Programma coordinator TAW

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120 36 Zuid-Holland

Begindatum:

17 dec 2024

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 nov 2024

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heef t als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.

Over de Aanpak Wachttijden
Wachttijden in de jeugdzorg bestaan al jaren. De groeiende zorgvraag en huidige knelpunten in de jeugdzorg leiden tot lange wachttijden, met ernstige gevolgen voor kinderen en jongeren. Deze wachttijden verergeren hun klachten, vertragen hun ontwikkeling en belemmeren daarmee hun toekomstkansen. Deze wachttijden kunnen duurzaam worden teruggedrongen als structureel wordt gekeken wat de onderliggende oorzaken zijn van wachttijden en niet enkel te focussen op symptoombestrijding.

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) heef t van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de opdracht gekregen om jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van wachttijden in de jeugdzorg op basis van goed inzicht en overzicht. Het OZJ heef t hiervoor Team Aanpak Wachttijden opgezet. Dit team heeft een structurele aanpak ontwikkeld die tot en met 2025 in jeugdzorgregio’s ingezet wordt.

Dit doet Team Aanpak Wachttijden door

  • Jeugdzorgregio’s te stimuleren om het vraagstuk wachttijden te agenderen, betrokkenen te mobiliseren en te bouwen aan het juiste netwerk;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het vormgeven en uitvoeren van het aanpakken van wachttijden in de jeugdzorgregio;

  • Te werken volgens de volgende ontwerpprincipes: systemisch en duurzaam, samen met de jeugdzorgregio, stapsgewijze verbetering, experimenteren om te bewegen in plaats van te bewijzen;

  • De leefwereld van het kind of de jongere en de professional leidend te laten zijn in het komen tot focus en oplossingen;

  • Bestuur, beleid en uitvoering met elkaar te verbinden;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het beter inzichtelijk krijgen en duiden van de wachttijden met data zoals het dashboard Wachttijden;

  • Kennis, expertise en praktijkervaring in te zetten en actief te verspreiden;

  • Jeugdzorgregio’s aan elkaar te verbinden zodat zij van elkaar leren.

We werken aan de doelstelling in jeugdregio’s omdat wachttijden voortkomen uit een complex geheel van onderling samenhangende factoren. Wachttijden ontstaan namelijk door onderliggende oorzaken die (lokaal of regionaal) kunnen verschillen, waardoor er geen ‘quick fix’ of uniforme oplossing is. Om de oorzaak van wachttijden duurzaam aan te pakken is een regionale werkwijze nodig waarmee een wezenlijke en blijvende verandering teweeg wordt gebracht in het systeem.

Omschrijving van de opdracht
Als programmacoördinator Aanpak Wachttijden ben je onderdeel van Team Aanpak Wachttijden (TAW) en ben je verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het team. Het jouw doel om in de periode tot en met 2025 de transformatie in een aantal jeugdregio’s te bevorderen, waardoor de wachttijden op den duur afnemen. Dit doe je door regie te voeren op de verschillende (project)onderdelen binnen de aanpak Wachttijden (zowel in de regio’s als landelijk). Je zorgt dus dat processen op elkaar aansluiten en mensen hun werk ef fectief kunnen uitvoeren, daarnaast help en denk je mee met de inhoud van de verbeteringen, waarbij je zorgdraagt dat ontwikkelingen passen bij de lokale context. Ook draag je zorg voor de af stemming met opdrachtgevers en netwerkpartners die van belang zijn voor de kwaliteit en de continuïteit van de opdracht. Je draagt tevens zorg voor een leercyclus door de opgedane kennis van alle projecten weer mee te nemen in de systematische analyse en aanpak van de wachttijden. Ook ben je verantwoordelijk voor de werving van nieuwe regio’s en geef je leiding aan de projectleiders.

Vanuit je rol als programma coördinator draag je ook bij aan de eerstelijnsbemiddelingen OZJ als adviseur. Wanneer jeugdhulpaanbieders en gemeenten, in hun rollen als opdrachtnemer en opdrachtgever, onderling ergens niet uitkomen, kunnen zij zich in eerste instantie richten tot de accounthoudende regio van de betref fende jeugdhulpaanbieder. Als dit niet tot een oplossing leidt dan kan bemiddeld worden door de mensen van het team ‘Contracteren vanuit de bedoeling’. Deze eerstelijnsbemiddeling en ondersteuning richt zich op de relatie tussen gemeenten, jeugdregio’s en jeugdhulpaanbieders, gericht op duurzame samenwerking, en het beter laten aansluiten van het regionale jeugdhulpaanbod op de vraag van de inwoners.

Als adviseur eerstelijns bemiddelingen is het jouw taak om de samenwerking in een aantal jeugdregio’s te bevorderen, waardoor de opdrachtgever - en opdrachtgeverschap beter kan worden ingevuld. Dit doe je door het team eerstelijns bemiddelingen OZJ te adviseren en te ondersteunen tijdens de bemiddelingsgesprekken, en waar nodig de rol van gespreksleider te vervullen. Dit in nauwe af stemming met de regioadviseurs O&O van het Platform Sociaal Domein.

De opdracht wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team, en bestaat uit zo’n 20 medewerkers. Als programmacoördinator ben je zowel samen met de programmamanager, de opdrachtnemer van de opdracht Wachttijden, verantwoordelijke voor de dagelijkse aansturing van het team wachttijden. Je legt samen met de programmamanager verantwoording af aan VWS en VNG. Binnen het team Wachttijden overleg je regelmatig met de programmamanager, de procescoördinator, projectsecretaris, de projectleider(s), adviseur data en draagt inhoudelijk bij aan de verschillende ontwikkeltrajecten. Deze aanpak vraagt daarnaast om een gezamenlijke inzet van aanbieders en gemeenten, en op landelijk niveau samenwerking met VNG en het Rijk.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Je hebt de dagelijkse leiding over het programma wachttijden

  • Je bewaakt de voortgang op af zonderlijke projecten en stuurt op samenhang tussen de projecten. Je houdt het overzicht over en verbinding tussen alle lopende projecten

  • Signaleert rode draden tussen de verschillende onderdelen en vanuit de regionale aanpakken die in andere regio’s bruikbaar kunnen zijn. Hierin stem je nauw af met het team Wachttijden, OZJ, Platform Sociaal Domein

  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en strategie van het leernewerk

  • Je bent aanspreekpunt voor bestuurders en projectleiders van verschillende regio’s

  • Je stuurt de projectleiders, projectsecretaris en procescoördinator aan

  • Je bent verantwoordelijk boor de borging van de aanpak, op onderdelen en als geheel

  • Je signaleert en legt verantwoording af ten aanzien van de totale aanpak in de diverse regio’s aan de landelijk opdrachtgevers (VWS/VNG)

  • Je rapporteert over de voortgang en de geleerde lessen, en brengt in af stemming met het team Wachttijden geef je adviezen voor meerdere partijen (aan de regio’s, de opdrachtgever binnen OZJ en VWS/VNG).

Resultaat van de opdracht
In december 2025 zijn de regio’s die door de aanpak worden begeleid op zo’n manier ondersteund en geactiveerd dat zij een duurzame weg zijn ingeslagen richting het terugdringen van wachttijden. De opdrachtgevers worden geïnformeerd over de voortgang d.m.v. in- en externe voortgangsrapportages.

Eisen

  • WO werk- en denkniveau

  • Minimaal 10 jaar werkervaring met het inzetten van beleid op jeugddomein in de rol van secretaris of coördinator.

  • Minimaal 4 jaar werkervaring met het betrekken van partijen (met verschillende belangen bij een politiek gevoelig onderwerp) binnen de specialistische jeugdhulp in de rol van coördinator;

  • Minimaal 8 jaar werkervaring met af stemming met bestuurders (politici, wethouders);

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen

  • Je hebt aantoonbaar toegang tot een actief landelijk en regionaal netwerk in de jeugdhulp op het thema wachttijden binnen de volgende categorieën/ organisaties: - binnen de gemeentelijke overheid; -binnen de Rijksoverheid;

    • binnen lokale aanbieders;

    • binnen beroepsorganisaties;

    • binnen cliënt organisaties;

    • binnen kennis- en wetenschapsinstituten die zich bezighouden met het jeugddomein.

  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement in complexe bestuurlijke organisaties zoals (lokale)overheden en jeugdzorginstellingen.

  • Aantoonbare werkervaring in de rol van programmacoördinator in het terugbrengen van de wachttijden binnen de jeugdzorg.

  • Aantoonbare werkervaring met maatschappelijk en/of politiek gevoelige onderwerpen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.