Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
24Publicatiedatum:
6 jun 2025Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Project
Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vertrouwen als uitgangspunt. Het doel van een concreet voorstel van burger of bedrijf (bijvoorbeeld voor nieuwbouw, een evenement of ideeën rondom duurzame energie) moet centraal staan in plaats van de vraag: ‘mag het wel?’. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het team bestaat uit ongeveer 70 betrokken medewerkers en bestaat uit mensen vanuit zowel VNG Beleid als VNG Realisatie.
Voorbeelden van projectteams binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet, Financiën (over structurele effecten van de Omgevingswet), Toepasbare regels (combinatie van juridische en technische aspecten), Omgevingsplan, Regie & Demand Digitaal Stelsel Omgevingswet (R&D DSO). De functie van senior adviseur digitaal stelsel omgevingswet voor vergunningverlening, toezicht en handhaving valt onder het team Research & Development en daarmee onder de coördinator Regie & Demand management.
Omschrijving van de opdracht
Je biedt vanuit het team VTH en de rio’s regionale ondersteuning bij de implementatie van VTHprocessen rondom de Omgevingswet. In het afgelopen jaar zijn al diverse processen uitgewerkt, o.a. het proces rondom “vergunningen, toezicht en handhaving, Je neemt deze procesbeschrijvingen als uitgangspunt voor de implementatieondersteuning.
Je ondersteunt door middel van het uitvoeren van analyses op landelijk niveau om specifieke knelpunten nader uit te werken. Jij werkt mee aan de totstandkoming van zelfhulppakketten. Voor de implementatie werk je nauw samen met de regionale implementatiecoaches binnen het programma Omgevingswet en met team Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) Omgevingswet. De regionale implementatie ondersteuners (RIO’s) bieden op regionale schaal ondersteuning bij implementatievraagstukken aan groepen overheden van álle bestuurslagen in interbestuurlijk verband. Jij ondersteunt o.a. de RIO’s om gemeenten en ketenpartners te motiveren om “echt” aan de slag te gaan met VTH.
Tot slot ben je samen met de coördinator Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingswet aanspreekpunt in het interbestuurlijke netwerk rondom oefenen en VTH (o.a. in het interbestuurlijke team expertise VTH en Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)). Met als doel om alle activiteiten rondom “oefenen” gereed te krijgen. Samenwerking tussen verschillende overheden speelt hierbij een belangrijke rol. Ook lever je vanuit je rol binnen het VTH-team input aan de Business Liaison Manager VTH ten behoeve van business analyses. Deze analyses deel je ook met VNG-realisatie ivm vragen rondom R&D.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Het bieden van (regionale) uitvoeringsondersteuning rondom VTH-processen Omgevingswet.
Het helpen bij het bieden van zelfhulppakketten.
Het ondersteunen bij het doen van diverse (knelpunt)analyses
Het uitvoeren van overige hand- en spandiensten binnen het VTH-team van de Omgevingswet.
Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 120,-
Afgeronde WO-opleiding
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van de Omgevingswet.
Minimaal 2 jaar ervaring met het uitvoeren van analyses op basis van beschikbare gegevens over het werken met de Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
Beschikt over minimaal vijf jaar aantoonbare en zeer uitgebreide kennis van de huidige gemeentelijke en ketenprocessen in het fysieke domein, evenals van de veranderingen die optreden bij de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Deze kennis is in de praktijk toegepast in vergelijkbare omgevingen. Aantoonbaarheid wordt getoetst in het gesprek.
Aantoonbaar minimaal 10 contactpersonen bij gemeenten, omgevingsdiensten, de anders bestuurslagen, de DSO programma-organisatie en ontwikkelpartners op het gebied van VTH.
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:
Zelfstandigheid
Flexibiliteit
Resultaatgerichtheid
Klantgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Samenwerkend
Integriteit
Communicatief vaardig (zowel mondeling als in geschrift)
Analytisch
Sterk in plannen en organiseren, gericht op kwaliteit
Gunningscriteria
Aantoonbaar contactpersonen bij gemeenten, omgevingsdiensten, de anders bestuurslagen, de DSO programma-organisatie en ontwikkelpartners op het gebied van VTH Aantoonbaar in cv en motivatie
Tussen 10 en 14 organisaties = 2 punten
Tussen 14 en 18 organisaties = 4 punten
Tussen 18 en 22 organisaties = 8 punten
Meer dan 22 organisaties = 12 punten
Kennis van gemeentelijke processen m.b.t. het fysieke domein. Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen kennis = 0 punten
Beperkte kennis van gemeentelijke processen m.b.t. het fysieke domein = 4 punten
Ruime kennis van gemeentelijke processen m.b.t. het fysieke domein = 8 punten
Zeer ruime kennis van gemeentelijke processen m.b.t. het fysieke domein = 12 punten
Aantoonbare praktijkervaring met gemeentelijke processen m.b.t. het fysieke domein. Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen ervaring of minder dan 1 jaar = 0 punten
1 jaar tot 3 jaar = 4 punten
3 jaar tot 5 jaar = 8 punten
Meer dan 5 jaar = 12 punten
Kennis van het vertalen van wetgeving naar uitvoeringsorganisaties, denk daarbij o.a. vertaling naar concrete werkprocessen en ICT (kwalitatieve en bedrijfseconomische aspecten) Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen kennis = 0 punten
Beperkte kennis van implementatie van Rijkswetgeving naar uitvoeringsorganisaties = 4 punten
Ruime kennis van implementatie van Rijkswetgeving naar uitvoeringsorganisaties = 8 punten
Zeer ruime kennis van implementatie van Rijkswetgeving naar uitvoeringsorganisaties = 12 punten
Aantoonbare praktijkervaring met het vertalen van wetgeving naar uitvoeringsorganisaties, denk daarbij o.a. vertaling naar concrete werkprocessen en ICT(kwalitatieve en bedrijfseconomische aspecten) Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen ervaring of minder dan 1 jaar = 0 punten 1 jaar tot 3 jaar = 4 punten 3 jaar tot 5 jaar = 8 punten Meer dan 5 jaar = 12 punten
Kandidaat heeft werkervaring met de opzet en werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) én de bijbehorende samenwerkingsvoorziening. Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen ervaring = 0 punten
Tot 2 jaar ervaring = 6 punten
Meer dan 2 jaar ervaring = 12 punten
Kandidaat heeft werkervaring met het uitvoeren van data analyses? Aantoonbaar in cv en motivatie
Geen ervaring of minder dan 1 jaar = 0 punten
1 jaar tot 3 jaar = 2 punten
3 jaar tot 5 jaar = 4 punten
Meer dan 5 jaar = 8 punten
De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Den Haag/ Hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31 december 2025.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 24 uren per week. Dat is maximaal 624 uur voor de initiële contractperiode.
De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 1872 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.