Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
2 feb 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
16 dec 2025In diverse Kamerbrieven (juli 2023, december 2023 en oktober 2024) is het belang van de versterking van sociaal ontwikkelbedrijven (SOB's) en beschut werk benadrukt. Deze vormden de basis voor bestuurlijke afspraken tussen SZW, VNG, Cedris en Divosa over het toekomstbestendig maken van de sociale infrastructuur (openbaar via Rijksoverheid.nl).
Deze afspraken leidden tot:
Een impulsbudget in 2025 en een structurele bijdrage van €100 miljoen per jaar vanaf 2026;
De opdracht aan gemeenten en SOB's om vóór 2026 toekomstbestendige plannen te ontwikkelen en uit te voeren;
De opbouw van een landelijke ondersteuningsstructuur met kennis, instrumenten, producten en ondersteuning;
De programmatische opdracht aan VNG om een landelijke Innovatiehub Sociale Infrastructuur in te richten.
De Innovatiehub vervult vanaf 2026 een centrale rol in het ontwikkelen, borgen en opschalen van:
Werkwijzen, producten en instrumenten voor gemeenten en SOB's;
Kwaliteitskaders en standaarden voor landelijke samenhang;
Een lerende infrastructuur tussen regio's, SOB's en landelijke partners;
Een structurele basis voor het ondersteuningsprogramma richting 2027 en verder.
Deze opdracht betreft de inzet van een Uitvoerend Projectleider Innovatiehub.
Als Uitvoerend Projectleider bent u verantwoordelijk voor de uitvoering van de landelijke innovatie- en productagenda binnen het programma Sociale Infrastructuur. U vertaalt beleidsmatige ideeën, regionale inzichten en ontwikkellijnen van de Innovatiehub naar concrete, direct toepasbare producten voor gemeenten en SOB's. U werkt daarbij nauw samen met de Strategisch Coördinator Innovatiehub, het communicatiebureau, maatwerkspecialisten en inhoudelijke experts.
Strategische focus:
Productontwikkeling en concretisering: Samen met betrokkenen vertaalt u concepten, methodieken en beleidslijnen naar praktische en overdraagbare producten (zoals scans, formats, werkvormen, handreikingen en tools).
Implementatie en gebruiksklaar maken: U organiseert testfases, pilots en feedbackrondes en zorgt voor een definitieve, breed inzetbare vorm van de producten.
Overdraagbaarheid en professionalisering: U borgt goede documentatie, inclusief instructies, handleidingen en train-de-trainer-materialen, zodat producten door meerdere uitvoerders gebruikt kunnen worden.
Samenhang met landelijke kaders: U werkt binnen de uitvoeringsagenda van de Strategisch Coördinator en stemt af met landelijke partners, zodat producten aansluiten bij bestuurlijke afspraken en landelijke werkwijzen.
Verbinding met de praktijk: U verwerkt inzichten uit regio's, pilots en specialistentrajecten en borgt dat de producten aansluiten op de uitvoeringspraktijk.
Vertalen van ideeën, methodieken en analyses naar concrete, toepasbare producten (zoals scans, formats, werkvormen, handreikingen, modules en documentatie).
Organiseren, begeleiden en evalueren van pilots en testfases, inclusief selectie van testregio's en ophalen van feedback voor doorontwikkeling.
Borging van overdraagbaarheid via duidelijke instructies, handleidingen, templates en train-de-trainer-materialen.
Samenwerken met maatwerkspecialisten en inhoudelijke experts en verwerken van hun input in producten die aansluiten op regionale praktijkvragen.
Afstemmen met het communicatiebureau voor professionele uitwerking, vormgeving en digitale ontsluiting.
Opstellen van planning en ontwikkelagenda, bewaken van voortgang en deadlines, en rapporteren aan de Strategisch Coördinator Innovatiehub.
Verzamelen en verwerken van signalen uit regio's, pilots en maatwerktrajecten in verbeteringen en nieuwe ontwikkelkansen.
Coördineren van interne en externe ontwikkelteams (o.a. detacheringskrachten en bureaus) en zorgen voor heldere taakverdeling en tijdige oplevering.
Bewaken van samenhang, aansluiting op de innovatieagenda en naleving van kwaliteitskaders.
Ondersteunen van de Strategisch Coördinator bij overleggen, landelijke afstemming, productportfoliokeuzes en kwaliteitsborging.
De Uitvoerend Projectleider Innovatiehub levert in 2026 minimaal de volgende resultaten op:
Oplevering van concrete, toepasbare en overdraagbare producten binnen de innovatieagenda (o.a. scans, formats, werkvormen, handreikingen, modules en tools);
Minimaal twee productlijnen volledig doorontwikkeld, inclusief pilots, feedback, documentatie en definitieve oplevering;
Succesvolle uitvoering van pilots en testfases in meerdere regio's, met gestructureerde terugkoppeling van inzichten en verbeterpunten;
Alle producten voorzien van duidelijke instructies, handleidingen, templates en train-de-trainer materialen voor zelfstandige uitvoering door maatwerkspecialisten;
Digitale publicatie van producten, in samenwerking met het communicatiebureau, voor brede inzet door gemeenten en SOB's;
Structurele samenwerking en afstemming met maatwerkspecialisten, strategisch adviseurs en landelijke partners geborgd;
Actieve bijdrage aan kwaliteitsborging door toepassing van vastgestelde formats, standaarden en kwaliteitscriteria;
Regelmatige voortgangsrapportages over ontwikkeling, kwaliteit, pilotresultaten en doorontwikkeling;
Aantoonbare versterking van de landelijke kennis- en productstructuur ter voorbereiding op de structurele fase in 2027.
Minimaal afgeronde HBO opleiding, (in de richting van bestuurskunde, organisatiekunde, beleid of vergelijkbaar);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van projectleider in de publieke sector;
Werkervaring op een bestaanszekerheid afdeling/ binnen de publieke sector/adviesbureau;
Werkervaring met product of methodiekontwikkeling (scans, formats, werkvormen).
Kandidaat beschikt over een afgeronde WO-opleiding in de richting van organisatiekunde, beleid, sociaal domein, communicatie, ontwerp of vergelijkbaar (10 punten);
Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met productontwikkeling of methodiekontwikkeling. Denk aan: formats, scans, werkvormen, instrumenten, handleidingen of procesmodellen. (max 30 punten);
Kandidaat heeft werkervaring met het begeleiden van pilots, testen of implementatietrajecten in het publieke domein. (max 30 punten);
Werkervaring met Participatiewet, WSW en/of sociaal ontwikkelbedrijven (SOB's). (max 20 punten).
Projectmatig werken
Organiserend vermogen
Samenwerkingskracht
Communicatief sterk
Kwaliteitsgerichtheid
Innovatievermogen
Analytisch denken
Overzicht houden
Coördineren
Plannen & prioriteren
Resultaatgerichtheid
Flexibiliteit
Probleemoplossend vermogen
Doorzettingskracht
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma's en dossiers. Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg - en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio¹ en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega's van Bureau Platform Sociaal Domein² de gehele ondersteuningsstructuur.
Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:
Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;
Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;
Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.
Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG.
Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 20 januari 2026, van 09:00 tot 11:00 uur.
Eventueel tweede gesprek: Nader te bepalen.
De gesprekken zullen plaatsvinden op locatie in Den Haag, VNG, Willemshof, Nassaulaan 12.
Na evaluatie worden in de regel drie kandidaten uitgenodigd voor het gesprek.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Hybride: Landelijk, hybride.
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen: De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring;
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Zoals in artikel 14.1 van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de VNG dient Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.