Inhuur Projectleider ontwikkelteam KIK-V

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

Sluit over 18 dagen
125 Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

25 jul 2025

Omschrijving

Zorginstituut Nederland zoekt een Projectleider ontwikkelteam KIK-V in de periode van 1 september 2025 tot en met 31 december 2026 voor gemiddeld 32 uren per week. De projectleider KIK-V ontwikkelteam is verantwoordelijk voor de effectieve aansturing en doorontwikkeling van het ontwikkelteam binnen het programma KIK-V. Het doel is om structureel bij te dragen aan de totstandkoming, borging en beheer van hoogwaardige informatieproducten die passen binnen de doelstellingen van KIK-V: het verbeteren van de secundaire informatievoorziening en het verminderen van administratieve lasten in de verpleeghuiszorg.

De werkzaamheden bestaan uit de onderstaande resultaatgebieden:

  • Aansturing van het ontwikkelteam:

  • Effectieve coördinatie en dagelijkse aansturing van het team Informatieanalyse, Data & Techniek en Beheer (circa 10-15 fte).

  • Toepassing en borging van Agile/Scrum-werkwijze, inclusief werkverdeling en iteratieve
    oplevering van producten.

  • Zichtbaar leiderschap en coaching binnen het team, gericht op samenwerking, taakvolwassenheid en inhoudelijke kwaliteit.

  • Coachen en begeleiden van interne medewerkers gericht op de functie van projectleider

  • Realisatie en oplevering van de KIK-V producten:

  • Jaarplanning, realisatie en evaluatie van de KIK-V producten in lijn met het programmaplan
    KIK-V

  • Zorgdragen voor strategische en tactische afstemming met relevante stakeholders
    (intern/extern).

  • Oplevering van werkende, overdraagbare en herbruikbare producten conform de principes van FAIR en semantische interoperabiliteit.

  • Onderhouden en door ontwikkelen van de tijdelijke producten

  • Inrichting en borging van een beheerorganisatie:

  • Ontwerp en implementatie van een duurzame beheerstructuur voor de ontwikkelde
    producten en diensten.

  • Organisatie van beheerprocessen, procedures en overdrachtsmomenten (bijv. naar beheerteam of leveranciers).

  • Verankering van monitoring, evaluatie en kwaliteitsborging. Programmabijdrage en stakeholdermanagement:

  • Actieve deelname aan het programmateam KIK-V, inclusief advisering over technische en organisatorische kaders.

  • Stakeholdermanagement gericht op softwareleveranciers, zorgaanbieders en ketenpartijen.

  • Toetsing en vertaling van inhoudelijke en bestuurlijke vraagstukken naar concrete
    (project)interventies.

Eisen

  • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen 1 september 2025 en 31 december 2026 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis).

  • Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan. Daarnaast levert inschrijver de Verklaring loondienst volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend aan;

  • VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;

  • Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:

    • Opleiding WO werk- en denkniveau, bijvoorbeeld Informatiekunde, Technische Bedrijfskunde, Gezondheidswetenschappen of Bestuurskunde

    • Minimaal vijf jaar ervaring met project- en teamleiding, inclusief aansturing van
      multidisciplinaire Agile/Scrum-teams, realisatie van informatieproducten en strategisch
      stakeholdermanagement.

    • Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring met data gedreven werken en
      informatiemanagement, o.a. met bronsystemen (zoals ECD’s), gegevensmodellen,
      dataplatformen en datakwaliteit.

    • Minimaal vijf jaren aantoonbare werkervaring in de zorgsector met voorkeur binnen
      langdurige zorg (VVT, GGZ, GHZ), met inzicht in zorgfinanciering, beleidskaders en
      besluitvorming in netwerksamenwerkingen.

    • Minimaal drie jaren aantoonbare werkervaring met semantische interoperabiliteit, FAIR-
      principes, Linked Data, RDF, OWL, SHACL, SPARQL en standaarden als ZIB’s, HL7 FHIR en
      iStandaarden.

    • Minimaal drie jaren aantoonbare werkervaring technische infrastructuur en beheer Ervaring
      met applicatiebeheer, systeemintegratie, API-koppelingen, CI/CD-processen en beheer
      binnen OTAP-omgevingen.

    • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

  • Maximaal uurtarief: €125,- exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkervaring heeft met project- en teamleiding, inclusief aansturing van multidisciplinaire Agile/Scrum-teams, realisatie van informatieproducten en strategisch stakeholdermanagement.

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkervaring heeft met data gedreven werken en
    informatiemanagement, o.a. met bronsystemen (zoals ECD’s), gegevensmodellen, dataplatformen en datakwaliteit.

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkervaring in de zorgsector heeft met voorkeur binnen langdurige zorg (VVT, GGZ, GHZ), met inzicht in zorgfinanciering, beleidskaders en besluitvorming in netwerksamenwerkingen.

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkervaring heeft op het gebied van
    begeleiding/coaching van Young Professionals richting een senior functie

Competenties

De volgende competenties worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst tijdens het
verificatiegesprek:

  • Flexibel

  • Sterke communicatieve vaardigheden

  • Analytisch vermogen en oplossingsgerichtheid

  • Kwaliteitsgerichtheid

  • Verbindend leiderschap en organisatiesensitiviteit

  • Je hebt ervaring met het coördineren van complexe informatie technische projecten en/of teams bij voorkeur gelieerd aan FAIR, Decentrale netwerken en/of Semantic Web.

  • Je hebt ervaring met het werken in grote (minimaal 50 FTE), complexe organisaties.

  • Je hebt ervaring met het onderhouden en afwegen van verschillende stakeholderbelangen in een complexe zorgketen;

Organisatie en team

Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut. Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;

  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;

  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;

  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van
    informatiestandaarden;

  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over
    de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;

  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken
    informatie over de kosten in de zorg

Zorginstituut Nederland faciliteert, in opdracht van het ministerie van VWS, het verbeteren van de
secundaire informatievoorziening in de verpleeghuiszorg. Met alle partijen in de
verpleeghuiszorgketen zorgen we ervoor dat de juiste informatie over kwaliteit en bedrijfsvoering
wordt verzameld, samengevoegd en beschikbaar wordt gemaakt voor belanghebbende partijen. Dit
doen we met het programma KIK-V.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Niet bekend

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur