Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

VNGR - 25.098 Business Analist Raadpleegbaarheid omgevingsplan en Open Stelsel

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

5 jan 2025

Einddatum:

4 jan 2028

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet beschikken alle gemeenten over een omgevingsplan. Deze plannen zijn voor iedereen toegankelijk via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Gebruikers kunnen eenvoudig het omgevingsplan raadplegen via het Omgevingsloket, bijvoorbeeld met behulp van de Vergunningchecker of door het bekijken van Regels op de kaart. Voor grootverbruikers van informatie, zoals taxateurs, netbeheerders, architecten en aannemers, is er bovendien het Open Stelsel. Via API's kunnen zij actuele data rechtstreeks in hun eigen systemen opnemen.

De komende jaren blijven zowel het omgevingsplan als het DSO én de onderliggende standaarden volop in ontwikkeling. Tot 2032 bouwen gemeenten het tijdelijke omgevingsplan, dat zij bij inwerkingtreding hebben gekregen, om tot een toekomstbestendig en integraal omgevingsplan. Daarbij staan gemeenten voor twee grote uitdagingen op het gebied van raadpleegbaarheid:

  • Tijdens de transitieperiode moeten er cruciale ontwerpkeuzes worden gemaakt over de systematiek en het annoteren van het geïntegreerde omgevingsplan. Deze keuzes zijn bepalend voor de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het plan. Sterker nog, de ambities op het gebied van raadpleegbaarheid zouden mede richting moeten geven aan deze ontwerpkeuzes.
  • Daarnaast moeten gemeenten er nú al voor zorgen dat het omgevingsplan voldoende raadpleegbaar is voor incidentele en grootgebruikers. Dat is geen gemakkelijke opgave, want de gewenste informatie is tijdens de overgangsfase vaak een ingewikkelde en steeds veranderende mix van bepalingen uit het tijdelijke en nieuwe deel, TAM-omgevingsplannen, BOPA's en mogelijk zelfs verordeningen.

Om gemeenten hierin te ondersteunen, zoekt de VNG een ondernemende business analist die met frisse blik en solide kennis van zaken bijdraagt aan beide uitdagingen. Op de korte termijn staat het ondersteunen van gemeenten bij hun informatievoorziening centraal: welke informatie zoeken gebruikers, waar is die te vinden en welke stappen zijn nodig om deze informatie snel en helder beschikbaar te stellen? In deze opdracht richten we ons vooral op de grootgebruikers van informatie uit het omgevingsplan.

Kijken we wat verder vooruit, dan wordt er dieper onderzoek gedaan naar de werking van het open stelsel voor externe partijen en de samenhang met de inhoud en structuur van het omgevingsplan. Denk daarbij vooral aan vraagstukken rondom de systematiek en annotatie van het plan en de gevolgen daarvan voor de werking van het (open) stelsel – altijd in relatie tot de informatiebehoefte van de gebruikers.

De ideale kandidaat is een business analist met ruime ervaring in de wereld van de ruimtelijke plannen – zowel inhoudelijk als op het vlak van informatievoorziening. Iemand die op korte termijn praktische producten oplevert om de vindbaarheid van informatie in deze overgangsfase te verbeteren, maar ook strategisch meedenkt en analyses maakt die gericht zijn op de langere termijn.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De business analist die wij zoeken, heeft ervaring met de gemeentelijke processen rondom planvorming en regelgeving in de fysieke leefomgeving. Ook heb je grondige kennis van zowel de informatievoorziening (standaarden) als de gemeentelijke inhoud (omgevingsvisie, omgevingsplan en programma). Je bent in staat om complexe materie te overstijgen en communicatief de essentie te kunnen overdragen, zonder te vervallen in niet ter zaken doende details. Tegelijkertijd dien je wel oog te houden voor essentiële nuances.

We verwachten dat de business analist acteert op tactisch / operationeel niveau. Als business analist voer je je werk zelfstandig uit en stem je het werk af met de business liaison managers (die verantwoordelijk zijn voor het demandproces), de leveranciersmanager, een architect, andere business analisten en de coördinator R&D en coördinator Planketen (en door deze coördinator aangewezen deskundigen op de planketen).

Beide deelprojecten voer je uit in nauwe samenwerking met collega's. In de teams zitten onder meer een jurist en een ondersteuner. In het eerste deelproject vervul jij bij voorkeur de rol van projectleider en ben je inhoudelijk eindverantwoordelijk.

Tot slot is het van belang dat de business analist goede relaties onderhoudt met gemeenten, eindgebruikers en andere stakeholders zodat deze betrokken worden in het proces van analyse naar een gedragen oplossing. Je bent in staat om de wensen, behoeften en inzichten van diverse materie- en procesdeskundigen van gemeenten en eindgebruikers te laten convergeren naar bruikbare resultaten voor het gemeentelijke veld. Waarbij de analist zorgdraagt dat gemeenten en omgevingsdiensten gekend zijn in de analyse.

Resultaat van de opdracht

Als resultaat van de opdracht verwachten we onderstaande producten.

Deelproject 1. Raadpleegbaarheid van het omgevingsplan tijdens de transitieperiode:

  • Handreiking met een stappenplan voor het raadplegen van het omgevingsplan in de transitieperiode, gericht op eindgebruikers (voor hier: grootgebruikers)
  • Lijst met aandachtspunten bij de raadpleging van het omgevingsplan gedurende de transitieperiode.
  • Producten zijn voorbereid en afgestemd met een te organiseren klankbordgroep met gemeenten, eindgebruikers en andere stakeholders.

Deelproject 2. Raadpleegbaarheid van het integrale omgevingsplan:

  • Analyse van informatiebehoefte van grootgebruikers
  • Analyse van aandachtspunten bij de opbouw van het omgevingsplan in relatie tot de (on)mogelijkheden voor gebruikers om in hun informatiebehoefte te voorzien.
  • Analyse van oplossingsrichtingen om eventuele knelpunten te kunnen adresseren.
  • Eerste advies en prioritering op het thema (op basis van gemeentelijke behoeften).
  • Waar mogelijk adresseren van 'quick wins' die voortvloeien uit bovenstaande analyses.
  • Producten zijn voorbereid en afgestemd met een te organiseren klankbordgroep met gemeenten, eindgebruikers en andere stakeholders.

Eisen

  • Een afgeronde HBO opleiding
  • De inschrijver beschikt over minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring bij gemeenten in de planketen op operationeel en tactisch niveau, opgedaan in de afgelopen zes (6) jaar.
  • De Inschrijver beschikt over minimaal drie (3) jaar werkervaring met digitaliseren en informatievoorziening bij gemeenten in de planketen
  • De Inschrijver beschikt over minimaal drie (3) jaar aantoonbare ervaring met de Omgevingswet, specifiek de voor de gemeente relevante omgevingsdocumenten
  • De Inschrijver beschikt over minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring met de opzet en werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van analyses in de planketen
  • Aantoonbare werkervaring met het planketen proces bij gemeenten
  • Aantoonbare werkervaring met de Standaard Officiële Publicaties (STOP)
  • Aantoonbare werkervaring met het Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten (TPOD)

Competenties

  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Zelfontwikkeling
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht, enthousiasmerend en motiverend
  • Communicatief-vaardig
  • Tonen van eigenaarschap en gestructureerd

Organisatie en team

Over VNG Realisatie

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via 'samen organiseren' en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Over de Omgevingswet

Met de Omgevingswet is het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Met minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vertrouwen als uitgangspunt. Het doel van een concreet voorstel van burger of bedrijf (bijvoorbeeld voor nieuwbouw, een evenement of ideeën rondom duurzame energie) moet centraal staan in plaats van de vraag: 'mag het wel?'. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het team bestaat uit ongeveer 90 betrokken medewerkers en bestaat uit mensen vanuit zowel VNG Beleid als VNG Realisatie.

Voorbeelden van projectteams binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet (RIO's), Financiën (over structurele effecten van de Omgevingswet), Toepasbare regels (combinatie van juridische en technische aspecten), Omgevingsplan, Leveranciersmanagement en Regie & Demand (R&D). Voor dit laatste team zoeken wij een business analist.

Gespreksinformatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: dinsdag 18 november 2025
  • Uiterste datum stellen vragen: donderdag 27 november 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum indienen offertes: donderdag 4 december 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: woensdag 17 december 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
  • Eventueel tweede gesprek: Nader te bepalen

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Documenten bij gunning

Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;
  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring;

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Zoals in artikel 14.1 van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de VNG dient Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr