Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
5 jan 2026Einddatum:
31 dec 2028Publicatiedatum:
21 nov 2025Om het opzetten van het cluster ‘VTH, omgevingsveiligheid en milieu’ vorm te geven, de medewerkers erbij te betrekken én rollen, taken en verantwoordelijkheden te omschrijven, wordt een fasegewijze aanpak gehanteerd tussen januari en zomer ‘26. Dit ook omdat onder meer structurele taken die samenhangen met het programma omgevingswet de komende tijd in de lijn van team fysieke leefomgeving worden gebracht. Het vraagt nadere uitwerking bijvoorbeeld als het gaat om de scope wat de komende maanden tijd vraagt. Dit geldt ook voor de thematiek rondom bouwzaken waarbij dit onderwerp fasegewijs in het nieuw te vormen cluster wordt ondergebracht met als eindbeeld zomer ‘26.
Om vorm te geven aan bovenstaande zaken wordt een kwartiermaker gezocht om in q1 en q2 van 2026 het nieuw te vormen cluster op te zetten, stap voor stap van start te laten gaan vanuit een lerende houding in samenspraak met de medewerkers die in het cluster werken en/of komen te werken. Einddoel is dat per zomer ’26 het cluster ‘VTH, omgevingsveiligheid en milieu’ in z’n geheel operationeel is.
Naast het thema VTH vallen ook de onderwerpen omgevingsveiligheid en milieu binnen dit cluster. Veelal gaat het hierbij om beleidsmatige activiteiten waar bestuurlijke vertegenwoordiging vanuit de VNG bij hoort alsook lobby richting ministeries en/of politiek. Dit vraagt constructieve samenwerking met de commissieleden en/of het bestuur van de VNG. Ook vallen binnen het te vormen cluster een aantal subsidieprogramma’s op het gebied van VTH én kennisinfrastructuur omgevingsveiligheid (meerjarenagenda omgevingsveiligheid).
Als kwartiermaker cluster coördinator VTH, omgevingsveiligheid en milieu ga je aan de slag van januari t/m juni 2026 met het volgende:
je pakt de adviezen op uit het al aan de directie opgeleverde advies 'VTH-positionering' en werkt het uit in lijn met de MT-besluiten die hierover zijn genomen;
je hanteert hierbij een fasegewijze aanpak waarbij je de medewerkers betrekt en je start het nieuw te vormen cluster op via een lerende aanpak;
je onderhoudt nauw contact met stakeholders vanuit het perspectief van samenwerken met de blik naar buiten (hierbij kun je denken aan omgevingsdiensten, Vereniging bouw- en woningtoezicht Nederland, IPLO maar ook ministeries en provincies);
je werkt samen met gemeenten vanuit hun behoefte en vraag met focus op uitvoeringsondersteuning;
je geeft leiding aan de medewerkers in het cluster en ondersteunt hen bij het afbakenen van hun activiteiten en het bereiken van de te formuleren doelen aansluitend op een realistisch tijdpad;
de scope, doelen en in te zetten activiteiten geef je helder weer en je zorgt voor aansluiting op de P&C cyclus.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Als kwartiermaker cluster coördinator VTH, omgevingsveiligheid en milieu werk je aan de hierboven beschreven opdracht. Je werkt aan en bent verantwoordelijk voor;
de coördinatie en dagdagelijkse aansturing van de medewerkers in het cluster inclusief coaching en begeleiding;
de fasegewijze doorontwikkeling van het te vormen cluster binnen de directie en het beleggen van dwarsdoorsnijdende thema's met als einddoel dat het cluster in de zomer '26 in z'n geheel operationeel is;
doorontwikkeling van de strategie op de thematiek vanuit het cluster in samenhang met doorontwikkeling van de directie;
Je maakt onderdeel uit van het team leefomgeving en werkt intensief samen met de teamleider.
Er is uitvoering gegeven aan de inrichting van een cluster VTH, omgevingsveiligheid en milieu binnen de vastgestelde kaders alsook het omgevingswetkader. Dit betekent dat het cluster operationeel is, de medewerkers die zich bezighouden met de structurele werkzaamheden inzake VTH, omgevingsveiligheid en milieu samenwerken in het cluster aan de ontwikkelde en vastgestelde doelen volgens een planmatige aanpak binnen het cluster. Strategie is ontwikkeld waarbij strategische en dwarsdoorsnijdende thema's zijn belegd en er is aansluiting op de P&C cyclus. Dit is zomer '26 bereikt.
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
De directie fysieke leefomgeving bestaat uit een team leefomgeving, een programma energie en een programma omgevingswet. Vanuit deze directie wordt in gezamenlijkheid gewerkt aan grote maatschappelijke opgaven. Vanuit het team leefomgeving betreft dat opgaven als bouwen en wonen, vitaal platteland, omgevingskwaliteit, milieu, afval & circulaire economie, mobiliteit, ruimte, klimaatadaptatie & water. Vanuit het programma omgevingswet worden gemeenten ondersteund bij het werken met de instrumenten van de omgevingswet en het programma energie ondersteunt gemeenten bij de energietransitie. Dwarsdoorsnijdend speelt het thema Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH) door de gehele directie. Al met al een breed scala aan onderwerpen waarbij de directie de recent geformuleerde visie 'thuis in ruimte' als uitgangspunt neemt. De komende tijd wordt gewerkt aan verdere doorontwikkeling van de directie vanuit die visie waarbij meer nadruk op uitvoeringsondersteuning aan gemeenten komt te liggen. Ook staat het opgavegericht samenwerken steeds centraler.
Het Team Leefomgeving is ingedeeld in clusters, waaronder het cluster 'gezonde leefomgeving en milieu'. De thematiek binnen dit cluster alsook de maatschappelijke opgaven die raken aan dit thema zijn dusdanig breed dat het besluit is genomen voortaan te gaan werken met 2 clusters; één gericht op 'afval en circulariteit' en een cluster gericht op 'VTH, omgevingsveiligheid en milieu'.
Geplande datum eerste gesprek: donderdag 11 december 2025, tussen 9:00 – 10:00 uur en tussen 14:00 – 14:30 uur.
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Aanvullende informatie
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 1 juli 2026.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 24 uren per week.
Dat is maximaal 564 uur voor de initiële contractperiode.
De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 3.384 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
