Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Coördinator HR Expertise

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 129Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

De verdere professionalisering op expertise gebieden zet in 2026 ook voort. Voor invulling hiervan zijn we op zoek naar een coördinator HR expertise die de focus heeft op de volgende expertisedomeinen:

  • Recruitment
    In 2025 is al flink ingezet op Recruitment om de dienstverlening en het team te professionaliseren. Dit heeft als resultaat dat er een invulling is van op dit moment 6 FTE (kwartiermaker Recruitment, 4 recruiters en een recruitment medewerker). Afgelopen jaar is er een nieuw proces ingericht voor zowel vaste vacatures als inhuur en is er een nieuw recruitment systeem geïmplementeerd. Een ander groot onderwerp waar Recruitment zich in heeft gespecialiseerd in 2025 is de wetgeving DBA.

    In 2026 zal de Coördinator regie houden op het team van 4 recruiters en recruitment medewerker voor o.a. verdere professionalisering van de expertise, doorontwikkeling op arbeidsmarktcommunicatie en het werken naar een structureel proces rondom DBA/inhuur. Daarbij zal de Coördinator ook aanspreekpunt zijn voor wervingsactiviteiten op (hoger)management- en directieniveau.

  • Leren & Ontwikkelen
    Leren & Ontwikkelen is momenteel een expertise binnen één van de andere entiteiten van de VNG. Doel is een ingebed team binnen HR en bedrijfsvoering en de coördinator zal hier de regie op houden.

  • Verzuim & Vitaliteit
    Deze expertise zal verder worden ingericht met behulp van een nog in te huren kwartiermaker verzuim. De coördinator zal hier de regie op houden en zorgen voor borging van de expertise en het inrichten van het dienstverleningsmodel voor de organisatie.

De coördinator HR expertise speelt een sleutelfunctie in het neerzetten van de nieuwe structuur rondom deze expertises. Hierbij is recruitment het grootste team en zal naar verwachting de meeste aandacht vragen met de vraagstukken rondom werving die momenteel spelen binnen de VNG. Van de coördinator HR expertise wordt ook een meewerkend karakter verwacht. Dit zal binnen het team Recruitment de focus zijn op de werving van (hoger) management en directie posities. Binnen de teams Leren & Ontwikkelen en Verzuim zal dit meer zitten op het samen inrichten van de dienstverlening en integratie binnen HR en bedrijfsvoering.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  1. Coördinatie op 3 HR expertises:
    Recruitment (5 fte)

    • Leidinggeven aan het recruitmentteam en dagelijks coördineren van werkzaamheden.

    • Professionaliseren van de recruitmentfunctie en borgen van proceskwaliteit.

    • Wervingsvraagstukken rondom (hoger) management en directieposities oppakken.

    • Prioriteren van vacatures, bewaken van arbeidsmarktcommunicatie en candidate journey.

    • Verder vormgeven van een nieuw onboarding traject (met name samen met L&O).

  2. Leren & Ontwikkelen (2 fte):

    • Leidinggeven aan het team L&O en dagelijks coördineren van werkzaamheden.

    • Opbouwen en professionaliseren van het L&O-team binnen HR.

    • Zorgdragen voor integratie van L&O in HR-cyclus, bedrijfsvoering en strategische prioriteiten.

    • Coördineren van projecten, leertrajecten en strategische L&O-agenda.

    • Verder vormgeven van een nieuw onboarding traject (met name samen met Recruitment).

  3. Verzuim & Vitaliteit (aantal fte nog te bepalen):

    • Leidinggeven aan het team Verzuim & Vitaliteit en dagelijks coördineren van werkzaamheden

    • Aansturen van de uitvoering van verzuimbeleid.

    • Samenwerken met de kwartiermaker om het domein tot volwassen specialisme te ontwikkelen.

    • Coördineren van casuïstiek, preventie en duurzame inzetbaarheidsmaatregelen (zonder zelf casemanager te zijn).

  4. Regie op Wet DBA, Inhuurproces en Recruitment Compliance:

    • Integraal verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuw inhuurbeleid dat voldoet aan Wet DBA, dit doe je samen met andere afdelingen binnen bedrijfsvoering (met name inkoop).

    • Opzetten van een uniform, compliant inhuurproces voor alle business units.

    • Zorgen dat recruitment-medewerkers inhuuropdrachten correct en DBA-proof uitvoeren.

    • Professionaliseren van contractafspraken, toetsingskaders en rolverdeling tussen HR, Inkoop en de lijn.

    • Adviseren van management over risicogebieden en implementatie van maatregelen.

  5. HR-breed sturing geven:

    • Samen met de teammanager HR en andere coördinator gezamenlijk verantwoordelijk voor dagelijkse sturing van het totale HR-domein (specialismen, capaciteit, kwaliteit).

    • Vertegenwoordigen van HR in interne overleggen.

    • Bewaken van integrale procesafspraken en kwaliteit binnen HR.

    • Meebouwen aan het professionaliseren van HR als geheel.

Resultaat van de opdracht

Recruitment volledig geprofessionaliseerd

  • Recruitmentteam functioneert zelfstandig en efficiënt.

  • Candidate journey is uniform, professioneel en meetbaar verbeterd.

  • Arbeidsmarktcommunicatie-professionaliseringsslag is zichtbaar gerealiseerd.

Leren & Ontwikkelen succesvol gepositioneerd

  • Team L&O is ingericht, ingebed en levert structureel nieuwe input op L&O voor de organisatie

  • Jaarplan L&O is opgesteld, afgestemd en uitgevoerd.

  • HR en de organisatie ervaren L&O als volwaardig en strategisch partnerdomein.

Verzuim & Vitaliteit geprofessionaliseerd

  • Duidelijke verzuimstructuur en taakverdeling is ingericht.

  • Samen met kwartiermaker is een borging gerealiseerd voor het specialisme verzuim.

Nieuw inhuur- en DBA-proof beleid staat en werkt

  • Beleidskader Wet DBA 2026 gereed en vastgesteld.

  • Uniform inhuurproces geïmplementeerd en nageleefd door HR en Inkoop.

  • Recruitment werkt aantoonbaar DBA-proof.

HR-domein werkt als één geheel

  • Heldere procesafspraken, taakverdeling en werkprocessen zijn ingericht samen met teammanager en coördinator.

  • HR functioneert samen met de andere teams binnen Bedrijfsvoering als één Bedrijfsvoering.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo opleiding

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare ervaring in het vakgebied recruitment in een functie als (senior) recruiter.

  • In de afgelopen 8 jaar minimaal 6 jaar ervaring binnen een overheidsorganisatie met minimaal 1000 FTE op het vakgebied recruitment en specifiek met de uitvoering van werving van management en directie posities (dus niet vanuit een manager rol)

  • In de afgelopen 3 jaar ervaring met het ontwikkelen van een afdeling Leren & Ontwikkelen binnen een overheidsorganisatie.

  • In de afgelopen 5 jaar verantwoordelijk geweest voor het opzetten van een nieuw team binnen HR op minimaal één van de thema's Recruitment, Leren & Ontwikkelen en Verzuim.

  • In de afgelopen 12 maanden aantoonbare werkervaring met het opzetten en borgen van een formele inhuur- en wet-DBA-governanceroute binnen een overheidsorganisatie met een flexibele schil van = 500 fte.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in het vakgebied recruitment (meer dan 8 jaar).
  • In de afgelopen 8 jaar minimaal 6 jaar recruitment ervaring opgedaan bij overheden, bij voorkeur een provincie of gemeente.
  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig opzetten van een nieuw team binnen HR, blijkend uit minimaal één referentieproject in de afgelopen 5 jaar.
  • Inhoudelijke kennis van detachering en bijbehorende wetgeving, bij voorkeur aangevuld met een SEU-certificering.
  • Op basis van werkervaring in de afgelopen 5 jaar meerdere referentie cases kunnen beschrijven op de onderwerpen verzuim en Leren & ontwikkelen binnen een overheidsorganisatie.

Competenties

  • Proactief
  • Netwerken
  • Ontwerpen
  • Adviseren
  • Resultaatgericht
  • Projectmatig / planmatig werken
  • Communicatief vaardig
  • Toegankelijk
  • Coördineren

Organisatie en team

Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over team HR

Het HR-team van de VNG is een divers en betrokken team dat verantwoordelijk is voor onderwerpen als het functie- & salarishuis, verzuim en vitaliteit, diversiteit & inclusie, werving & selectie, onboarding, HR-strategie en programmasturing. Daarnaast heeft HR een adviesrol richting de organisatie.
In 2025 is de scope van HR meer gericht op verschillende expertises en is de afdeling als geheel meer zichtbaar geworden richting de organisatie. 2026 is dan ook een belangrijk jaar voor de doorontwikkeling van het team HR, maar ook van de afdeling Bedrijfsvoering als geheel.

Gespreksinformatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: maandag 1 december 2025
  • Uiterste datum stellen vragen: maandag 8 december 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum indienen offertes: maandag 15 december 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: woensdag 17 december 2025, van 10:00 tot 11:30, 14:30 tot 15:35
  • Eventueel tweede gesprek: Nader te bepalen

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Na evaluatie (inschrijvingsvereisten/minimale eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell S2C één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.

Overig: De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr