Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

VNG - 25.095 Adviseur BIM ILS IDS

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

De benodigde bouwtekeningen en bijbehorende gegevens voor een vergunningaanvragen voor woningbouwprojecten, worden nog steeds in de vorm van (digitale) documenten in pdf-vorm aangeleverd. In de bouwwereld is het al decennia gebruikelijk om bouwtekeningen te maken in 3D BIM-modellen (Building Information Model), deze BIM-modellen bevatten de data die nodig is voor het beoordelen van de vergunningaanvraag. De data in een BIM-model kan worden gebruikt voor (geautomatiseerde) controles.

Om een (geautomatiseerde) beoordeling te kunnen doen moeten de juiste gegevens in het BIM-model beschikbaar zijn. Het is de taak van de adviseur om samen met ketenpartners te komen tot een standaard/afspraak over de data die moet worden aangeleverd in het BIM-model. Vervolgens moet de Neprom zorgen voor toepassing van de afspraak aan de kant van de projectontwikkelaars en aannemers. De adviseur moet desgevraagd, vervolgens de participerende gemeenten trainen in het beoordelen van de aanvraag middels BIM en de softwareleveranciers informeren over de mogelijkheid om de betreffende data te gebruiken in het geautomatiseerd beoordelen van bepaalde regels.

De kennis en ervaring moet worden vertaald naar een toolkit voor gemeenten. De toolkit wordt gebruikt bij de volgende 15 en 50 gemeenten bij de implementatie van BIM voor vergunningverlening. Tot slot heeft de adviseur een rol in het onderzoek naar de mogelijkheden van het DSO voor het beoordelen van de indieningsvereisten en het vertalen van de landelijke regels naar machineleesbare regels.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn als volgt:

  • Je bent verantwoordelijk, in samenwerking met ketenpartners, voor de ontwikkeling van een Nederlands toepassingsprofiel van BIM specifiek gericht op de omgevingsregels (BBL);
  • Je bent verantwoordelijk voor de realisatie, in samenwerking met stakeholders, van een ILS en IDS gebaseerd op het vastgestelde Nederlands toepassingsprofiel van BIM;
  • Je bent verantwoordelijk voor het ondersteunen van 5 gemeentelijke pilots in 2025, 15 in 2026 en 50 in 2027, bij het implementeren en werken met vergunningaanvragen middels BIM, door middel van kennisoverdracht over het inregelen van BIM gebruik voor vergunningaanvraag beoordeling, het geven van trainingen, het afstemmen met softwareleveranciers;
  • Je bent verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming met softwareleveranciers voor de implementatie van de afhandeling en geautomatiseerd controleren van vergunningaanvragen middels BIM;
  • Je bent medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van een onderzoek naar de mogelijkheden van het DSO voor het beschikbaar stellen van de indieningsvereisten en machineleesbare regels.

Resultaat van de opdracht

  • Met stakeholders komen tot een standaard en afspraak met betrekking tot BIM-model en deze beproeven in de praktijk. Inregelen van beheer en doorontwikkeling en passende governance;
  • Met stakeholders ontwikkelen van een IDS op basis van gemaakte BIM-model en deze beproeven in de praktijk;
  • 20 succesvolle pilots voor eind 2026, ondersteuningstoolkit voor de volgende 50 gemeenten;
  • Adviesrapport over de inzet van DSO-omgevingsloket voor de vergunningverlening middels BIM.

Eisen

  • Minimaal afgeronde HBO of universitaire opleiding, in de richting van Planologie, Vastgoed, Bouwkunde, Informatiekunde of vergelijkbaar.
  • Gecertificeerd Open BIM practicioner. Bij voorkeur: buildingSMART Internationals Pcet gecertificeerd op niveau's Foundation en Practitioner.
  • Aantoonbare werkervaring met softwarematige ondersteuning van BIM-modellering en BIM-beoordeling in binnen en bij voorkeur buitenland.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het beoordelen van de kwaliteit van software-implementaties op OpenBIM.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring met de implementatie van BIM bij organisaties bij voorkeur overheidsorganisaties, gemeenten of ZBO's.
  • Aantoonbare kennis van het VTH-proces bij gemeenten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Werkervaring met het trainen van het toepassen van BIM-modellen.
  • Werkervaring met de beoordeling van de softwarematige ondersteuning van BIM-modellering en BIM-beoordeling.
  • Aanvullende werkervaring (bovenop de geëiste 5 jaar) met de implementatie van BIM bij organisaties bij voorkeur overheidsorganisaties, gemeenten of ZBO's.

Competenties

  • Senioriteit in houding en gedrag
  • Ervaring met het begeleiden van groepsprocessen
  • Sterk analytische vaardigheden
  • Goede Communicatieve skills
  • Resultaatgericht
  • Assertieve werkhouding en flexibel inzetbaar
  • Initiatiefrijk
  • Creatief
  • Ervaren gesprekspartner
  • Adviesvaardigheden, mondeling en schriftelijk
  • Presentatievaardig

Organisatie en team

Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het project Vergunningaanvragen aanbieden en verwerken op basis van BIM-modellen (Beleidsmaatregel 13)

Het project Vergunningaanvragen aanbieden en verwerken op basis van BIM-modellen, is één van de 22 beleidsmaatregelen, onderdeel van het Bestuursakkoord digitaal gebouwde omgeving 2027. De beleidsmaatregelen gezamenlijk worden gecoördineerd door programmamanager Digigo (digigo.nu). De VNG is betrokken bij meerdere beleidsmaatregelen, maar is de trekker van beleidsmaatregel 13. Samen met andere ketenpartners, zoals Neprom, Bond van Nederlandse Architecten, Ministerie van VRO, Digigo, diverse gemeenten en Bouwend Nederland wordt gezamenlijk gewerkt aan het toepassen van BIM-modellen bij vergunningaanvraag en vergunningverlening van woningbouwprojecten.

Door de (pre) vergunningsaanvraag voor een groot bouwproject digitaal in te dienen met een BIM-model van het ontwerp dat via een DSGO-datadienst gedeeld wordt, kunnen beoordelaars (deels) geautomatiseerd toetsen of het ontwerp voldoet aan de vergunningseisen door het model in te lezen in een geautomatiseerde vergunningscontrole. Hierdoor kan de doorlooptijd van een vergunningsaanvraag sterk verkort worden en zijn we beter in staat de bouw en onderhoudsopgaves te realiseren.

Plek binnen de VNG

Het project wordt organisatorisch ondergebracht bij het cluster Bouwen en Wonen van team Leefomgeving van de VNG.

De dagelijkse aansturing van de adviseur vindt plaats door de projectleider van beleidsmaatregel 13 van de VNG.

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek: vrijdag 19 december 2025, tussen 13:00 en 16:00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Na evaluatie (inschrijvingsvereisten/minimale eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell S2C één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr