Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Inhuur Business Analist

Willem Dudokhof 1, 1112 ZA Diemen, Nederland

Sluit over 8 dagen
130 32 Noord-Holland

Begindatum:

12 mei 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

16 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Beschrijving Zorginstituut Nederland
Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering te hebben. Zorginstituut Nederland is een overheidsorganisatie met als belangrijkste taak het samenstellen van het basispakket van de zorgverzekering. Hierbij maken we ingewikkelde, maar noodzakelijke keuzes om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland goede zorg kan krijgen. Nu en in de toekomst.

Het Zorginstituut is een zelfstandig bestuursorgaan dat functioneert onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). We voeren werkzaamheden uit op basis van de twee wettelijke ziektekostenverzekeringen: de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Passende zorg is de rode draad in alle taken van het Zorginstituut. Wij zijn verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • we adviseren van de minister van VWS over de inhoud van het verzekerde pakket;

  • we zorgen voor eenduidige uitleg van de verzekerde zorg;

  • we bevorderen de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg door het signaleren van kansen voor vernieuwingen en verbeteringen in de zorg;

  • we bevorderen digitale informatie-uitwisseling in de zorg, onder meer door het ontwikkelen van informatiestandaarden;

  • we voeren de risicoverevening uit, wat inhoudt dat we het premiegeld beheren en verdelen over de zorgverzekeraars en zorgkantoren, zodat ze hun verzekeringsplicht kunnen nakomen;

  • we beheren het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en het Fonds langdurige zorg (Flz) en verstrekken informatie over de kosten in de zorg.

Meer informatie vindt u op onze website: https://www.zorginstituutnederland.nl/overons/organisatie

Beschrijving Programma KIK-V
Zorginstituut Nederland faciliteert, in opdracht van het ministerie van VWS, het verbeteren van de secundaire informatievoorziening in de verpleeghuiszorg. Met alle partijen in de verpleeghuiszorgketen zorgen we ervoor dat de juiste informatie over kwaliteit en bedrijfsvoering wordt verzameld, samengevoegd en beschikbaar wordt gemaakt voor belanghebbende partijen. Dit doen we met het programma KIK-V. Meer informatie vind je op de website van KIK-V.

Beschrijving Team Informatieanalyse
De opdracht van het team Informatieanalyse is om indicatoren te definiëren die beantwoorden aan geïnventariseerde informatiebehoeften bij ketenpartijen (zoals zorgkantoren, NZA, IGJ, etc.) richting zorgaanbieders. Deze indicatoren dienen geautomatiseerd gegenereerd te kunnen worden vanuit de bronregistraties van deze zorgaanbieders. De beschikbaarheid van de benodigde brongegevens, met de juiste betekenis, zijn hierbij dus uitgangspunt. De indicatoren dienen op eenduidige wijze, met dezelfde betekenis, berekend te kunnen worden op basis van de brongegevens. De omschrijving en definities van de gewenste indicatoren dienen zodanig gedetailleerd te worden, dat er geen interpretatieruimte is.

Omschrijving van opdracht
Zorginstituut Nederland zoekt een business analist in de periode van 12 mei 2025 tot en met 30 april 2026 voor gemiddeld 32 uren per week.

De business analist dient functionele beschrijvingen te maken van indicatoren op basis van de geïnventariseerde informatiebehoeften van ketenpartijen. Daarnaast dient de business analist uit te werken op welke wijze de indicatoren berekend kunnen worden vanuit de gegevens die door de zorgaanbieder geregistreerd worden in de bronsystemen. De business analist zal indicatoren gaan beschrijven op de volgende domeinen: HR, kwaliteit, planning/capaciteit en cliëntinformatie.

De kandidaat dient diverse werkzaamheden te kunnen uitvoeren:

  • Ontwikkelen van uitwisselprofielen (analyse van de definiëring van gevraagde indicatoren en welke gegevens benodigd zijn om deze indicatoren te kunnen berekenen);

  • Analyseren van de betekenis van de benodigde gegevens vanuit de diverse bronsystemen;

  • Functioneel beschrijven van de gewenste indicatoren;

  • Uitwerken van referentieontwerpen (per bronsysteem) waarin beschreven wordt welke gegevens vanuit bronsystemen ontsloten dienen te worden en wat de technische ontsluitingsmogelijkheden zijn. Afstemmen van deze referentieontwerpen met de leveranciers van de bronsystemen;

  • Ondersteuning bieden binnen het programma KIK-V bij het ontwikkelen van ontologieën;

  • Vertalen van informatielandschap/bronsystemen (RDBMS/SQL, XML, REST/JSON) in de verpleeghuissector naar de ontologie.

Eisen ten aanzien van de aangeboden kandidaat

  1. Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week gedurende de periode tussen 12 mei 2025 en 30 april 2026 (werkzaam op locatie van Zorginstituut Nederland en deels vanuit huis, verhouding in overleg);

  2. Vormvereiste: Inschrijver levert 1 CV en 1 motivatiebrief van een kandidaat;

  3. VOG: Bij aanstelling moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) worden overlegd;

  4. Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:

    • Afgeronde HBO-opleiding Informatiekunde of vergelijkbare IT opleiding;

    • Minimaal 5 jaren aantoonbare werkervaring op het vlak van informatiemanagement/ informatieanalyse/ gegevensanalyse;

    • Waarvan minimaal 2 jaren aantoonbare werkervaring met het functioneel uitwerken van BI omgevingen en datawarehouses.

  5. Maximaal uurtarief: € 130,00 exclusief btw en inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Competenties
De volgende competenties worden belangrijk geacht voor de functie en worden getoetst tijdens het verificatiegesprek:

  • Flexibel;

  • Communicatief;

  • Proactieve werkhouding;

  • Analytisch;

  • Hoofd- en bijzaken kunnen scheiden.

Daarnaast hebben wij de volgende wensen op gebied van kennis/ervaring:

  • Je hebt werkervaring met databasemodellering, SQL, SPARQL, kennismodellen en semantische interoperabiliteit, ontologiemodellering;

  • Je hebt werkervaring met informatiearchitecturen en bronsystemen van zorgorganisaties, zoals ECD, HR en vooral het financiële applicatielandschap;

  • Je hebt werkervaring met financiële administraties en financiële bronsystemen in de verpleeghuissector (bijvoorbeeld Profit Financieel, Exact, Bomas, Visma Financieel).

Kwaliteit (wensen)
Dit moet blijken uit het CV en motivatiebrief.

  1. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft op het vlak van informatiemanagement/ informatieanalyse/ gegevensanalyse.
    20 punten

  2. Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met het functioneel uitwerken van BI omgevingen, datawarehouses
    20 punten

  3. Geef aan of de aangeboden kandidaat minimaal 6 maanden ervaring heeft met databasemodellering, SQL, SPARQL, kennismodellen en semantische interoperabiliteit, ontologiemodellering.
    15 punten

  4. Geef aan of de aangeboden kandidaat minimaal 6 maanden ervaring heeft met informatiearchitecturen en bronsystemen van zorgorganisaties, zoals ECD, HR en vooral het financiële applicatielandschap.
    15 punten

  5. Geef aan of de aangeboden kandidaat minimaal 6 maanden ervaring heeft met financiële administraties en financiële bronsystemen in de verpleeghuissector (bijvoorbeeld Profit Financieel, Exact, Bomas, Visma Financieel)
    10 punten

  6. Prijs
    20 punten

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: Zorginstituut Nederland, Willem Dudokhof 1 te Diemen en deels vanuit huis, verhouding nader overeen te komen bij start van de opdracht.

  • Geplande datum gesprek + locatie: 1 mei 2025, kantoor Diemen of Teams

  • Optie tot verlenging: Ja, in overleg. De te verwachte duur van het project is op dit moment tot en met 31 december 2028.

Let op!: Gezien de aard van de opdracht is het niet toegestaan dat zzp-ers zichzelf uit eigen naam aanbieden of dat inschrijvers die opereren als detacheerder en personeel uitlenen of tewerkstellen zzp-ers aanbieden voor deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur