Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Senior Functioneel beheerder

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
105 40 Zuid-Holland

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

31 mrt 2028

Uren per week:

40

Publicatiedatum:

6 mrt 2025

Organisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • verbeteren van de dienstverlening;

  • een efficiënte en wendbare organisatie;

  • anticiperen op de toekomst.

Team
Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een serviceorganisatie ‘Servicecentrum gemeenten’ (SCG) gerealiseerd. Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de VNG en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten in het ICT-domein en andere door de VNG te onderzoeken domeinen.

Omschrijving van de opdracht
Binnen basisteam Collectieve diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor een aantal van deze contracten wordt gezocht naar een functioneel beheerder.

Sinds maart 2017 maakt het beheer en de ontwikkeling van het initiatief 14+ netnummer onderdeel uit van VNG Realisatie. Het beheer en ontwikkeling spits zich toe op het functioneel onderhouden van het 14+ netnummer concept met daarnaast het productmanagement en de ontwikkelingen binnen de ICT en de dienstverlening van gemeenten.

Sinds 2019 voert het SCG het beheer uit over het contract dat 5 gemeenten hebben met een aantal beheerpartijen met betrekking tot de StembureauApp (SBA). In het verlengde daarvan wordt ook functioneel beheer hiervoor uitgevoerd. Na 2025 komen deze werkzaamheden te vervallen omdat dan het contract voor de SBA is afgelopen.

Het SCG gebruikt voor de ondersteuning van haar interne processen een Klantenportaal, dat is ingericht in een op ServiceNow gebaseerde nieuwe oplossing. Het betreft hier een Saas oplossing, waarvoor vanuit het SCG wel functioneel beheer gevoerd wordt.

De functioneel beheerder is verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de hierboven genoemde producten en diensten. De functioneel beheerder levert kennis en expertise op het gebied van telecommunicatieproducten en de inzet van telecommunicatieproducten in het gemeentelijk domein.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot 14+:

  • Verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de producten 14+ welke in gebruik zijn bij deelnemers van dit contract;

  • Eerste aanspreekpunt voor (functioneel) gebruikers van de producten 14+;

  • (Mede) verantwoordelijk voor het organiseren van informatie en kennis sessies richting gebruikersgroepen;

  • Monitoren van de beschikbaarheid van de dienst 14+netnummer;

  • Sturing op de dienstverleningsafspraken met de leveranciers van de producten 14+;

  • Autorisatiebeheer, incident management, change management en release management voeren over de producten 14+;

  • Monitoren/ondersteunen technische vraagstukken bij gemeenten en overige deelnemers;

  • Het rapporteren op zowel operationeel als management niveau over de prestaties en voortgang van de activiteiten van de leveranciers;

  • Wijzigingen en dienstverleningsverbeteringen realiseren zowel intern als richting leveranciers en deelnemers;

  • Het (op strategisch niveau) input leveren voor de ontwikkeling van de beheerde producten van 14+;

  • Het (op strategisch niveau) adviseren bij mogelijkheden als gevolg van technologische ontwikkelingen.

Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot de StembureauApp:

  • Verantwoordelijk voor het functioneel beheer van de StembureauApp;

  • Eerste aanspreekpunt voor (functioneel) gebruikers van de StembureauApp;

  • (Mede) verantwoordelijk voor het organiseren van informatie en kennis sessies richting gebruikersgroepen;

  • Monitoren dat de beschikbaarheid van de StembureauApp, met name tijdens verkiezingsperiodes;

  • Autorisatiebeheer, incident management, change management en release management voeren over de StembureauApp.

Binnen deze functie vallen de volgende werkzaamheden met betrekking tot het Klantenportaal:

  • (Mede) verantwoordelijk voor het functioneel beheer van het klantenportaal;

  • Eerste aanspreekpunt voor SCG-collega’s met betrekking tot het klantenportaal;

  • Eerste aanspreekpunt voor functionele aanpassingen met betrekking tot het klantenportaal;

  • Verantwoordelijk voor (functioneel) change management voor het klantenportaal.

Resultaat van de opdracht

Het resultaat van deze opdracht is dat er een effectief en efficiënt functioneel beheer is ingericht voor de producten 14+, de StembureauApp en het klantenportaal, uitgevoerd binnen de afgesproken kaders en richtlijnen. Dit betekent dat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van deze producten gewaarborgd zijn, dat gebruikers professionele en adequate ondersteuning ontvangen, en dat er strategische adviezen worden geleverd voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de producten.

Daarnaast moet er gestreefd worden naar een hoge mate van gebruikerstevredenheid door middel van regelmatige informatie- en kennissessies, en het proactief monitoren en oplossen van technische vraagstukken. Het functioneel beheer moet bijdragen aan de optimalisatie van de dienstverlening en de efficiëntie van de interne processen binnen het SCG, resulterend in een verbeterde samenwerking met leveranciers en een verhoogde kwaliteit van de geleverde diensten.

Eisen
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. HBO werk- en denkniveau

  2. Minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring in telecom en ICT beheer

  3. Aantoonbare kennis van ICT- en ITIL-beheerprocessen

  4. Basiskennis van projectmanagement of programmamanagementmethodiek

  5. In het CV aantoonbare kennis van gemeentelijke processen en inrichting rond telecom en ICT beheer

  6. Maximale uurtarief: € 105,- Het tarief is exclusief BTW en inclusief reis- en verblijfskosten, dienstreizen en andere opslagen. Tijdens de gehele looptijd van de inhuurovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden.

  7. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Resultaatgerichtheid

  • Kwaliteitsgerichtheid

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Integriteit

  • Zelfontwikkeling

  • Netwerken

Wensen
De score op de wensen telt in de ranking voor 60% mee.

  1. Uit CV aantoonbare ervaring met implementatie trajecten van telecom producten binnen het gemeentelijk domein;

  2. Uit CV aantoonbare ervaring met het aansturen van externe ICT-leveranciers;

  3. Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van functioneel beheer activiteiten met software van een externe leverancier;

  4. Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van (ITIL) beheerprocessen;

De score op uurtarief telt voor 40% mee. De score wordt als volgt bepaald:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.