Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
18 jun 2025Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Programma Omgevingswet
Met de Omgevingswet is het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze invoeringsopgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het programma werkt samen met interbestuurlijke partners.
Voorbeelden van projectteams/werkpakketten binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet (RIO), Bureau Implementatieondersteuning Omgevingswet (BIO), Kerninstrumenten, Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), Regie en Demand DSO, Serviceketen en Leveranciersmanagement. Deze worden op dagelijkse basis aangestuurd door coördinatoren. Deelprogramma Wkb (Wet kwaliteitsborging) maakt ook onderdeel uit van de programmaorganisatie Omgevingswet.
Binnen de VNG word je onderdeel van het programma Omgevingswet. Wij zijn een energiek en gedreven team van ongeveer 70 collega’s. Maandelijks organiseren we een teamsessie, een aantal keer per jaar doen we gezamenlijk leuke activiteiten en doorlopend is er veel onderling contact, overleg en ondersteuning. Je collega’s staan voor je klaar om je te helpen en je thuis te laten voelen in ons team. De werkzaamheden worden hybride uitgevoerd (je werkt zowel op kantoor als thuis).
Omschrijving van de opdracht
Op 16 april jl. heeft de Minister van VRO aangegeven om vast te houden aan het eerdere besluit TAM-IMRO te beëindigen per 1 januari 2026. Dit betekent dat gemeenten vanaf deze datum voor wijzigingen van het omgevingsplan gebruik moeten maken van de nieuwe standaard STOP/TPOD, waarbij deze wijzigingen worden doorgevoerd in het ‘nieuwe’ integrale omgevingsplan. VNG heeft in aanloop naar dat besluit onderzocht wat de impact hiervan is voor gemeenten. In dat onderzoek kwamen geen absolute blokkades aan het licht, wel bracht het een aantal risico’s in beeld, waaronder het risico dat gebiedsontwikkeling vertraging kan oplopen als TAM-IMRO wordt beëindigd.
Het beëindigen van TAM-IMRO betekent voor gemeenten een opgave. Zij zullen tussen mei en (uiterlijk) eind december moeten leren hoe ze die wijzigingen, die ze nu doorvoerden met TAMIMRO, moeten opstellen en publiceren in STOP/TPOD.
Dit omvat onder meer:
Verwerven van kennis van zowel de inhoudelijke als de technische aspecten van het omgevingsplan; dit voldoende breed in de organisatie. Dit vraagt zowel kennisopbouw van de juridische principes van het omgevingsplan als kennisopbouw van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Leren toepassen van de mogelijkheden om gebiedsontwikkeling mogelijk te maken via een wijziging van het omgevingsplan in STOP/TPOP (gebruik makend van het DSO), en wel zodanig dat dit niet beperkend wordt bij de verdere opbouw van het plan.
Kunnen aansturen van stedenbouwkundig adviesbureaus die bijdragen aan het opstellen van planwijzigingen voor gebiedsontwikkeling.
Het beschikbaar krijgen van een aantal functionaliteiten in de plansoftware is randvoorwaardelijk voor het uitvoeren van de gemeentelijke processen. Dit vraagt afstemming met de leveranciers van plansoftware.
VNG wil de gemeenten (samen met de stelselpartners) ondersteunen in dit proces. Hiertoe moet een aanpak worden ontwikkeld, waarin onderscheid wordt gemaakt naar landelijke, regionale en lokale ondersteuning. Voortgangsmonitoring maakt deel uit van aanpak. De aanpak moet worden uitgewerkt tot een samenhangend portfolio aan ondersteuningsproducten en -diensten. Deze moeten worden ontwikkeld, gecommuniceerd en geïmplementeerd. Dit portfolio omvat schriftelijke producten (webpagina’s, handreikingen e.d.) werksessies, gesprekken met lokaal management en voortgangsmonitoring. Hierbij dragen de verschillende stelselpartners (VNG, ADS, IPLO en Geonovum) bij.
De coördinator einde TAM IMRO heeft de opdracht om de ontwikkeling en implementatie van de Aanpak en het ondersteuningsportfolio te sturen en tot resultaat te brengen. Dit in een omvangrijk en complex speelveld van betrokkenen. Niet alleen de inhoudelijke complexiteit is groot, maar tevens is sprake van een meerdere materiedeskundigen, meerdere betrokken stelselpartners, deels tegengestelde beelden en prioriteiten en tenslotte ook private partijen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
De werkzaamheden voor de coördinator omvatten inhoudelijke en projectmanagement activiteiten Inhoudelijk:
Inventariseren en analyseren van de ondersteuningsbehoefte bij gemeenten;
Inventariseren van risico’s voor afzonderlijke gemeenten en voor het stelsel als geheel als gevolg van het afschaffen van TAM-IMRO;
Definiëren en prioriteren van het ondersteuningsaanbod;
(doen) Ontwikkelen van de benodigde ondersteuningsproducten door teams bij de VNG en de stelselpartners;
Zorgdragen voor continue afstemming van deze producten en diensten; toezien op de voortgang en bruikbaarheid ervan;
Organiseren en sturen van de implementatie van de ondersteuningsproducten en diensten;
Afstemmen met de ontwikkelende partijen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (m.n. de leveranciers van lokale plansoftware);
Monitoren van de status en voortgang van gemeenten.
Projectmanagement:
Opstellen van een projectplan;
In beeld brengen van de behoefte aan (extra) capaciteit voor dit traject;
Zorg dragen voor communicatie van het gehele traject;
Identificeren en mitigeren risico’s in de uitvoering van het traject;
Afstemmen met de opdrachtgever;
Rapporteren over de voortgang.
Voorgaande in nauwe afstemming met de betrokken stelselpartners en personen, tenminste VNG Kerninstrumenten, ADS, Geonovum, IPLO, de RIO’s.
Resultaat van de opdracht
De beoogde resultaten zijn de volgende:
Het benodigde ondersteuningsportfolio is beschikbaar en wordt uitgevoerd door de betrokken stelselpartners. Dit omvat tenminste:
Stappenplan ‘einde TAM IMRO’ voor gemeenten;
Voorbeelden en handreikingen voor het toepassen van STOP/TPOD bij gebiedsontwikkeling;
Landelijke en regionale informatiesessies;
Landelijke en regionale oefentrajecten;
Alle gemeenten zijn geïnformeerd over de impact van het afschaffen van TAM-IMRO en bewust gemaakt van het belang;
Alle gemeenten zijn geïnformeerd over en hebben toegang tot de beschikbare ondersteuning;
Stand van zaken bij gemeenten is inzichtelijk in de vorm van een dashboard dat weergeeft in hoeverre gemeenten hebben geoefend met het omgevingsplan in STOP/TPOD en in hoeverre ze hebben gepubliceerd.
Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 120,-
Geef het door u aangeboden uurtarief weer in afgeronde hele euro’s, exclusief BTW en inclusief reis- en verblijfskosten, dienstreizen en andere opslagen;
Afgeronde WO-opleiding;
In de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring als adviseur of projectleider in grootschalige implementatietrajecten waarbij meerdere bestuurslagen en/of overheidsorganisaties betrokken waren;
In de afgelopen 6 jaar minimaal 3 jaar werkervaring in het ondersteunen van gemeenten in de implementatie van de Omgevingswet, specifiek gericht op de planketen;
In de afgelopen 6 jaar minimaal 3 jaar werkervaring in de bouw en werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet, met inbegrip van de landelijke voorziening en de lokale software;
In de afgelopen 6 jaar minimaal 3 jaar werkervaring met het Digitaal stelsel Omgevingswet, met inbegrip van de standaarden en digitale voorzieningen toegepast in de planketen;
We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:
Resultaatgerichtheid
Kunnen organiseren en plannen
Aansturen van teams zonder hiërarchische bevoegdheden
Overtuigen
Analytisch vermogen
Communicatief-vaardig
Stakeholdermanagement
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Flexibiliteit
Klantgericht
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring;
Kopie van behaalde opleiding.
Gunningscriteria
Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in de ontwikkeling van werkprocessen m.b.t het omgevingsplan.
Aantoonbaar in cv en motivatie.
Tussen 0 en 1 jaar = 0 punten
Tussen 1 en 3 jaar = 5 punten
Tussen 3 en 5 jaar = 10 punten
Tussen 5 en 7 jaar = 15 punten
Meer dan 7 jaar = 20 punten
Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als projectmanager in overheidsorganisaties.
Aantoonbaar in cv en motivatie.
Tussen 0 en 1 jaar = 0 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 5 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 10 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 15 punten
Meer dan 4 jaar = 20 punten
Omvangrijk en actueel netwerk bij de stelselpartijen die betrokken zijn bij de Omgevingswet, zowel de overheidspartijen (VNG, ADS, Geonovum en IPLO) als de private partijen (softwareleveranciers en adviesbureaus).
Aantoonbaar in cv en motivatie.
Geen actueel netwerk = 0 punten
Netwerk in gemeentelijke organisaties (G6, G40 etc.) = 5 punten
Netwerk bij gemeentelijke organisaties en stelselpartners = 12 punten
Netwerk bij gemeentelijke organisaties, stelselpartners en private partijen = 20 punten
Kandidaat heeft 3 jaar werkervaring met het Digitaal stelsel Omgevingswet, met inbegrip van de standaarden en digitale voorzieningen toegepast in de planketen.
Aantoonbaar in cv en motivatie.
Tussen 3 en 4 jaar = 0 punten
Tussen 4 en 5 jaar = 5 punten
Tussen 5 en 6 jaar = 12 punten
Meer dan 6 jaar = 20 punten
Omvangrijk en actueel netwerk onder professionals in gemeenten betrokken in de planketen.
Aantoonbaar in cv en motivatie.
Geen netwerk = 0 punten
Netwerk bij ten minste 1- 2 gemeenten = 2 punten
Netwerk bij ten minste 3 - 5 gemeenten = 4 punten
Netwerk bij ten minste 6 - 10 = 7 punten
Netwerk bij meer dan 20 gemeenten = 10 punten
Prijs weging
De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Den Haag / Hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31 december 2025 Daarna is in overleg verlenging met zes maanden mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Maximaal 36 uur per week. Dat is maximaal 846 uur voor de gehele contract periode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4230 uur over een periode van 36 maanden.
Geplande datum eerste gesprek:
Vrijdag 4 juli 2025, van 9:00 tot 12:00 uur
De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.
Let op!:
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting