Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Specialistisch Adviseur Control

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief 114Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Als Specialistisch Adviseur Control ben je mede verantwoordelijk voor het succes van de VNG o.a. binnen het portfolio Werk en Inkomen. Je vertaalt strategische en tactische keuzes naar de operatie, bewaakt de voortgang van projecten en zorgt dat deadlines en rapportagemomenten tijdig worden gerealiseerd.

Je ondersteunt projectmanagement en opdrachtnemers door het verstrekken van heldere opdrachten en zorgt dat de financiële administratie zo is ingericht dat kosten inzichtelijk en begrijpelijk zijn voor interne en externe stakeholders.

Daarnaast coördineer je de planning- en controlcyclus voor bestuurlijke producten, zoals de kadernota, begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening, en lever je dagelijkse ondersteuning aan projectteams en management.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Opstellen en bewaken van rapportages en financiële analyses; zorgen voor opvolgbare documentatie.

  • Ondersteunen van projectmanagement bij planning, uitvoering en administratie van opdrachten.

  • Vertalen van strategie naar operatie, zodat doelstellingen worden behaald.

  • Coördineren van de planning- en controlcyclus voor begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening.

  • Adviseren over financiële processen, optimalisatie en beleid richting interne en externe stakeholders.

  • Begeleiden van initiatieven en subsidieaanvragen, inclusief risicobeheersing en rapportage naar ministeries.

  • Ondersteunen van collega-controllers en bijdragen aan een efficiënte informatievoorziening.

Resultaat van de opdracht

  • Tijdige opstelling van financiële rapportages over alle projecten en het Fonds GGU.

  • Planning en voorbereiding van de begroting 2026 en verder.

  • Ondersteuning van projectmanagers, teamleiders en directeuren bij financiële en organisatorische vraagstukken.

  • Begeleiding van initiatieven en opdrachten aan opdrachtnemers, inclusief correcte administratieve afhandeling.

  • Bijdrage aan kwartaalrapportages en managementinformatie.

Eisen

  • Minimaal afgeronde WO-opleiding, in de richting van Projectmanagement.
  • Afgeronde opleiding Geregistreerd Project Controller (RPC).
  • Aantoonbare werkervaring met het aanvragen en verantwoorden van subsidies bij SZW en BZK. Minimaal 10 aanvragen in de afgelopen 5 jaar.
  • Minimaal 4 jaar werkervaring binnen het werkdomein van de VNG en Ketenpartners als SZW/BKZ.

Wensen en competenties

Wensen

  • Meer dan 4 jaar ervaring met Stakeholder Engagement en Netwerkend werken vanuit een hybride werkomgeving.
  • Opleidingswensen + praktijkervaring Stakeholder engagement - Masterclass Netwerkend werken. (Nyenrode).
  • Tenminste 5 jaar ervaring in het opzetten van risicomanagement op portfolioniveau en aantoonbare kennis van CRSA en Risman methodiek.
  • Aantoonbare werkervaring als senior projectcontroller (15 jaar of meer).
  • Werkervaring met het inrichten van ERP pakketten (Synergy/Exact) zodat deze geautomatiseerd kunnen worden naar Power-BI.
  • Aantoonbare werkervaring (3 jaar of meer) in het zelfstandig opstellen van financiële producten als een begroting, kwartaalrapportage of jaarrekening.

Competenties

  • Sterke verbindende vaardigheden in hybride omgevingen en ervaring met stakeholder engagement.
  • Ervaring met netwerkend samenwerken binnen een complexe organisatie.

Organisatie en team

Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over Bestaanszekerheid

Een steeds grotere groep inwoners ervaart bestaansonzekerheid over wonen, inkomen, werk en vraagt zich af hoe zij mee kunnen doen in de samenleving. Dat geeft stress en maakt mensen soms letterlijk ziek. De zorg voor bestaanszekerheid is dagelijks zichtbaar aan de gemeentebalie of bij gesprekken thuis of in de wijk. Als vereniging zetten we hier een stap naar voren met als inzet het waarmaken van de beloften van inkomenszekerheid, werkzekerheid en een menselijke overheid. Dit vraagt een duidelijke stip op de horizon waar we vanuit alle relevante domeinen en partners naartoe werken.

Gespreksinformatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: dinsdag 25 november 2025
  • Uiterste datum stellen vragen: dinsdag 2 december 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum indienen offertes: dinsdag 9 december 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: maandag 15 december 2025, tussen 14:00 en 16:00 uur

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Mogelijke contractduur en aantal contracturen
Eerste contract is tot 31 december 2026. Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr