Projectadviseur Besparingsmotor

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 10 dagen
105 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

2 sept 2025

Omschrijving

Over de Besparingsmotor

Met de Besparingsmotor onderzoeken wij hoe gemeenten substantieel kosten kunnen besparen. Dit kan door de krachten te bundelen door samen te werken waar dit kan, anders te organiseren of werkwijzen te uniformeren. Dit sluit aan op de Verenigingsstrategie 2030 die de samenwerking tussen gemeenten wil verstevigen, zodat zij als één effectieve bestuurslaag kunnen opereren om bij te dragen aan kostenbesparing, kwaliteitsimpuls en/of personeelstekort. De behoefte hieraan is extra urgent gezien de financiële tekorten waar gemeenten mee te kampen hebben.

Het project ontwikkelt versneld goede ideeën uit tot businesscase, met als doel mensen en middelen uit te sparen voor gemeenten. De Algemene Ledenvergadering (ALV) besluit over het al dan niet uitvoeren van deze businesscases en uitvoering vindt plaats buiten de besparingsmotor.

Het project is ondernemend en innovatief en richt zich expliciet op ideeën die niet tot de reguliere werkzaamheden van de VNG behoren. Op korte termijn worden ideeën uitgewerkt die ‘dicht bij huis’ liggen betreffende kennis en competentie. De Besparingsmotor diensten moeten op lange termijn toegerust zijn om businesscases in de orde van grootte van meer dan 50 miljoen euro te kunnen voortbrengen, waarbij wordt gestreefd naar een jaarlijkse besparing. Dit vraagt om een gedegen voortbrengingssysteem, met gebalanceerde afweging en bestuurlijk draagvlak.

Omschrijving van de opdracht

De projectadviseur levert concrete en aantoonbare resultaten op die bijdragen aan een effectief functionerend programma en de realisatie van besparingsopties. Door het opleveren van uitgewerkte adviezen, verbetervoorstellen en besluitstukken stelt de adviseur de programmamanager, projectleiders en het programmateam in staat goed onderbouwde beslissingen te nemen en de voortgang te waarborgen.

De projectadviseur ontwikkelt en implementeer een ondersteuningsmodel voor de besparingsmotor, waarmee projecten sneller en efficiënter kunnen worden ingericht en besparingsopties worden omgezet in goedgekeurde businesscases. Subsidieaanvragen worden tijdig en volledig voorbereid en leiden tot meer externe financiering. Door advies op het gebied van portfoliomanagement wordt het programma bestuurbaar en transparant gepositioneerd richting de directie, programmaraad en andere stakeholders.

Daarnaast borgt de projectadviseur dat besluitvorming vlot en zorgvuldig verloopt, dat de voortgang van programma en projecten aantoonbaar is en dat communicatie naar stakeholders tijdig, eenduidig en effectief plaatsvindt. In voorkomende gevallen vertegenwoordigt de adviseur zelfstandig de programmamanager of projectmanager(s) en zorgt daarbij voor continuïteit en consistente belangenbehartiging.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Een verbeterd en gedragen ondersteuningsmodel dat aantoonbaar bijdraagt aan de realisatie van besparingsopties.

  • Geoptimaliseerde processen voor programmasturing, waardoor besluitvorming sneller en beter onderbouwd plaatsvindt.

  • Concreet advies en verbeterplannen voor projectinrichting, leidend tot betere uitvoerbaarheid en hogere slagingskans van projecten.

  • Businesscases en projectplannen die leiden tot besluitvorming in de programmaraad.

  • Een volledig begeleid proces van initiatieven tot en met goedgekeurde subsidieaanvragen, resulterend in toekenning van externe middelen.

  • Voorbereide besluitstukken en adviezen voor de Algemene Ledenvergadering, waardoor besluitvorming vlot en zorgvuldig kan verlopen.

  • Een helder budgetoverzicht en goedgekeurde financiële onderbouwingen voor de Besparingsmotor (2025 en verdere jaren).

De resultaten van deze opdracht

  • Een vastgesteld adviesvoorstel voor de projectinrichting binnen het programma en de onderliggende projecten;

  • Optimalisatie van het programmasturingsproces;

  • Kennisborging ten behoeve van toekomstige programma’s;

  • Uiterlijk Q2 2026 is een geaccordeerd verbetervoorstel opgeleverd voor het ondersteuningsmodel, inclusief uitgewerkte oplossingsrichtingen en implementatieplan, gereed voor besluitvorming in de programmaraad;

  • Uiterlijk Q3 2026? zijn portfoliomanagement en batenmanagement voor de Besparingsmotor volledig ingericht, getest en operationeel, inclusief vastgestelde procedures, formats en rapportagestructuur.

Eisen

In de eerste plaats worden de aanbiedingen beoordeeld op het voldoen aan de gestelde eisen, uurtarief en de overige gestelde vragen voor deze specifieke functie. Als voor een bepaald aspect uitdrukkelijk bewijs in het cv of de motivatie is gevraagd en dat bewijs ontbreekt (in de ogen van de beoordelaar), dan kan zonder verificatie worden besloten de offerte terzijde te leggen.

  • Minimaal afgeronde opleiding op HBO niveau;

  • Minimaal 3 jaar ervaring in een veranderkundig programma;

  • Minimaal 3 jaar ervaring met het toepassen van programmatisch werken of aanverwante, aantoonbare methoden;

  • In het bezit van een certificering op project- of programmatisch werken (Prince2, IPMA, PC, MSP of soortgelijk);

  • Maximaal uurtarief: € 105,-
    Geef het door u aangeboden uurtarief weer in afgeronde hele euro’s, exclusief BTW en inclusief reis- en verblijfskosten, dienstreizen en andere opslagen.

Wensen en competenties

Weging
Wensen - 90%
Uurtarief - 10%

Wensen

  • Ervaring met gemeentelijke samenwerking, interbestuurlijke trajecten, of trajecten op hoger management en directieniveau;

  • De kandidaat beschikt over een bewezen trackrecord met het schrijven van besluitvormende notities op directieniveau;

  • Ervaring met het adviseren in /begeleiden van portfoliomanagement;

  • Ervaring met Batenmanagement;

  • Uurtarief
    10%

    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ( uurtarief laagste inschrijving / uurtarief uw inschrijving ) X maximaal aantal punten

Competenties

  • Resultaatgerichtheid

  • Kwaliteitsgerichtheid

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk

  • Zorgvuldig

  • Gestructureerd

  • Analytisch

  • Zelfstandig

  • Proactief

  • Integer

  • Verbindend

  • Stressbestendig

Organisatie en team

Over VNG Realisatie

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek
Maandag 22 september 2025, van 14.00 tot 17.00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Documenten bij gunning:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract tot 31-09-2026.
    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 32 uur per week. Dat is maximaal 1504 uur voor de initiële contractperiode.
    De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

ZZP
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur