Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
25 nov 2025Als Specialistisch Adviseur Control ben je mede verantwoordelijk voor het succes van de VNG o.a. binnen het portfolio Werk en Inkomen. Je vertaalt strategische en tactische keuzes naar de operatie, bewaakt de voortgang van projecten en zorgt dat deadlines en rapportagemomenten tijdig worden gerealiseerd.
Je ondersteunt projectmanagement en opdrachtnemers door het verstrekken van heldere opdrachten en zorgt dat de financiële administratie zo is ingericht dat kosten inzichtelijk en begrijpelijk zijn voor interne en externe stakeholders.
Daarnaast coördineer je de planning- en controlcyclus voor bestuurlijke producten, zoals de kadernota, begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening, en lever je dagelijkse ondersteuning aan projectteams en management.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Opstellen en bewaken van rapportages en financiële analyses; zorgen voor opvolgbare documentatie.
Ondersteunen van projectmanagement bij planning, uitvoering en administratie van opdrachten.
Vertalen van strategie naar operatie, zodat doelstellingen worden behaald.
Coördineren van de planning- en controlcyclus voor begroting, kwartaalrapportages en jaarrekening.
Adviseren over financiële processen, optimalisatie en beleid richting interne en externe stakeholders.
Begeleiden van initiatieven en subsidieaanvragen, inclusief risicobeheersing en rapportage naar ministeries.
Ondersteunen van collega-controllers en bijdragen aan een efficiënte informatievoorziening.
Tijdige opstelling van financiële rapportages over alle projecten en het Fonds GGU.
Planning en voorbereiding van de begroting 2026 en verder.
Ondersteuning van projectmanagers, teamleiders en directeuren bij financiële en organisatorische vraagstukken.
Begeleiding van initiatieven en opdrachten aan opdrachtnemers, inclusief correcte administratieve afhandeling.
Bijdrage aan kwartaalrapportages en managementinformatie.
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Een steeds grotere groep inwoners ervaart bestaansonzekerheid over wonen, inkomen, werk en vraagt zich af hoe zij mee kunnen doen in de samenleving. Dat geeft stress en maakt mensen soms letterlijk ziek. De zorg voor bestaanszekerheid is dagelijks zichtbaar aan de gemeentebalie of bij gesprekken thuis of in de wijk. Als vereniging zetten we hier een stap naar voren met als inzet het waarmaken van de beloften van inkomenszekerheid, werkzekerheid en een menselijke overheid. Dit vraagt een duidelijke stip op de horizon waar we vanuit alle relevante domeinen en partners naartoe werken.
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Mogelijke contractduur en aantal contracturen
Eerste contract is tot 31 december 2026. Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.