Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jul 2024Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
16 dec 2025Meerdere Kamerbrieven (juli 2023, december 2023 en oktober 2024) benadrukken de noodzaak om sociaal ontwikkelbedrijven (SOB's) en beschut werk te versterken. Dit leidde tot bestuurlijke afspraken tussen SZW, VNG, Cedris en Divosa met als doel een toekomstbestendige sociale infrastructuur.
Concreet betekent dit:
Een impulsbudget in 2025 en vanaf 2026 een structurele bijdrage van €100 miljoen per jaar;
De opdracht aan gemeenten en SOB's om uiterlijk in 2026 toekomstbestendige plannen te ontwikkelen én uit te voeren;
De opbouw van een landelijke ondersteuningsstructuur met kennis en producten voor gemeenten;
De programmatische inrichting van een Innovatiehub Sociale Infrastructuur voor samenhang en kwaliteit.
Binnen deze opgave heeft de Strategisch Adviseur Sociale Infrastructuur met regiofunctie een centrale rol. U bent het vaste aanspreekpunt voor samenwerkingsregio's in uw werkgebied en onderhoudt actief contact met gemeenten, SOB's en regionale partners. U heeft scherp zicht op de stand van zaken in elke regio, de benodigde keuzes en de stappen om uiterlijk eind 2026 toekomstbestendige plannen te realiseren.
U begeleidt regio's bij hun koersbepaling, vertaalt landelijke scenario's naar bestuurlijke keuzes en stimuleert gezamenlijke richting. U signaleert spanningen of vertragingen, benoemt wat nodig is om voortgang te borgen en zet waar nodig gericht maatwerkspecialisten in. U regisseert deze inzet en zorgt voor samenhang en effectiviteit.
Tegelijkertijd verbindt u regio en landelijk niveau: u brengt regionale signalen in bij het landelijke programma en vertaalt landelijke ontwikkelingen naar concrete actie in de regio. U borgt aansluiting bij het ondersteuningsprogramma en de Innovatiehub.
U werkt zelfstandig, strategisch en stelselbewust, verkent nieuwe vraagstukken en ziet kansen voor samenwerking. Voor bestuurders en directeuren bent u een volwaardig sparringpartner. Met uw begeleiding versnellen regio's hun ontwikkeling en ontstaan plannen die passen binnen landelijke kaders én regionale realiteit.
Regionale koersbepaling en samenhang: vertalen van landelijke afspraken en scenario's naar regionale keuzes, ontwikkelrichtingen en handelingsperspectieven, met oog voor samenhang en voortgang richting 2026;
Kwaliteitsborging en inzet specialisten: analyseren waar regio's staan, bepalen welke expertise nodig is en doelgericht inzetten van maatwerkspecialisten (o.a. governance, bedrijfsvoering, financiën en organisatieontwikkeling);
Verankering in landelijke afspraken: zorgen dat plannen realistisch, uitvoerbaar en in lijn zijn met bestuurlijke afspraken en programmade doelen;
Verbinding beleid en praktijk: ophalen en doorgeven van regionale signalen en vertalen van landelijke ontwikkelingen naar toepasbare stappen voor gemeenten en SOB's, in afstemming met VNG, Cedris, Divosa en SZW;
Lerend regionaal stelsel: stimuleren van uitwisseling en kennisdeling via bijeenkomsten, intervisies en regio-overstijgende gesprekken, en het borgen van goede voorbeelden binnen het netwerk.
Begeleiden en bewaken van de regionale koers en planvorming richting toekomstbestendige sociale infrastructuur;
Regisseren van de ondersteuning in de regio, inclusief het gericht inzetten van maatwerkspecialisten op complexe vraagstukken;
Analyseren van regionale opgaven en vertalen naar concreet handelingsperspectief voor gemeenten en SOB's;
Versterken van samenwerking tussen gemeenten, SOB's en regionale partners en helpen bij het vormgeven van duurzame samenwerkingsafspraken;
Afstemmen met landelijke partners zoals VNG-domeinen, Cedris, Divosa en SZW om regionale signalen te verbinden met landelijke ontwikkelingen;
Ophalen, duiden en terugkoppelen van signalen uit de regio's en vertalen naar landelijke ontwikkelrichtingen;
Borgen van de toepasbaarheid van landelijke producten, instrumenten en werkwijzen binnen de regionale praktijk;
Coördineren van regionale pilots, leertrajecten en testfases, inclusief het ophalen van inzichten voor verdere doorontwikkeling;
Organiseren en stimuleren van kennisdeling, intervisie en regionale inspiratiesessies om een lerend stelsel te versterken;
Monitoren van voortgang en impact binnen de regio's en leveren van input voor landelijke rapportages en sturing;
Zorgdragen voor heldere verslaglegging, het actueel houden van mappen en documenten, en bijdragen aan een betrouwbare monitor voor landelijke verantwoording.
Resultaat van de opdracht
Alle samenwerkingsregio's in uw portefeuille zijn uiterlijk Q4 2026 aantoonbaar ondersteund bij het ontwikkelen van hun toekomstplan, inclusief begeleiding bij scenario's, koersvorming en besluitvoorbereiding;
Voor elke regio is in 2026 een duidelijke procesroute uitgewerkt en afgestemd, met daarin de te nemen stappen, betrokken partijen en benodigde specialistische expertise;
Specialistische ondersteuning is tijdig en doelgericht ingezet, waarbij per regio vastligt welke expertise wanneer is benut en welke voortgang hiermee is geboekt;
Minimaal twee regionale pilots of leerlijnen in 2026 zijn begeleid en opgeleverd, met vastgelegde opbrengsten en gedeelde inzichten richting het landelijke programma;
Er is in 2026 een actuele regionale monitor waarin de voortgang van alle regio's systematisch is bijgehouden ten behoeve van landelijke verantwoording;
Regio's maken aantoonbaar gebruik van landelijke instrumenten en werkvormen, waarbij u ondersteunt bij correcte toepassing en borging in de praktijk;
Per kwartaal in 2026 vindt structurele afstemming plaats met landelijke partners, waarbij regionale ontwikkelingen, signalen en voortgang helder zijn teruggekoppeld;
In 2026 zijn minimaal drie regionale intervisie- of kennisbijeenkomsten georganiseerd, inclusief verslaglegging en gedeelde inzichten;
Documentatie, verslaglegging en dossieropbouw zijn in 2026 volledig actueel, waardoor de regioportefeuille overdraagbaar, navolgbaar en geschikt is voor monitoring en audits;
De regionale samenwerking is in 2026 zichtbaar versterkt door uw procesbegeleiding, agendering en verbinding tussen bestuurlijke, beleidsmatige en uitvoerende partijen.
Minimaal afgeronde HBO- opleiding, (in de richting van bestuurskunde, organisatiekunde, beleid of vergelijkbaar);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van strategisch adviseur;
Werkervaring met Participatiewet, sociale infrastructuur of WSW.
Kandidaat beschikt over een afgeronde WO opleiding in de richting van bestuurskunde, bedrijfskunde of vergelijkbaar (10 punten);
Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met regionale of interbestuurlijke programma's waarbij ontwikkeling, samenwerking of stelselvernieuwing centraal stond (max 25 punten);
Kandidaat heeft werkervaring met projecten binnen de publieke sector waarbij zelfstandig strategisch adviseren onderdeel was, met name op het gebied van de Participatiewet, organisatieontwikkeling of regionale samenwerking (max 30 punten);
Werkervaring in de rol van beleidsadviseur, management of directie met of bij (vanuit een gemeente of adviesbureau) sociaal ontwikkelbedrijven/SW bedrijven in de afgelopen 10 jaar (max 25 punten).
Strategisch inzicht
Conceptueel denkvermogen
Regiekracht
Proces- en sturingsvermogen
Stelselbewustzijn
Bestuurlijke sensitiviteit
Politieke sensitiviteit
Analytisch vermogen
Samenwerkingskracht
Verbinden over domeinen en organisaties heen
Communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk
Oordeelsvorming
Besluitvaardigheid binnen de eigen rol
Resultaatgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Veranderkracht en het vermogen om beweging te creëren
Kwaliteitsgerichtheid en oog voor zorgvuldige uitvoering
Organiserend en coördinerend vermogen
Zelfstandigheid en initiatiefkracht in onontgonnen vraagstukken
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma's en dossiers.
Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio¹ en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega's van Bureau Platform Sociaal Domein² de gehele ondersteuningsstructuur.
Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:
Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;
Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;
Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.
Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG.
Geplande datum eerste gesprek: Dinsdag 20 januari van 15:30 tot 17:00 en Woensdag 21 januari, van 09:00 tot 17:00 uur.
Eventueel tweede gesprek: Nader te bepalen.
De gesprekken zullen plaatsvinden op locatie in Den haag, VNG, Willemshof, Nassaulaan 12.
Na evaluatie worden aan de hand van de ranking één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Hybride: Landelijk, hybride.
Aantal professionals of FTE: 5 kandidaten
Overig algemeen: De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring;
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering