Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Zorginstituut Nederland
Logo van Zorginstituut Nederland

Inhuur Implementatieadviseur KIK-V

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

Sluit over 27 dagen

Begindatum:

9 feb 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Zorginstituut Nederland zoekt een Implementatieadviseur KIK-V in de periode van 9 februari 2026 tot en met 31 december 2026 voor gemiddeld 32 uren per week. Je sluit aan bij het projectteam implementatie en werkt nauw samen met zorgaanbieders, de implementatiepartner en interne collega's.

Werkzaamheden
Je speelt een belangrijke rol in:

  • De begeleiding van implementatietrajecten bij zorgaanbieders;

  • Het signaleren, registreren en terugkoppelen van issues uit de uitvoering;

  • De monitoring van lopende trajecten die de implementatiepartner uitvoert;

  • Het helpen inrichten en verbeteren van het proces met implementatiepartner op basis van werkafspraken;

  • De werving en enthousiasmering van nieuwe zorgaanbieders voor deelname aan KIK-V;

  • Het organiseren van bijeenkomsten voor zorgaanbieders.

Naast je analytische vaardigheden kun je soepel schakelen, voelen wat een organisatie nodig heeft én mensen meenemen in de verandering.

Verder is het van belang dat je, als implementatieadviseur, kennis hebt van de werkwijze, relevante regelgeving en bedrijfsvoering in de zorgsector. Daarnaast heb je ervaring met de inrichting van gegevensmanagement in de zorgsector en het werken met data (datagedreven werken). Dagdagelijkse activiteiten zijn het begeleiden van implementatietrajecten bij zorgaanbieders samen met de implementatiepartner, het verzorgen van kennisbijeenkomsten voor zorgaanbieders (in de regio) en het werven en enthousiasmeren van zorgaanbieders om met de KIK-V werkwijze aan de slag te gaan.

Eisen

  • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen 9 februari 2026 en 31 december 2026 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis);

  • Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat aan. Daarnaast levert inschrijver de Verklaring loondienst volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend aan;

  • VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;

  • Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:

    • Een afgeronde HBO/WO- opleiding;

    • Minimaal 2 jaren aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur in de zorgsector;

    • Minimaal 2 jaren aantoonbare werkervaring met vraagstukken rond implementatie en verandermanagement;

    • Minimaal 2 jaren aantoonbare werkervaring op het gebied van informatie- en gegevensmanagement en datagedreven werken in de zorgsector.

  • Maximaal uurtarief: € 100,00 exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft in de rol van adviseur in de zorgsector. (25 punten)

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met vraagstukken rond implementatie en verandermanagement. (30 punten)

  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft op het gebied van informatie- en gegevensmanagement en datagedreven werken in de zorgsector. (25 punten)

Competenties

  • Flexibel;

  • Onderzoeks-, organisatie- en adviesvaardigheden;

  • Neemt verantwoordelijkheid voor het resultaat;

  • Is zelfsturend en proactief;

  • Kan goed analyseren en samenwerken;

  • Gevoel voor verhoudingen bij organisaties in de langdurige zorg en de (politieke) context hier omheen;

  • Is in staat tot invoelen en meevoelen welke ondersteuning een zorgaanbieder nodig heeft.

Organisatie en team

Beschrijving Zorginstituut Nederland

Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut.

Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;

  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;

  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;

  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden;

  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;

  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg.

Beschrijving Programma KIK-V

KIK-V is het programma waarbinnen informatie-vragende partijen ActiZ, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), Ministerie van VWS, Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Patiëntenfederatie Nederland, Zorginstituut Nederland (ZIN) en Zorgkantoren en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen met zorgaanbieders werken aan het beter afstemmen en uitwisselen van gegevens.

Het programma heeft als doel dat zorgaanbieders eenvoudig en veilig data kunnen delen met verschillende informatie-vragende partijen. Dit doet het programma door samen met ketenpartijen afspraken te maken over welke gegevens waarom uitgewisseld worden en het ontwikkelen van technologie die de uitwisseling mogelijk maakt. Hierdoor worden informatie-uitvragen beter op elkaar afgestemd, wordt data eenmalig in de bronsystemen geregistreerd en meervoudig gebruikt én werken we toe naar databeschikbaarheid. Dit leidt tot een kwalitatief hoogwaardige informatiehuishouding en een efficiënt en effectief uitwisselproces. Voor zorgaanbieders leidt dit tot een aantal significante voordelen en tevens een vermindering van administratieve lasten.

De belangrijkste toegevoegde waarde van KIK-V is de verbetering van de actualiteit, kwaliteit, tijdigheid en vergelijkbaarheid van informatie. Dit wordt gerealiseerd door standaardisatie, uniformiteit van betekenis en hergebruik van bestaande data. Dit draagt bij aan transparantie voor de burger, de zorgprofessional en alle partijen die participeren in de keten.

Werken volgens de KIK-V werkwijze zorgt voor een overzichtelijk aanleverproces met meer afgestemde aanlevermomenten voor helder gedefinieerde gegevens. Daarbij draagt het bij aan een effectief en efficiënt proces van gegevensuitwisseling door de match tussen informatievraag en aanbod. Ook is er als gevolg van de KIK-V werkwijze actuelere en beter vergelijkbare informatie beschikbaar.

Beschrijving Team Implementatie

Binnen het team implementatie begeleiden we zorgaanbieders in heel Nederland bij de implementatie van de KIK-V werkwijze samen met onze implementatiepartner. We combineren inhoudelijke kennis met pragmatiek: we lossen knelpunten snel op, signaleren verbeterkansen en bouwen samen aan een soepele, schaalbare landelijke implementatie. Daarnaast werven en enthousiasmeren we nieuwe zorgaanbieders en zorgen we voor duidelijke communicatie en goede ondersteuning gedurende het hele traject.

Gespreksinformatie

Geplande datum gesprek + Locatie: 19 januari 2026 op kantoor van Zorginstituut Nederland of online via Teams.

Na de beoordeling wordt de kandidaat met de hoogste totaalscore op de gunningscriteria uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Indien er meerdere kandidaten gezamenlijk op de eerste plaats zijn geëindigd worden er met alle kandidaten verificatiegesprekken gevoerd. In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk/opdrachtinhoudelijke aspecten en de gewenste competenties. Op basis van de uitkomst van dit gesprek vindt definitieve gunning van de opdracht plaats.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: In overleg. De te verwachte duur van het project is op dit moment tot en met 2028.

Hybride: Zorginstituut Nederland, Willem Dudokhof 1 te Diemen en deels vanuit huis, verhouding nader overeen te komen bij start van de opdracht.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:
Zorginstituut Nederland stelt voor het uitvoeren van de opdracht een laptop ter beschikking. Opdrachtnemer beschikt over eigen overige middelen om de opdracht uit te voeren (zoals bijvoorbeeld een telefoon).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr