Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Logo van Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

NIS2 Transitie Consultant

Meerndijk 17, 3454 HM Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 jan 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

Als Transitie consultant NIS2 ga je, op interim basis, zelfstandig invulling geven aan diverse strategische security vraagstukken rondom NIS2, beginnend bij leveranciersmanagement. Jij ontwerpt en levert een project/werkpakket op voor o.a. leveranciersmanagement inclusief beleid, procesvoorstellen en implementatieplan.

Deze opdracht omvat minimaal het opleveren van:

  • Beleidsdocumenten in het kader van NIS2 en Leveranciersmanagement.
  • Voorstel voor bijbehorende processen en controles richting “controleigenaren”
  • Inrichting van bijbehorende toetsing- en monitoringsinstumenten.

Hoewel je geen technisch specialist bent, beschik je wel over voldoende technische kennis en inzicht om collega’s te adviseren en te inspireren bij het implementeren van nieuwe beveiligingsmaatregelen. Je stimuleert en adviseert hen bij het vertalen van beleid naar praktische oplossingen.  Samenwerking, overtuigingskracht en het vermogen om anderen mee te nemen in het veranderproces zijn daarbij essentieel.

Speciale aandacht ligt bij:

Verantwoordelijkheden

  • Je bent, als zelfstandig specialist, verantwoordelijk voor het ontwerpen en begeleiden van de uitvoering van het werkpakket NIS2 inclusief leveranciersmanagement.  
  • Jij werkt als extern specialist samen met de afdelingen Inkoop en Contractmanagement bij het voorstellen en aanscherpen van leveranciersmanagementprocessen, contracten en systemen.
  • Zorgdragen dat nieuwe (en bestaande) leveranciers voldoen aan beveiligingseisen, en dat deze aantoonbaar worden getoetst en gemonitord.
  • Organiseren van draagvlak en commitment bij stakeholders, inclusief communicatie en awareness.
  • Periodiek rapporteren aan de opdrachtgever over de voortgang en onderlinge afhankelijkheden tussen werkpakketten.              

Eisen

Vereisten/knock-outcriteria

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het domein Openbare Orde en Veiligheid (OOV), specifiek gericht op cybersecurity in één of meer van de volgende omgevingen: brandweer, crisisbeheersing, politie en/of 112-meldkamer;
  • Aantoonbare werkervaring met het organiseren, begeleiden, uitvoeren en opvolgen van risicoanalyses op tactisch en strategisch niveau, benoem hiervan duidelijke voorbeelden in het CV;
  • Beschikt aantoonbaar over certificeringen: CCSP, CISSP en SSCP;
  • Een maximum uurtarief van € 115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten en inclusief administratieve partner fee;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Information Security Officer (ISO); (30 punten)
  • Minimaal 2 jaar Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van risicomanagement en -het doorvoeren, -ontwikkelen en monitoren van security requirements bij leveranciers, benoem hiervan duidelijke voorbeelden in het CV; (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met het vertalen van tactisch beleid naar begrijpelijke en praktische processen en werkinstructies; (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring als projectleider en kennis van Prince2; (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met Obeya methodieken, benoem dit duidelijk in het CV; (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring, buiten information security, als IT engineer op het gebied van infrastructuur. (10 punten)

Competenties

  • Je neemt het voortouw, weet richting te geven en inspireert anderen on mee te bewegen in veranderingen.
  • Jij weet met natuurlijk gezag en een heldere visie de balans te bewaken tussen de strenge eisen vanuit de NIS2, de dynamische omgeving van de VRU en de praktische realiteit van budget en gebruikersgemak, zonder daarbij aan kracht of overtuiging in te boeten.
  • Je communiceert helder, overtuigend en creëert draagvlak bij uiteenlopende stakeholder
  • Je bent organisatiesensitief en begrijpt hoe belangen, prioriteiten en besluitvorming binnen de VRU samenkomen.
  • Je houdt overzicht in een complexe omgeving en kunt hoofd- van bijzaken scheiden.
  • Je analyseert vraagstukken scherp en vertaalt deze naar heldere uitvoerbare kaders.

Organisatie en team

Organisatie

Wij dragen bij aan veiligheid. Elke dag weer, steeds beter.
De Veiligheidsregio Utrecht is een samenwerkingsverband van en voor alle 26 Utrechtse gemeenten in de provincie Utrecht. Wij zorgen elke dag voor de veiligheid van alle mensen die in de regio wonen en verblijven. Dat doen wij met onze centralisten op de 112-meldkamer, onze brandweermensen en onze collega’s van risicobeheersing, crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio. Lees meer over wie wij zijn en wat we doen.

Of je nu branden blust of werkt op kantoor: bij de VRU werken mensen met een passie. Een passie om levens te redden, om incidenten te voorkomen en te bestrijden. Mensen met een helder hoofd en een hart dat klopt voor de goede afloop. Dienstbaar, deskundig, alert en adequaat.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De (online) gesprekken bij de VRU zijn gepland op 6 januari 2026 via teams. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 5 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 4x 3 maanden

Hybride: Voor deze opdracht is het noodzakelijk minimaal 25% fysiek aanwezig te zijn.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10/11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De VRU vraagt bij aanvang van de opdracht om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Hiervan moet een kopie, samen met het tonen van een ID-bewijs, worden overhandigd op de eerste werkdag.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor VRU komt werken. In de marktuitvraag van de administratieve partner wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee van de administratieve partner is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur