Senior jurist

Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 16 - 24 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

12 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Omschrijving van de opdracht
Als senior jurist bij de afdeling juridische zaken word je ingezet op allerlei vraagstukken op zowel privaatrechtelijk als bestuursrechtelijk terrein. Je wordt ingezet in een team waar tijdelijk extra capaciteit nodig is. Je zult allerhande juridische vraagstukken voorgeschoteld krijgen. Ondersteuning bij Woo verzoeken, up to date houden van het mandaatbesluit, beoordelen van en adviseren over publicaties hoort daar onder meer bij maar ook advisering over contracten, subsidies en dergelijke.

De opdrachtnemer wordt tijdelijk en op projectbasis ingezet als senior jurist bij de afdeling Juridische Zaken van de gemeente. De inzet is bedoeld om tijdelijke extra juridische capaciteit te leveren in verband met een verhoogde werkdruk. De opdracht is resultaatgericht en kent een afgebakende looptijd.

De werkzaamheden richten zich op zowel privaatrechtelijke als bestuursrechtelijke juridische vraagstukken, waarbij de nadruk ligt op het zelfstandig uitwerken en opleveren van juridische adviezen, documenten en acties in het kader van beleid en uitvoering.

Te realiseren resultaten
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het zelfstandig opleveren van de volgende (deel)producten:

  1. Juridische advisering en documentatie (doorlopend, per vraagstuk)

    • Opleveren van juridische adviezen over privaatrechtelijke en bestuursrechtelijke vraagstukken;

    • Advisering en beoordeling van (concept)contracten, subsidieovereenkomsten en beleidsregels;

    • Juridische advisering bij publicaties van besluiten en beleidsstukken.

  2. Ondersteuning bij Wet open overheid (Woo) – uiterlijk per casus afronding binnen afgesproken termijn

    • Zelfstandige behandeling van Woo-verzoeken, inclusief analyse, toetsing en (voorgestelde) besluitvorming.

    • Opstellen van juridische onderbouwing voor besluiten op Woo-verzoeken.

  3. Actualisatie mandaatbesluit – uiterlijk [datum af te stemmen]

    • Adviseren over benodigde wijzigingen;

    • Opstellen van een geactualiseerd mandaatbesluit inclusief juridische toelichting.

Randvoorwaarden / werkwijze

  • De opdrachtnemer stemt periodiek af met het juridisch team over voortgang en prioriteiten, maar bepaalt zelf de aanpak en uitvoering van de werkzaamheden.

  • De inzet is tijdelijk, aanvullend op de vaste formatie, en vervangt geen bestaande functie.

  • Er vindt deelname plaats aan teamoverleggen en relevante projectgroepen voor afstemming, niet als structureel onderdeel van de organisatie. Je bent een teamplayer.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde wo opleiding in Nederlands recht;

  3. Minimaal 3 jaar werkervaring binnen een gemeente;

  4. Aantoonbare kennis van - en werkervaring met de Woo;

  5. Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek).

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring met het adviseren over - en het beoordelen van contracten binnen een gemeente of overheidscontext (benoem dit expliciet in het cv) (40 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met het adviseren en beoordelen van (concept)contracten en subsidieregelingen (benoem dit expliciet in het cv) (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met het toepassen van mediationtechnieken met het oog op conflictoplossingen (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) (15 punten);

  4. Reisafstand woon/werkverkeer maximaal 100 kilometer (15 punten).

Competenties

  • Initiatiefrijk
    De kandidaat neemt proactief het initiatief om juridische vraagstukken te signaleren en oplossingsgericht te benaderen.

  • Innovatief
    In staat om met nieuwe en creatieve benaderingen te komen voor complexe juridische problemen en beleidsmatige ontwikkelingen.

  • Flexibel
    Kan snel schakelen tussen uiteenlopende vraagstukken op zowel privaatrechtelijk als bestuursrechtelijk terrein en past zich aan bij wisselende prioriteiten.

  • Analytisch vermogen
    Sterk in het doorgronden van complexe juridische dossiers en het vertalen van juridische inzichten naar praktisch advies.

  • Communicatieve vaardigheden
    Duidelijk en overtuigend in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie, zowel intern als naar externe stakeholders.

  • Resultaatgericht
    De focus ligt op het behalen van concrete juridische resultaten en het succesvol afronden van projecten binnen de afgesproken termijnen.

  • Zeer nauwkeurige werkhouding.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrjidag

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 mei 2025 tussen 13.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur