Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jan 2025Einddatum:
30 jun 2025Uren per week:
24-36Publicatiedatum:
22 nov 2024Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
verbeteren van de dienstverlening;
een efficiënte en wendbare organisatie;
anticiperen op de toekomst.
Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein
Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en samenwerkingspartners werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein (i-SD) aan het verminderen van de administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het doel meer tijd en geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is onderdeel van VNG Realisatie. De VNG is ook één van de Stuurgroepleden. De andere leden van de stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, VGN, Valente en VWS.
Onze thema’s:
Recent hebben we in een Meerjarenkoers onze ambities en aanpak voor de komende jaren verwoord. Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het verminderen van de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening en het vereenvoudigen van de uitvoering Dit doen wij met diverse projecten, producten en diensten. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de experts uit het veld. Wij focussen ons op de volgende thema’s:
Inkoop en contractering
Administratieve processen en iStandaarden
Gegevensuitwisseling in de keten
Ketensamenwerking en partnerschap
Dit alles doen wij met ca. 35 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’ zodat we elkaar ook fysiek blijven ontmoeten en versterken.
Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:
Projecten (Ontwikkeling)
Beheer
Regioteam
Het regioteam bestaat uit 5 implementatieadviseurs, een teamcoördinator en secretaris. Het team ondersteunt bij de implementatie van de producten en diensten van het Ketenbureau i-SD. Ook haalt het team signalen op bij de gebruikers van deze producten en diensten, zijnde regionale samenwerkingsverbanden, gemeenten en zorgaanbieders.
Het regioteam werkt vraaggericht en stemt haar werkzaamheden af met de teams Ontwikkeling en Beheer van het Ketenbureau. Daarnaast bespreekt het team haar werkzaamheden met de regio-adviseurs van het Platform Sociaal Domein. Dit platform ondersteunt gemeenten en hun partners (lokaal, regionaal, bovenregionaal en landelijk) op verbindingsvraagstukken in het sociaal domein.
Omschrijving van de opdracht
De implementatie-adviseurs van het regioteam worden ingezet als experts en dienen te beschikken over voldoende kennis van de Wmo en Jeugdwet en een netwerk (lokaal en landelijk binnen deze domeinen) om de vragen vanuit regio’s, gemeenten en zorgaanbieders over de producten en diensten van het Ketenbureau i-SD te kunnen beantwoorden.
Het regioteam gaat over de hele linie (visie – beleid – inkoop – uitvoering) binnen het sociaal domein in gesprek met aanbieders en gemeenten. Door uitwisseling en samenwerking in het team ontstaat er binnen het Ketenbureau i-SD goed zicht op de problematiek per onderwerp en per regio. De signalen worden ook gedeeld met de regioadviseurs die vanuit het platform Sociaal Domein actief zijn de regio’s. Vanuit deze adviseurs kunnen ook vragen worden gesteld aan de implementatieadviseurs van het Ketenbureau.
De belangrijkste opdracht van het team is het werken aan de thema’s van het Ketenbureau zoals eerder aangegeven: het merkbaar en meetbaar terugdringen van administratieve lasten in het sociaal domein met een integraal ondersteuningsaanbod op visie, beleid, inkoop en uitvoering richting regio’s, gemeenten en aanbieders. Wij zijn op zoek naar vijf implementatieadviseurs, verdeeld over alle aandachtsgebieden (zie onder).
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als implementatieadviseur ben je verantwoordelijk voor:
Het in beeld brengen van de stand van zaken rondom de hele cyclus van visie – beleid – inkoop tot uitvoering in het sociaal domein. Daarvoor benaderen zij gemeenten, regio’s en aanbieders zowel op aanvraag als proactief.
De implementatieadviseurs fungeren als eerste aanspreekpunt op een van de thema’s die vanuit het Ketenbureau i-SD zijn geformuleerd. De vragen kunnen komen vanuit gemeenten, regio’s of zorgaanbieders. Direct van hen, of via derden zoals de regioadviseurs van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast bieden de implementatieadviseurs zelf ondersteuning in het land. Dit betreft onder andere het spiegelen op de lopende processen, vraagverheldering, de organisatie van miniconferenties en het (ondersteunen bij) implementeren van producten en diensten van het Ketenbureau i-SD. De implementatieadviseurs maken hierbij gebruik van elkaars kwaliteiten.
De implementatieadviseurs dragen bij aan het terugdringen van administratieve lasten, door het signaleren van mogelijke knelpunten en het aandragen van oplossingen op basis van de praktijk.
Bij meer specifieke vragen zetten de adviseurs de producten en experts van het ketenbureau i-SD in, of schakelen zij externe kennis in. De adviseurs kennen de producten en instrumenten van i-SD (inclusief de producten van het voormalige programma Inkoop & Aanbesteden), hebben zicht op relevante externe kennis en weten wanneer ze de interne en externe experts in kunnen schakelen. • De adviseurs volgen uiteraard de inzet van producten en experts vanuit het Ketenbureau of daar buiten. Zo weten ze of de inzet voldoende effect heeft gehad en of verdere ondersteuning nodig is.
Ook kunnen de adviseurs vraagstellers onderling verbinden om van elkaar te leren. Daarvoor organiseren zij indien gewenst leergroepen, of miniconferenties.
De adviseurs beschikken over brede netwerken in de regio en landelijk.
De adviseurs maken het geleerde breder inzichtelijk. Dat doen ze door te rapporteren over wat ze in het land zien. Door de beelden vanuit alle implementatieadviseurs gezamenlijk naast elkaar te leggen, kan ieder kwartaal een beeld opgeleverd worden van de stand van zaken. Ook wordt zo gezien welke producten en experts effectief zijn in het ondersteunen van gemeenten, regio’s en aanbieders.
Daarnaast dragen de adviseurs bij aan de ontwikkeling en implementatie van nieuwe producten van het Ketenbureau, zoals de contractstandaarden Wmo, op basis van hun ervaringen.
Tenslotte onderhouden de implementatieadviseurs contact met de regioadviseurs van het Platform Sociaal Domein over hun activiteiten en contacten.
In het team van implementatieadviseurs wordt gewerkt met aandachtsgebieden per adviseur. Deze aandachtsgebieden zijn:
Inkoop, aanbesteden en contractmanagement;
I-standaarden in brede zin (waaronder de Standaard Administratie Protocollen (SAP’s) in het Sociaal Domein);
Gegevensuitwisseling en informatievoorziening in de keten.
Bij de selectie van kandidaten is een goede verdeling van bovenstaande aandachtsgebieden binnen het team het uitgangspunt.
Resultaat van de opdracht
Het efficiënt en effectief in staat stellen van regio’s, aanbieders en gemeenten om de producten en diensten van het Ketenbureau i-SD te gebruiken. Terugkoppeling van verbetervoorstellen voor de producten en diensten van het Ketenbureau i-SD.
Eisen
De bij specifieke gegevens opdracht aangegeven beschikbaarheid in periode en aantal uren;
Afgeronde HBO of WO opleiding;
Minimaal 5 jaar aantoonbaar werk- en denkervaring op WO-niveau;
Minimaal 5 jaar aantoonbare (in de afgelopen 7 jaar) operationele, adviserende en/of bestuurlijke ervaring in het sociaal domein (Wmo en Jeugdwet) (bij gemeente, zorgaanbieder of anderszins in dit domein);
Aantoonbare ervaring met inkoop & aanbesteden, contractering, en/of het gebruik van standaarden in het sociaal domein, kennis van de Wmo 2015 en van de Jeugdwet;
Beschikt over een aantoonbaar netwerk bij gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden en zorgaanbieders in het Sociaal Domein (Jeugdwet en Wmo);
We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Uw aanbieding heeft betrekking op het expertisegebied van een van onderstaande gebieden
Inkoop, aanbesteden en contractmanagement;
I-standaarden in brede zin (waaronder de Standaard Administratie Protocollen (SAP’s) in het Sociaal Domein);
Gegevensuitwisseling en informatievoorziening in de keten.
Wensen
Ervaring met het verbinden van partijen (procesbegeleiding) in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo 2015).
Kennis van bedrijfsprocessen (inclusief standaardisatie) bij gemeenten en/of zorgaanbieders op het gebied van de Jeugdwet en Wmo 2015.
Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met het adviseren op operationeel en tactisch niveau binnen het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo 2015).