend takenpakket, een aankomende reorganisatie en financiële uitdagingen. Dit vraagt om een versterking van onze informatievoorziening en een zorgvuldige afstemming van processen en systemen om deze betrouwbaar en actueel te houden.
Het afgelopen jaar is vanuit een programmastructuur binnen de directie Bedrijfsvoering gewerkt aan het stroomlijnen van de in-, door- en uitstroom van personeel en de inzet van externen. De processen en systemen rondom formatie en inhuur zijn daarbij op orde gebracht.

De uitdaging
Om de ingezette ontwikkelingen te bestendigen en breder dan de IDU-processen op te pakken, zijn we op zoek naar een programmamanager “Basis op Orde”. Deze persoon wordt verantwoordelijk voor het verder vormgeven van proceseigenaarschap en –beheer, en zal ervoor zorgen dat de veranderingen duurzaam worden geïmplementeerd. Het is essentieel dat de programmamanager de verbinding legt tussen de verschillende teams en afdelingen, en de organisatie in staat stelt om, waar mogelijk, zelf de regie te nemen over de verdere ontwikkelingen.

De programmamanager zal zorgen voor het realiseren van concrete resultaten door overzichtelijke en behapbare stappen te zetten. Dit moet bijdragen aan de lange-termijn doelstellingen van de gemeente, waarbij het klantperspectief altijd voorop staat. De programmamanager zal veranderingen initiëren en begeleiden, met oog voor de uitvoerbaarheid en samenhang van processen, systemen en beschikbare capaciteit. Daarnaast is het belangrijk dat de programmamanager snel kan schakelen tussen verschillende stijlen van leidinggeven, gezien de breedte van de opdracht.

Hoewel de focus van het programma ligt op het domein Bedrijfsvoering, is het creëren van draagvlak binnen de primaire domeinen van cruciaal belang. Wederzijds begrip en medewerking van deze domeinen is essentieel om de gewenste resultaten te realiseren.

Gezocht profiel
We zijn op zoek naar een programmamanager die in staat is om verbinding te leggen, samenwerking te waarborgen en in overzichtelijke stappen resultaten te boeken. Je hebt ervaring met het begeleiden van complexe verandertrajecten en weet hoe je doelstellingen realiseert binnen de beschikbare tijd, middelen en capaciteit. Je stelt het klantperspectief centraal en zorgt ervoor dat veranderingen in goede samenwerking met de teams en afdelingen van de organisatie worden doorgevoerd. De programmamanager "Basis op Orde" speelt een cruciale rol in het bestendigen van de ingezette ontwikkelingen binnen de gemeente Alphen aan den Rijn. Met een focus op integrale samenwerking, heldere communicatie en resultaatgericht werken, draag je bij aan de verdere professionalisering van de organisatie.

Vereisten / knock-outcriteria 
1. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in programmamanagement binnen de bedrijfsvoering waarbij belangen van diverse partijen in acht worden genomen;
2. Aantoonbare werkervaring met projectmanagement op het primaire proces;
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 3 jaar werkervaring als programmamanager binnen de (semi)overheidsorganisatie; (25 punten)
5. Aantoonbare werkervaring in het verbinden van verschillende partijen en belangen in een complex speelveld, geef dit aan doormiddel van een voorbeeld; (25 punten)
6. Een door de kandidaat zelf geschreven beschrijving van de eigen rol in drie projecten met aandacht voor oplossen knelpunten en behaalde successen gerelateerd aan het resultaatgericht en pragmatisch werken; (20 punten)
7. Aantoonbare werkervaring in de volle breedte van bedrijfsvoering (met name HR, financiën en IT); (15 punten)
8. Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2025 voor 27 uur per week. (15 punten)

Competenties
• Resultaatgericht en pragmatisch;
• Verbindend bij belangentegenstellingen / kan schakelen tussen verschillende niveaus;
• Klantgericht;
• Oplossingsgericht;
• Organisatiesensitiviteit.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do.
Werkdagen worden naar behoefte ingevuld door de programmamanager. Hybride werken is toegestaan.  

Planning
De eerste gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandagochtend 20 januari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.