Logo van Waternet
Logo van Waternet

Uniface Applicatie Specialist

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

5 dec 2025
Opdracht tarief 105Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

Sinds december 2017 is het Serviceteam (Solution Informatiediensten) binnen Waternet verantwoordelijk voor het beheer van meerdere applicaties, waaronder ILIAS/Uniface. Het team draagt zorg voor het continu goed functioneren van deze applicaties en verzorgt de instandhouding ervan. Hierbij ligt de focus niet alleen op operationeel beheer, maar ook op het doorvoeren van structurele verbeteringen wanneer dit nodig is voor het optimaal functioneren van de systemen en ter ondersteuning van de interne werkprocessen die essentieel zijn voor de kerntaken van Waternet.

Vanwege de beperkte kennis op het gebeid van Ilias Uniface binnen het team om alle beheertaken uit te voeren, is aanvullende capaciteit noodzakelijk om het beheer en onderhoud op een kwalitatief hoog niveau te blijven waarborgen. Het team werkt nauw samen met andere scrumteams en afdelingen en zorgt ervoor dat applicaties, zoals ILIAS, betrouwbaar en efficiënt bijdragen aan de dagelijkse bedrijfsvoering van Waternet.

De Uniface Applicatie Specialist is verantwoordelijk voor het uitvoeren van onderhoud en aanpassingen van de ILIAS applicatie, zowel in het kader van reguliere processen als specifieke projecten (zoals DSP, Meldkamer, Bedrijfsinspectie en Citizen Charter OLM).

De werkzaamheden omvatten:

  • DSP onderhoud en nieuwbouw van services voor aansluiting van ILIAS naar GIS, Maximo en Dynamics 365;

  • Herstelwerkzaamheden naar aanleiding van freeze en splitingsactiviteiten;

  • Upgrades van Uniface, Tomcat, Windows Server en licentiemanager Sentinel;

  • Oplossen van security issues uit Nessus, Topdesk-meldingen en acute storingen;

  • Analyseren en documenteren van bestaande functionaliteit;

  • Voorbereiden en uitvoeren van uitfasering van ILIAS.

De specialist werkt nauw samen met andere teams en is verantwoordelijk voor het volledige applicatiebeheer van ILIAS, inclusief integratie met andere systemen zoals GIS, Maximo en Dynamics 365. Jij verzorgt upgrades, beheer, security, gebruikerssupport en documentatie van de applicatie.

Eisen

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau in een technische of ICT-gerelateerde richting;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met Uniface applicatiebeheer;

  • Minimaal 3 jaar ervaring met upgrades, patching en serverbeheer (bijv. Windows, Tomcat, licentiemanagers);

  • Minimaal 3 jaar ervaring met integraties tussen applicaties en externe systemen (GIS, Maximo, Dynamics 365) en Oracle;

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van en ervaring met Uniface functionaliteit;

  • Kennis van en ervaring met ILIAS specifieke functionaliteit;

  • Kennis van security & compliance (Nessus, Topdesk);

  • Ervaring met documenteren en analyseren van bestaande functionaliteit;

  • Ervaring met DSP-services en meldkamersystemen;

  • Ervaring met uitfaseren van applicaties.

Competenties

  • Organiserend vermogen: Je kunt werkzaamheden en processen effectief plannen en coördineren om doelen te behalen.

  • Analytisch: Je bent in staat complexe situaties te doorgronden, hoofd- en bijzaken te scheiden en oplossingen afgewogen te formuleren.

  • Probleemoplossend: Je beschikt over een proactieve en creatieve instelling om uitdagingen zelfstandig en efficiënt op te lossen.

  • Teamspeler: Je werkt effectief samen, stimuleert samenwerking en draagt bij aan een positieve teamdynamiek.

  • Resultaatgericht: Je stelt duidelijke doelen en werkt systematisch om deze te bereiken, met oog voor kwaliteit en deadlines.

  • Flexibel: Je kunt goed schakelen bij veranderende omstandigheden en past je aan nieuwe situaties aan.

  • Communicatief: Je kunt ideeën en meningen duidelijk overbrengen, luisteren naar anderen en adequaat reageren.

Organisatie en team

Serviceteam valt binnen Solution Informatiediensten. Serviceteam werkt aan de rationalisatie van applicaties binnen Waternet. Het scrumteam bestaat momenteel uit een Product Owner, Scrum Master, 4 applicatiebeheerders. Binnen de afdeling werken wij volgens de Agile werkwijze; in multidisciplinaire en zelf-organiserende teams die in driewekelijkse Sprints werken.

Gespreksinformatie

Er worden 3 kandidaten uitgenodigd voor het matchgesprek op 18-12-2025

Het matchgesprek wordt gehouden op basis van de aangeleverde gegevens en competenties van de kandidaat (CV) in combinatie met de behoefte uit deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging:
Ja, voor een maximale verlengingsperiode van 12 maanden.

Voor zzp'ers en zzp via intermediair geldt er een maximale inhuurperiode van 24 maanden, maximaal 3 overeenkomsten of een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-.

Na de maximale inhuurperiode dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.
Waternet hanteert de WNT norm.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr