Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Functionaris gegevensbescherming

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen
115 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2028

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 jul 2025

Omschrijving

Opdrachtkarakter: Het betreft een afgebakende projectopdracht (geen reguliere functie) die
wordt uitgevoerd door een zelfstandige jurist (ZZP’er).

Inhoud van de opdracht: De opdracht richt zich op het leveren van juridisch advies bij het
ontwerpen en implementeren van wet- en regelgeving binnen het beleidsveld asiel en migratie. Bij
deze adviesopdracht ligt bijzondere aandacht op de gevolgen van nationale en Europese wet- en
regelgeving voor gemeenten. Van de juridisch beleidsadviseur wordt verwacht dat hij of zij actuele
en voorgenomen wetgeving analyseert, daarover een onderbouwd juridisch advies opstelt, en
deze duiding vertaalt naar de gemeentelijke uitvoeringspraktijk.

Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het beoordelen van de juridische implicaties van
onder meer de volgende wetsvoorstellen en beleidsontwikkelingen:

  • Intrekking van de Spreidingswet (voorgenomen) – de juridische gevolgen bekijken indien deze wet wordt ingetrokken.

  • Afschaffing van de taakstelling (voorgenomen) – analyseren wat het schrappen van de huisvestingstaak voor statushouders betekent

  • Asielnoodmaatregelenwet – beoordelen van de reikwijdte en impact van deze wet op
    gemeenten.

  • Aanpassingen in de Huisvestingswet (m.b.t. statushouders) – nagaan hoe voorgestelde
    wijzigingen gemeenten raken.

  • Wet- en regelgeving rondom Oekraïense ontheemden – duiden van regels voor de opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen.

  • Wetsvoorstel Versterking regie op de volkshuisvesting – juridisch toetsen op implicaties voor lokale huisvesting van asielmigranten/statushouders.

  • Wet goed verhuurderschap – evaluatie en mogelijke aanpassing juridisch beoordelen, specifiek waar het verhuur aan arbeidsmigranten van onzelfstandige woonruimte.

  • Regelgeving arbeidsmigratie – beoordelen van diverse maatregelen gericht op arbeidsmigranten, waaronder:

    • Inschrijving van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP).

    • Invoering van specifieke huurcontracten voor arbeidsmigranten.

    • De Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (WTTA) en de gevolgen daarvan voor gemeenten.

Daarnaast dient de adviseur ook andere relevante (voorgenomen) wetten, beleidsstukken, EU- verdragen en implementaties te toetsen op juridische consequenties voor de Nederlandse gemeentelijke uitvoeringspraktijk van asiel- en migratiebeleid. Gezien de politieke dynamiek is het aannemelijk dat zich tijdens de opdrachtperiode nieuwe relevante wetgeving zal aandienen die eveneens onder deze opdracht valt.

Om deze opdracht goed te kunnen uitvoeren vallen ook onderstaande verantwoordelijkheden
binnen de opdracht:

  • Bestuderen en beoordelen van wetsvoorstellen en wetswijzigingen op het gebied van asiel en migratie, inclusief het analyseren van juridische kaders en de uitvoerbaarheid voor gemeenten.

  • Opstellen van juridische adviezen met focus op de gevolgen en praktische implicaties van nieuwe wet- en regelgeving voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk.

  • Geven van mondelinge toelichtingen op de bevindingen en adviezen in verschillende overleggen – zowel intern binnen VNG als extern met gemeenten en ketenpartners.

  • Gesprekken voeren met gemeenten om juridische aandachtspunten en knelpunten in de uitvoering te inventariseren en te adresseren.

  • Opstellen van handreikingen en notities ter ondersteuning van de gemeentelijke praktijk, zodat gemeenten goed voorbereid zijn op inwerkingtreding van nieuwe regelgeving.

  • Vertegenwoordigen van VNG in relevante overleggen (bijvoorbeeld bijeenkomsten met ministeries, wetsevaluaties of uitvoeringstoetsen) om de juridische standpunten en belangen van gemeenten te verdedigen.

  • Adviseren van interne gremia (de tijdelijke commissie Asiel en Migratie, het VNG- bestuur, de directie en de programmanager Asiel en Migratie) over juridische aspecten, bevindingen en risico’s.

  • Verzorgen van presentaties en bijdragen aan bijeenkomsten of congressen (waar nodig) om kennis te delen over nieuwe ontwikkelingen en juridische duidingen in het asiel- en migratiebeleid.

Omschrijving van de opdracht
De opdracht richt zich op het verstrekken van juridisch advies bij het ontwerpen en implementeren
van wetten. binnen het beleidsveld asiel en migratie, met bijzondere aandacht voor de gevolgen
van nationale en Europese wet- en regelgeving voor gemeenten. Van de juridisch beleidsadviseur
wordt verwacht dat hij of zij actuele en voorgenomen wetgeving analyseert, daarover juridisch
onderbouwd advies uitbrengt, en deze duiding vertaalt naar de gemeentelijke uitvoeringspraktijk.
Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het beoordelen van de juridische implicaties van
onder meer de volgende wetsvoorstellen en beleidsontwikkelingen:

  • De (voorgenomen) intrekking van de Spreidingswet

  • De (voorgenomen) afschaffing van de taakstelling

  • De Asielnoodmaatregelenwet

  • Aanpassingen in de Huisvestingswet met betrekking tot statushouders

  • Wet- en regelgeving rondom Oekraïense ontheemden

  • Het wetsvoorstel Versterking regie op de volkshuisvesting

  • De evaluatie en mogelijke aanpassing van de Wet goed verhuurderschap

  • Regelgeving gericht op arbeidsmigratie, waaronder:

  • Inschrijving in de basisregistratie personen (BRP)

  • Specifieke huurcontracten voor arbeidsmigranten

  • De Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (WTTA)

Daarnaast wordt verwacht dat ook andere (voorgenomen) wetten, beleidsstukken, Europese verdragen en hun implementatie worden getoetst op juridische consequenties voor de Nederlandse uitvoeringspraktijk van asiel- en migratiebeleid. Gezien de politieke actualiteit is het

Eisen

  • Minimaal afgeronde WO rechtenstudie;

  • Minimaal 6 jaar werkervaring als jurist in de afgelopen 10 jaar

  • Minimaal 4 jaar werkervaring als jurist voor of bij (een) gemeente(n) in de afgelopen 10
    jaar.

  • Minimaal 3 jaar werkervaring met juridische advisering in de rol van jurist op het gebied van migratievraagstukken in de afgelopen 6 jaar

Wensen en competenties

  • Werkervaring als jurist voor of bij (een) gemeente(n) in de afgelopen 10 jaar; Aantoonbaar in cv en motivatie.

  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig uitvoeren van juridische analyses van
    wetsvoorstellen met bestuurlijke impact, inclusief het opstellen van adviesnota’s of handreikingen voor overheden of belangenorganisaties

  • Aantoonbare kennis van en werkervaring met (één of meer van) de volgende wetten:
    1. Spreidingswet
    2. Asielnoodmaatregelenwet
    3. Huisvestingswet
    4. Tijdelijke Wet Oekraïne
    5. Wet goed verhuurderschap
    6. Wet Bassiregistratie personen

  • Aantoonbare werkervaring met het opereren in een politiek- bestuurlijke context en het voeren van overleg met of namens gemeenten, inclusief advisering aan directies of bestuurlijke gremia

Organisatie en team

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het programma asiel en migratie

Het programma Asiel en Migratie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) valt
onder de directie Inclusieve Samenleving en is gepositioneerd binnen het team Bestaanszekerheid. Dit programma richt zich op alle asiel- en migratievraagstukken die relevant zijn voor gemeenten, met nadruk op de uitvoeringsimplicaties van beleid en wetgeving. Binnen dit programma zijn diverse (project)onderdelen met de volgende beoogde resultaten:

  • Behoud van de Spreidingswet – ervoor zorgen dat de Spreidingswet van kracht blijft.

  • Borging van financiering voor de BRP-straten – zekeren dat de Basisregistratie Personen-straten (speciale gemeentelijke inschrijvingslocaties) structureel gefinancierd worden.

  • Verbetering van de positie van arbeidsmigranten – versterken van de rol van gemeenten bij het beschermen van arbeidsmigranten.

  • Keuzes rondom migratievormen – maken van beleidskeuzes over verschillende vormen van migratie (op basis van het rapport van de Staatscommissie).

  • Borging van financiering voor de opvang van Oekraïense ontheemden – continuïteit waarborgen in de financiering van opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen.

  • Behoud van de taakstelling voor statushouders – zorgen dat gemeenten hun verplichte huisvestingstaak voor statushouders blijven uitvoeren.

  • Verbeterde opvang voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s) – de opvang en begeleiding voor AMV’s naar een hoger niveau tillen.

  • Ontwerp en implementatie van een langetermijnoplossing voor de opvang van Oekraïense ontheemden – een duurzaam plan uitwerken en uitvoeren voor de toekomstige opvang van Oekraïense vluchtelingen.

  • Samenwerken met het rijk voor het ontwerpen van een nieuwe bekostiging voor opvang en huisvesting en ondersteuning bij implementatie hiervan bij gemeenten VNG heeft in dit domein een unieke rol: de vereniging vertegenwoordigt de belangen van gemeenten, zorgt voor afstemming tussen het Rijk en het lokale bestuur, en geeft juridische en beleidsmatige duiding aan de vele wetsvoorstellen die de uitvoering raken. Dit betreft vaak het (mede)ontwerpen en het ondersteunen implementeren bij gemeenten van nieuwe wetgeving. De ambitie van het team Asiel en Migratie is om niet alleen reactief te opereren, maar ook proactief de stem van gemeenten te laten horen in de beleidsontwikkeling – met oog voor uitvoerbaarheid en juridische houdbaarheid

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

uren:,tarief:

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur