Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2026Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
13 mei 2025Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk om te reageren via een payroll constructie.
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie ‘’de afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.’’.
De afdeling bestaat uit twee teams:
Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en Vergunningen toezicht en handhaving (VTH).
Het team VTH bestaat uit drie clusters: Vergunningen, Toezicht en Handhaving, Juristen en Beleid.
De onderhavige functie valt onder het cluster Vergunningen.
Omschrijving van de opdracht
Het beoordelen en afhandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen van een bouwwerk, waaronder complexe, buitenplanse afwijkingen waar mogelijk advies met instemming nodig is.
Verrichten van de volgende werkzaamheden die in het kader van een adequate beoordeling en afhandeling van de onder punt 1 genoemde omgevingsvergunningen noodzakelijk zijn.
Dit betreft waar nodig het:
Regisseren en het bewaken van de voortgang van het proces (en de integraliteit) van de vergunningverlening
Controleren van de volledigheid en/of juistheid van de inhoud (inclusief eventuele berekeningen en rapportages) van aanvragen in relatie tot de aanvraagvereisten;
Toetsen van aanvragen van omgevingsvergunningen aan regelgeving zoals het omgevingsplan, beheersverordening, exploitatieplan en/of voorbereidingsbesluit, besluit bouwwerken leefomgeving, en gemeentelijk beleid;
Het beoordelen en toepassen van gelijkwaardigheidbepalingen op grond van de bouwregelgeving;
Het zorgdragen voor de noodzakelijke inhoudelijke volledigheid, onder meer door het indien nodig inschakelen en coördineren van de inbreng van interne en externe deskundigen/adviseurs van relevante vakdisciplines;
Opstellen van het (college)besluit en bepalen van de voorwaarden daarbij (eventueel) in samenwerking met de jurist (belangenafweging en motivering bij eventuele afwijkingen van het omgevingsplan) en specialisten (brandweer; stadsbouwmeester etc.);
Het opstellen van een notitie met bevindingen (hoogte, breedte, oppervlakte, strijdigheid etc) ten behoeve van de jurist vergunningverlening;
Organiseren en begeleiden van vooroverleg op verzoek van een aanvrager;
Waar nodig inhoudelijke input leveren bij het eventuele vooroverleg met de aanvrager, het overleg met adviseurs en bij het beoordelen van zienswijzen en bezwaren.
Beoordelen en afhandelen van meldingen of aanvragen met betrekking tot het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van bouwwerken.
Dit betreft het:
Verrichten van de relevante onder punt 2 vermelde werkzaamheden;
Beoordelen eventuele monumentale status, situatie beschermd stads,- en dorpsgezicht en andere relevante wettelijke en beleidsmatige kaders;
Vereisten / knock-out criteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
Minimaal een afgeronde opleiding Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht 1;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als senior vergunningverlener Omgevingsrecht;
Per juni 2025 beschikbaar voor 32-36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingsopties.
Gunningscriteria(weging, totaal 100 punten)
Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van bouwkunde (15 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als senior vergunningverlener (Omgevingsrecht) (35 punten);
Aantoonbare werkervaring met het zaaksysteem PowerBrowser, benoem duidelijk in het cv waar deze werkervaring is opgedaan (15 punten);
Een afgeronde Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht 2 (15 punten);
Uurtarief maximaal€ 100,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk verkeer en Fee (10 punten);
Bereid om minimaal twee dagen per week op kantoor aanwezig te zijn, waaronder woensdag (10 punten).
Competenties
Oplossingsgericht;
Zelfstandig;
Organiserend vermogen;
Bewust risico gestuurd werken;
Omgevingsbewust;
Politiek sensitief;
Daadkrachtig;
Flexibel;
Onder druk kunnen presteren;
Teamplayer.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10 (nieuwe structuur).
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 28 mei 2025 tussen 14:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 26 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.